Jump to content

Vrakpant på fritidsbåter i 2017?

Eureka

Recommended Posts

Dieselfan, ja det er nettopp det at bil er et temmelig gjennomregulert, likeverdig objekt og alle er registret i autosys, som gjør at det fungerer greit og rettferdig. Alle kjøretøy ligger i systemet og alle biler har et cassi-nummer, om skiltene ikke lenger eksisterer. Likeså er det lite sjølbyggerbiler, i forhold til båter. En eller annen vrakpant ble betalt inn da bilen var ny.

Hvor mange småbåtregister har vi hatt siden 60-tallet? Og når vi vet at systemene ikke har blitt samkjørt og gammelt ikke er lagt inn i nytt, da blir det selvfølge vanskelig å praktisere slik som vrakpantordningen med bil osv gjøres.

Så da kan man kanskje heller kalle det " premie for å avhende sjøgående fartøy"...

Blir det betalt miljøavgift ved kjøp av ny båt i dag? Er det ikke det på elektriske artikler?

Det har vel vært spede forsøk på profesjonell kanabalisering av båter med salg av deler. Men svenskene ligger foran oss.

Selv om en båt vrakes, er det nok mange brukbare deler på den som kan selges. Slik som rekker, pullerter, motordeler, gear, riggdeler etc etc.

Redigert av Eureka (see edit history)

Håper vrakpanten blir gradert I forhold til båtstørrelse I alle fall, ellers blir det vanskelig å få tak I rimelige joller og landstedbåter....

Bare å slappe av, det blir antakelig ett rimelig komplisert system for hvordan dette skal bli i praksis.  Er åpenbart at du ikke kommer til å få 15.000,- i lanken for å skrote en gummibåt eller rojolle du kjøpte ny for 12.000 for en dag siden :P 

Redigert av millisivert (see edit history)

Dette har jeg veldig liten tro på! hva og hvem skal vedta satser?? hvem skal t i mot båtene? hva skal gjøres med dem og hvordan skal dem i det heltatt klare å destruere en plastbåt på en miljøvennelig måte?

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Tror nok KNBF medlem har ganske rett.Det som ble fortalt på på nyhetsmeldingen var kr.14000-

Da tenkte jeg YES.Da får jeg igjen hva jeg betalte for min båt uten motor,men den er i bruk i dag registrert og med motor,men er bare sånn passe fornøyd.

Blir intresant og se hvordan det skal gjenomføres ...

• 3 uker senere...

I dag ble det i stortinget vedtatt en tilskudds ordning for vraking av fritidsbåter.
Båteieren får ikke noen penger, de går direkte til mottaket.
Ordningen er statlig finansiert foreløpig men arbeidet med å la alle båteiere betale gilde er i gang.
Tvunget båtregister med årlig gebyr rykker et hakk nærmere.

http://www.tb.no/bat/miljo/nyheter/na-blir-det-pant-pa-batvrak-men-pengene-gar-ikke-til-bateieren/s/5-76-458995

Redigert av pipe (see edit history)
  • 1 måned senere...

I dag ble det i stortinget vedtatt en tilskudds ordning for vraking av fritidsbåter.

Båteieren får ikke noen penger, de går direkte til mottaket.

Ordningen er statlig finansiert foreløpig men arbeidet med å la alle båteiere betale gilde er i gang.

Tvunget båtregister med årlig gebyr rykker et hakk nærmere.

http://www.tb.no/bat/miljo/nyheter/na-blir-det-pant-pa-batvrak-men-pengene-gar-ikke-til-bateieren/s/5-76-458995

Er dette siste nytt i denne saken?

To enkle skritt mot færre gamle båter i strandkanten:

(noe som tydeligvis er et problem noen steder, men jeg ikke her jeg bor)

-Gi dem bort. Selv de eldste plastbåtene kan brukes til noe for noen. Solgte en passbåt

uten innredning ifjor til en som skulle padle og trekke garn i et lite elvehøl. (500,-)

Fikk selv gratis en Selco 13 foter jeg hadde ønsket meg lenge.

- Kutt dem i småbiter med motorsag. Med motorsag blir det nesten ikke støv,

og bitene blir å anse som fyllmasse på lik linje med stein. De har jo bevist

allerede at de ikke er vannløslige og dermed ikke miljøfarlige. Kutter en smått nok, kan

man jo teoretisk kaste den i restavfallet under oppvaskbenken :giggle: . (Tar noe tid...)

" Kutt dem i småbiter med motorsag. Med motorsag blir det nesten ikke støv,

og bitene blir å anse som fyllmasse på lik linje med stein. De har jo bevist

allerede at de ikke er vannløslige og dermed ikke miljøfarlige. Kutter en smått nok, kan

man jo teoretisk kaste den i restavfallet under oppvaskbenken "

Kan no dette vere ein god ide? Trur ikkje det.

Redigert av Fjordgubbe (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...