Jump to content

Vedlikehold/ service på redningsvester - teori og praksi?


Festina_Lente

Recommended Posts

Nær sagt alle har idag oppblåsbare vester, det er dette som er blitt standard i de fleste fritidsbåter. Men hvor sikre er disse over tid? Og spesielt når det blir så mange som skal vedlikeholdes? De gamle vestene var om ikke annet mer eller mindre idiotsikker i bruk og vedlikehold.

 

Med tre båter i familien blir det mange vester som skal vedlikeholdes. Har ikke det nøyaktige antallet men vil anslå det dreier seg om et 20-talls vester. Innrømmer gjerne at ikke alle vestene har patron og utløsertablett av siste årgang. Så her gjøres det en kost/nytte vurdering.

 

Sist vi testet en utgammel patron så funket det fint.

Vi har ingen patroner som er irret eller skadet.

 

Jeg ville gjerne sjekke med forumfolket hvilke avveininger som gjøres? Når kasseres et sett patron/tablett?

 

En liten historie: for noen år siden handlet jeg inn rep.sett til flerfoldige vester i en velrennomert båtbutikk. Stor var forbauselsen da to av dem allerede var gått ut på dato!

Dessuten: hva synes dere om prisen på rep.sett?

Link to post
Share on other sites

Denne utløseren, bobinen, er alt for dyr, og til tider kan man jo nesten få en ny vest for prisen av denne, merkelig nok. Gassbeholderen veier man, og holder den vekten så er den jo i orden?

hvor er disse så dyr?

Handle på nett utlande så få du disse mye billigere i bulk om du vil. 

Her eks, 3 stk for 120kr https://www.amazon.com/Inflatable-PFD-Bobbin-Replacement-Kit/dp/B002O76J66

Redigert av TB22 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

hvor er disse så dyr?

Handle på nett utlande så få du disse mye billigere i bulk om du vil. 

Her eks, 3 stk for 120kr https://www.amazon.com/Inflatable-PFD-Bobbin-Replacement-Kit/dp/B002O76J66

 

Hvor? Hos alle forhandlere i Norge, og sikkert også mange andre land. Hvorfor? Fordi de kan ta seg så grådig betalt på samme måte som at en printer koster 300 kroner (kjøpte faktisk en nylig for under hundrelappen) mens blekkpatronene koster 200 kroner per stykk og man trenger to av dem.

 

Takk for linken, skal bestille med en gang, men sikkert noen her som vil påpeke at hvis vi alle bestiller billig fra utlandet så er det over og ut med alle butikker som selger båtutstyr, og det er jo et poeng det også, men det går noen grenser......

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Vi tar de med i svømmehallen. Hele familien bader med dem og ungene synes det enhet topp. Lar de ligge oppblåst et døgn. Pakker deretter og har dem til dato på utløser går ut. Blåser ikke opp med munnen for da kommer det fuktig luft inn.

 

Min erfaring er at feilfunksjon stort sett kommer av løs patron. Jeg seiler regatta med mange forskjellige båter i løpet av et år. Jeg låner da ofte vest. Jeg sjekker alltid vesten før jeg tar de på. Overasket over hvor mange som seiler rundt med løse patroner!

Link to post
Share on other sites

Service på västen är enkel. Gaspatronen skall vägas, vikten står på patronen, så länge den håller vikten och inte är rostig skall den inte bytas. Västen skall blåsas upp helst med en pump till luftmadrass eller liknande, 16 mm slang passar på västen och på de flesta pumpar. Västen skall ligga uppblåst ett dygn utan att förlora tryck. Utlösningspatronen "bobinen" har ett sista användningsdatum och bör bytas då. Troligen fungerar den längre men risken är att den tar till sig fukt och löser ut när den inte skall. Nya bobiner har idag ett sista användningsdatum 07 2020. En bobin kostar 129 kr och drar man lite på det behöver den inte bytas förrän säsongen 2021, det blir inte många kronor om året. Det vanligaste felet är att gaspatronen lossnar, Baltic har tagit fram en säkring som hindrar patronen att lossna. Jag håller på för Svenska Kryssarklubbens Västkustkrets med kontroll av västar och montering av säkring sedan våren 2016 och har hittills monterat säkringar i ca  7-800 västar. Någonstans mellan 5-10 % av dessa västar har haft en lös patron. http://www.vastkustkretsen.se/Arrangemang/2016-12-071

 

Hälsningar Ove

Link to post
Share on other sites

hvor er disse så dyr?

Handle på nett utlande så få du disse mye billigere i bulk om du vil. 

Her eks, 3 stk for 120kr https://www.amazon.com/Inflatable-PFD-Bobbin-Replacement-Kit/dp/B002O76J66

 

Pris på Amazon 40 kroner per stykk ved kjøp av pakke på tre. Pris hos Maritim Båtutstyr 169 kroner per stykk! https://www.maritim.no/baltic-bobbin-halkey-roberts#.WERaB1xoAic

 

Stykkprisen er med andre ord over 400 prosent (!) høyere hos norske forhandlere hvilket jeg faktisk mener går utover sikkerheten til sjøs, dessverre!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

HR Bobinen som säljs enligt ovan är väldigt ovanlig i Sverige. Baltic slutade på 1990 talet att använda dessa. Jag kan hålla med om att dessa borde vara mycket billigare än UM bobinen som används idag och innehåller både hus och fjäder. Jag ser ingen anledning att köpa 3 pack med mindre än att man har tre likadana västar, bäst föredatum har ju annars gått ut på övriga två när den skall bytas nästa gång.

 

Hälsningar Ove

Redigert av Ove T (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...