Jump to content

innblanding av biodrivstoff i bensinen


is_620

Recommended Posts

har hatt kraftig influensa og vært borte nesten en uke,

men frykter at jeg kan ha hørt at det planlegges å ødelegge

bensinen med å blande inn gift som gjør at den opptar fuktighet

og at alt av pakninger blir ødelagt.

jeg bruker båt ut til en øy i havet, der det er liten trafikk av andre båter og frykter at dette

er både en sikkerhets risiko og forurensnings risiko da jeg blir nødt til å tømme ut alt gammel bensin hver vår

Link to post

Dette er jo ikke helt ukjent i andre land. USA har hatt dette i noen år og går man inn på amerikanske forum er det mange tråder om problemet. Det viser seg at de fleste problemene dukker opp ved første gangs fylling, samt ved feilaktig lagring av bensinen.

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post

Hei,

 

Huff og huff. I Sverige lovpriset Volvo teknikeren Norge for at vi ikke hadde innblanding av biodiesel. Etter at dette var innført hos broderfolket fikk de problemer med D4/D6 maskinene. Mer dieseldyr I dieseltankene ved vinterlagring og de matte benytte finere forfilter til dieselen en det som står I manualen på disse motorene.

Link to post

Fantastisk.

 

Må si meg litt uenig i finansministerens uttalelse i et intervju i går. " man bryr seg jo ikke om hva man fyller på tanken, bare bilen går".

 

Uansett, det hele betinger jo at det produseres nok biodrivstoff for å tilsette i bensin og diesel. Og det er langt fra sikkert. Selv Bellona håper at dette ikke skjer.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post

Det er vel 5% biodrivstoff i dagens bilbensin. Noe som ikke har forårsaket nevneverdige problem, meg bekjent?

 

Vet at de i enkelte stater i USA,så er denne andelen 10%. Det har ført til at en del plast, bensintanker og slanger på motorsykler har sveldt opp, og blitt deformert.

 

Ser forøvrig at i min Mercury Verado manual, så er 10 % maks godkjent andel sprit i drivstoffet. Så hva som skjer hvis vi får 40% er uvisst.

Link to post

DAB+ og bio.... her we go. :)

 

Høy innblanding av biodrivstoff vil jo bli en herlig, selvdestruerende handling for drivstoffet og den drar med seg den fossile motoren i samme renner.

 

Og når det kommer til å ramme så mange, så skyter miljørøyrsla seg selv i foten.

 

Noen må stoppe denne galskapen, eller er det en del av strategien for å totalinnføre elektrisk fremdrift på vei og vann innen 2020.

Link to post

Dette med biodrivstoff innblandingen virker jo nesten som noe de har funnet på i fylla, og overbydd hverandre som en spøk (så skrev en eller annen sekretær det ned i den tro at det var alvor). Regner med at Venstre og MDG er ikke-eksisterende partier etter neste valg, og at et av de andre, fornuftige partiene tar til vettet og stopper denne biodrivstoff greia. Dette kommer jo til å koste samfunnet vanvittige summer. I tillegg viser det seg jo nå at ingen kan produsere de mengdene biodrivstoff man kommer til å trenge....

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post

Nå er det vel slik at en god del miljøforskere i mange år har advart mot ubetenksom bruk av biodrivstoff. Ulike råvarer gir ulike effekter.

 

Palmeolje til biodiesel er verst hvis det kommer fra uthugget regnskog og drenerte tropiske myrer . Netto CO2 mange ganger høyere enn fossil diesel. Mais til etanol likeså, pluss at det konkurrerer med matforsyningen.

 

OECD har endel gode tabeller.

 

p.

Link to post

Søkte litt på temaet da denne tråden dukket opp. Leste da en forskningsartikkel skrevet i samarbeid med NTNU mener jeg, som trakk frem erfaring fra Norge.

Der ble det påpekt problemer med moderne biler som plutselig stopper. Verkstedene erfarer tette filtere og dyser samt kondens i drivstoffet. Det påpekes at man må være nøyaktig med oppbevaringen av drivstoff samt at det muligens må i større grad være et system for å ha oversikt over hvor gammelt drivstoffet er. Altså det blir en skikkelig ferskvare.

 

Vider i artikkelen benektet norsk petroleumsinstitutt at det var noe problem med biodrivstoff.

Link to post

etanol er jo hygroskopisk, dvs tiltrekker seg vann.   Så ved uheldig lagring kan man risikere at vann/etanol felles ut fra bensinen

 

http://fuelschool.blogspot.no/2009/02/phase-separation-in-ethanol-blended.html

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Ser at man trekker frem broderfolket oppi tråden her. For maritimt bruk har svenskene kuttet ut bio for leveranser til båt. Det ble for mange kritiske havarier, slik jeg ble fortalt av en pumpestasjon nedover mot Göteborg. Grønn diesel i Norge skal ikke inneholde bio. Bare tenk på skurtreskere som går en måned i året. Det ville bli bråstopp for alle symbolpartiene om landbruket måtte gå over til hest og ljå. Hvordan det er med bensin vet jeg ikke. Har bare møkkete dieselbiler.

Link to post

 

 

Fjordgubbe Ikke påloggetPostet I dag 12:46 pagetop.png
  • default_large.png
  • 1.Styrmann.gif
  • Medlem
  • Innlegg: 601
  • Registrert: 11.12.07
  • Aktiv: I dag 12:46

Kan det vere so gale som Hegnar skriv? I so fall er det ille. Les:

 

Jepp, så ille er det. Politikere evner ikke å se forskjell på fornybar energi og utslippsfri energi. De blir overbevist av miljøfolket til å tro at all olje og gass er fy. De tror at det er miljøvennlig å fyre en vedovn fremfor en gassovn fordi veden er fornybar.

 

De tror sikkert også at isbreene slutter å smelte om de når to-gradersmålet. Det er jo litt snodig når isen har smeltet siden siste istid og det er bare noen promille igjen av denne isen. Hvorfor i all verden skulle denne smeltingen stoppe nå ?

Link to post

Det blir slik når symbolpartiene skal styre. Når vi hugger ned skogen, og bruker alt, vil det bli ørken etter hvert. All kvisten som blir liggende igjen blir i dag av naturen til ny jord og gjødsel. Følgelig må det inn kunstig gjødning som også kverker de mikroorganismer som lever i avfallet. Altså blir dette en tap/tap-situasjon uansett hvordan man vrir og vrenger på det.

 

Når det gjelder teorien om at isen har smeltet siden siste istid, så er det for så vidt riktig. Forholdet er nå at temperaturen stiger mye hurtigere enn den noen gang har gjort tidligere. Og vi utrydder arter hurtigere enn det noen gang har skjedd tidligere. Så det av vi ikke har innvirkning på klimaet, kan umulig være riktig.

Link to post

 

 

Hulda : Så det av vi ikke har innvirkning på klimaet, kan umulig være riktig.

Vist har det innvirkning på klimaet, helt enig der. Men når all fornybar energi blir regnet som 0- utslipp blir det altså helt på jorde, og det er nettopp det politikere prøver å overbevise både oss og resten av verden om for å oppnå et gunstig resultat i klimaregnskapet sitt.. Verden blir ikke et bedre sted av å sette fyr på skauen (lage biodrivstoff) fordi om politikere vedtar det. Tvert i mot. Etter mitt hode kan man da like godt brenne opp drivstoffet som naturen allerede selv har produsert i form av olje og gass. Det bør vi heller ikke gjøre, men å lage biodrivstoff er bare tull.

 

For en del år siden var vel svenskene før oss med biodiesel og norske storbiler fylte diesel i sverige når de hadde muligheten fordi literprisen var lavere. Gleden var kortvarig for forbruket gikk opp, og motoreffekten falt så i kr og øre ble den billige dieselen faktisk dyrere. Slikt er knapt målbart på personbiler, men på 50 tonn vogntog fra Gøteborg , over fjellet til Bergen merker man det. Når man da bruker mer drivstoff så forsvinner jo også miljøgevinsten, så der og da var nok den norske dieselen like miljøvennlig som den svenske, selv om det politisk sett var riktig med den svenske.

Hulda :  Og vi utrydder arter hurtigere enn det noen gang har skjedd tidligere. 

 

Ja, og det er minst like viktig å tak i, fordi dette er nok ikke bare klima, men andre faktorer også som spiller inn.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...