Eureka Svart 19.Desember.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2016 (redigert) Dieselfan, ja det er nettopp det at bil er et temmelig gjennomregulert, likeverdig objekt og alle er registret i autosys, som gjør at det fungerer greit og rettferdig. Alle kjøretøy ligger i systemet og alle biler har et cassi-nummer, om skiltene ikke lenger eksisterer. Likeså er det lite sjølbyggerbiler, i forhold til båter. En eller annen vrakpant ble betalt inn da bilen var ny. Hvor mange småbåtregister har vi hatt siden 60-tallet? Og når vi vet at systemene ikke har blitt samkjørt og gammelt ikke er lagt inn i nytt, da blir det selvfølge vanskelig å praktisere slik som vrakpantordningen med bil osv gjøres. Så da kan man kanskje heller kalle det " premie for å avhende sjøgående fartøy"... Blir det betalt miljøavgift ved kjøp av ny båt i dag? Er det ikke det på elektriske artikler? Det har vel vært spede forsøk på profesjonell kanabalisering av båter med salg av deler. Men svenskene ligger foran oss. Selv om en båt vrakes, er det nok mange brukbare deler på den som kan selges. Slik som rekker, pullerter, motordeler, gear, riggdeler etc etc. Redigert 19.Desember.2016 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 19.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2016 Det er da litt underlig å vedta en ordning som man samtidig ikke vet hvordan skal fungere og hvordan skal implementeres? Dårlig politisk håndverk etter mitt syn. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Eureka Svart 19.Desember.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2016 Joda, men CO2 fangst, månelandingsprosjektet, ble jo også besluttet før man hadde peiling på hvordan det skulle gjøres. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 19.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2016 Joda, men CO2 fangst, månelandingsprosjektet, ble jo også besluttet før man hadde peiling på hvordan det skulle gjøres. Føyer seg pent inn i rekken over hjernedøde forslag fra klimahysterikerne på tinget Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 19.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2016 Hvor mange sjøgående fartøyer ble "vraket" i 2015 ? Er det ikke en større kostnad å skape et noenlunde intelligent lovverk, enn kostnaden ved å destruere disse båtene ? Sitér dette innlegget Link to post
millisivert Svart 19.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2016 (redigert) Håper vrakpanten blir gradert I forhold til båtstørrelse I alle fall, ellers blir det vanskelig å få tak I rimelige joller og landstedbåter.... Bare å slappe av, det blir antakelig ett rimelig komplisert system for hvordan dette skal bli i praksis. Er åpenbart at du ikke kommer til å få 15.000,- i lanken for å skrote en gummibåt eller rojolle du kjøpte ny for 12.000 for en dag siden :P Redigert 19.Desember.2016 av millisivert (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 21.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2016 Bare i én av havnene her i Søgne er mange eierløse båter som har stått på land i årevis. Båter med bruksverdi, noen til og med nesten nye. Eierne må melde seg nå Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 21.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2016 Hei Kanskje dei som fraktar nyare påhengsmotarar austover, byrjar å frakta båtvrak vestover? Ask Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 22.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2016 Dette har jeg veldig liten tro på! hva og hvem skal vedta satser?? hvem skal t i mot båtene? hva skal gjøres med dem og hvordan skal dem i det heltatt klare å destruere en plastbåt på en miljøvennelig måte? Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Trophy Svart 28.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2016 Problemet er vel å finne et sted som tar imot båter for skroting. Blir mottak på Godøy sunnmøre Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Eureka Svart 29.Desember.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2016 På Godøya av alle steder! Så folk skal slite seg opp 3 undersjøiske tunneler om båtene ikke kan tas sjøveien :) Sitér dette innlegget Link to post
000 Svart 29.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2016 Ja det høres ut som en god plan. Er ikkje tunellane stengt ofte nok som de er nå og attpåtil skal gjennom den røysa de kaller tunell ut til Godøya med store båthengere. Eg antar du spøker Har ikkje Bingsa tatt i mot båter i åresvis allerede da? Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 1.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2017 Veit lite om dette, men har hørt at et gjenvinningsselskap skal etablere seg på Godøya og i nærheten av Gjøsundet http://www.gulesider.no/f/viking-gjenvinning-as:116526224 Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Finværsfisker Svart 7.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2017 Tror nok KNBF medlem har ganske rett.Det som ble fortalt på på nyhetsmeldingen var kr.14000- Da tenkte jeg YES.Da får jeg igjen hva jeg betalte for min båt uten motor,men den er i bruk i dag registrert og med motor,men er bare sånn passe fornøyd. Blir intresant og se hvordan det skal gjenomføres ... Sitér dette innlegget Link to post
Cissaman Svart 7.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2017 I Stavanger finnes det allerede et foretak som har spesialisert seg på å ta imot og gjenvinne produkter av glassfiber. https://www.facebook.com/ecofiberrecycling/ Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 25.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2017 (redigert) I dag ble det i stortinget vedtatt en tilskudds ordning for vraking av fritidsbåter.Båteieren får ikke noen penger, de går direkte til mottaket.Ordningen er statlig finansiert foreløpig men arbeidet med å la alle båteiere betale gilde er i gang.Tvunget båtregister med årlig gebyr rykker et hakk nærmere.http://www.tb.no/bat/miljo/nyheter/na-blir-det-pant-pa-batvrak-men-pengene-gar-ikke-til-bateieren/s/5-76-458995 Redigert 25.Januar.2017 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mgjell Svart 9.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2017 I dag ble det i stortinget vedtatt en tilskudds ordning for vraking av fritidsbåter. Båteieren får ikke noen penger, de går direkte til mottaket. Ordningen er statlig finansiert foreløpig men arbeidet med å la alle båteiere betale gilde er i gang. Tvunget båtregister med årlig gebyr rykker et hakk nærmere. http://www.tb.no/bat/miljo/nyheter/na-blir-det-pant-pa-batvrak-men-pengene-gar-ikke-til-bateieren/s/5-76-458995 Er dette siste nytt i denne saken? Sitér dette innlegget Link to post
paxo Svart 9.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2017 To enkle skritt mot færre gamle båter i strandkanten: (noe som tydeligvis er et problem noen steder, men jeg ikke her jeg bor) -Gi dem bort. Selv de eldste plastbåtene kan brukes til noe for noen. Solgte en passbåt uten innredning ifjor til en som skulle padle og trekke garn i et lite elvehøl. (500,-) Fikk selv gratis en Selco 13 foter jeg hadde ønsket meg lenge. - Kutt dem i småbiter med motorsag. Med motorsag blir det nesten ikke støv, og bitene blir å anse som fyllmasse på lik linje med stein. De har jo bevist allerede at de ikke er vannløslige og dermed ikke miljøfarlige. Kutter en smått nok, kan man jo teoretisk kaste den i restavfallet under oppvaskbenken . (Tar noe tid...) Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 9.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2017 (redigert) " Kutt dem i småbiter med motorsag. Med motorsag blir det nesten ikke støv, og bitene blir å anse som fyllmasse på lik linje med stein. De har jo bevist allerede at de ikke er vannløslige og dermed ikke miljøfarlige. Kutter en smått nok, kan man jo teoretisk kaste den i restavfallet under oppvaskbenken " Kan no dette vere ein god ide? Trur ikkje det. Redigert 9.Mars.2017 av Fjordgubbe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
JGH Svart 10.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2017 Glassfiber går i restavfallet jo. Sitér dette innlegget BOAT = Bail Out Another Thousand Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.