is_620 Startet 4.Desember.2016 Del på Facebook Startet 4.Desember.2016 har hatt kraftig influensa og vært borte nesten en uke, men frykter at jeg kan ha hørt at det planlegges å ødelegge bensinen med å blande inn gift som gjør at den opptar fuktighet og at alt av pakninger blir ødelagt. jeg bruker båt ut til en øy i havet, der det er liten trafikk av andre båter og frykter at dette er både en sikkerhets risiko og forurensnings risiko da jeg blir nødt til å tømme ut alt gammel bensin hver vår Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 4.Desember.2016 Del på Facebook Svart 4.Desember.2016 Dette er jo ikke helt ukjent i andre land. USA har hatt dette i noen år og går man inn på amerikanske forum er det mange tråder om problemet. Det viser seg at de fleste problemene dukker opp ved første gangs fylling, samt ved feilaktig lagring av bensinen. Sitér dette innlegget Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Eureka Svart 4.Desember.2016 Del på Facebook Svart 4.Desember.2016 Tenkte på det samme sjøl. Er det innblandet bio i bensin i dag? Har hørt mest om det ifbm diesel og håper inderlig at grønndieselen slipper unna den dritten. Bransjen burde jo ropt ut? Hva med kongelig norske båtforbund? Angjeldende direktorat burde jo få et par spørsmål om dette. Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 4.Desember.2016 Del på Facebook Svart 4.Desember.2016 Har vel vært gjort en stund dette? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 4.Desember.2016 Del på Facebook Svart 4.Desember.2016 AP vil ha opptil 40% bioandel innen 2030 http://www.hegnar.no/Nyheter/Energi/2016/12/Hegnar-Det-hoeres-helt-tullete-ut Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Eureka Svart 4.Desember.2016 Del på Facebook Svart 4.Desember.2016 Samtidig, oppi dette her, stilles det strengere krav til drivstoffet til skip, med redusert svovel. Jeg skal ikke begi meg ut på svovelnivå, hvilke skip og hvilke områder tungolje blir forbudt, men jeg mener det var fra 2020. Mao lett dieselolje kan også bli en mangelvare. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 6.Desember.2016 Del på Facebook Svart 6.Desember.2016 Hei, Huff og huff. I Sverige lovpriset Volvo teknikeren Norge for at vi ikke hadde innblanding av biodiesel. Etter at dette var innført hos broderfolket fikk de problemer med D4/D6 maskinene. Mer dieseldyr I dieseltankene ved vinterlagring og de matte benytte finere forfilter til dieselen en det som står I manualen på disse motorene. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 6.Desember.2016 Del på Facebook Svart 6.Desember.2016 (redigert) Fantastisk. Må si meg litt uenig i finansministerens uttalelse i et intervju i går. " man bryr seg jo ikke om hva man fyller på tanken, bare bilen går". Uansett, det hele betinger jo at det produseres nok biodrivstoff for å tilsette i bensin og diesel. Og det er langt fra sikkert. Selv Bellona håper at dette ikke skjer. Redigert 6.Desember.2016 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 6.Desember.2016 Del på Facebook Svart 6.Desember.2016 (redigert) So avgjort ikkje noko fordel for farga diesel i alle høve. Den vert ofte lagra på tanken halve året. Men symbolpolitikk er viktig for mange. Ulempene bryr dei seg minder med solenge dei ikkje ramma dei sjølve. Redigert 6.Desember.2016 av Fjordgubbe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
trulsant Svart 8.Desember.2016 Del på Facebook Svart 8.Desember.2016 Er det ikke slik at farget diesel pr i dag ikke har noe bio, i motsetning til "bil-diesel"? Kommer sikkert til å fortsette, siden det er diesel til biler som skal ha bio... TA Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 8.Desember.2016 Del på Facebook Svart 8.Desember.2016 Det er vel 5% biodrivstoff i dagens bilbensin. Noe som ikke har forårsaket nevneverdige problem, meg bekjent? Vet at de i enkelte stater i USA,så er denne andelen 10%. Det har ført til at en del plast, bensintanker og slanger på motorsykler har sveldt opp, og blitt deformert. Ser forøvrig at i min Mercury Verado manual, så er 10 % maks godkjent andel sprit i drivstoffet. Så hva som skjer hvis vi får 40% er uvisst. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 9.Desember.2016 Del på Facebook Svart 9.Desember.2016 DAB+ og bio.... her we go. :) Høy innblanding av biodrivstoff vil jo bli en herlig, selvdestruerende handling for drivstoffet og den drar med seg den fossile motoren i samme renner. Og når det kommer til å ramme så mange, så skyter miljørøyrsla seg selv i foten. Noen må stoppe denne galskapen, eller er det en del av strategien for å totalinnføre elektrisk fremdrift på vei og vann innen 2020. Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 9.Desember.2016 Del på Facebook Svart 9.Desember.2016 Dette med biodrivstoff innblandingen virker jo nesten som noe de har funnet på i fylla, og overbydd hverandre som en spøk (så skrev en eller annen sekretær det ned i den tro at det var alvor). Regner med at Venstre og MDG er ikke-eksisterende partier etter neste valg, og at et av de andre, fornuftige partiene tar til vettet og stopper denne biodrivstoff greia. Dette kommer jo til å koste samfunnet vanvittige summer. I tillegg viser det seg jo nå at ingen kan produsere de mengdene biodrivstoff man kommer til å trenge.... Sitér dette innlegget Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Eureka Svart 9.Desember.2016 Del på Facebook Svart 9.Desember.2016 Jeg får en skjelden sterk trang til å skrive epost til angjeldende departementet og spørre om de er klar over konsekvensene av høy biodrivstoff %. Spørs om de ikke har tenkt: jaja, dersom det går ann å blande 30% grønnsaker inn i kjøttdeig og pølser, så går det vel bra med 20% i drivstoff.. Sitér dette innlegget Link to post
ph. Svart 10.Desember.2016 Del på Facebook Svart 10.Desember.2016 Nå er det vel slik at en god del miljøforskere i mange år har advart mot ubetenksom bruk av biodrivstoff. Ulike råvarer gir ulike effekter. Palmeolje til biodiesel er verst hvis det kommer fra uthugget regnskog og drenerte tropiske myrer . Netto CO2 mange ganger høyere enn fossil diesel. Mais til etanol likeså, pluss at det konkurrerer med matforsyningen. OECD har endel gode tabeller. p. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 10.Desember.2016 Del på Facebook Svart 10.Desember.2016 Søkte litt på temaet da denne tråden dukket opp. Leste da en forskningsartikkel skrevet i samarbeid med NTNU mener jeg, som trakk frem erfaring fra Norge. Der ble det påpekt problemer med moderne biler som plutselig stopper. Verkstedene erfarer tette filtere og dyser samt kondens i drivstoffet. Det påpekes at man må være nøyaktig med oppbevaringen av drivstoff samt at det muligens må i større grad være et system for å ha oversikt over hvor gammelt drivstoffet er. Altså det blir en skikkelig ferskvare. Vider i artikkelen benektet norsk petroleumsinstitutt at det var noe problem med biodrivstoff. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 10.Desember.2016 Del på Facebook Svart 10.Desember.2016 etanol er jo hygroskopisk, dvs tiltrekker seg vann. Så ved uheldig lagring kan man risikere at vann/etanol felles ut fra bensinen http://fuelschool.blogspot.no/2009/02/phase-separation-in-ethanol-blended.html Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Eureka Svart 10.Desember.2016 Del på Facebook Svart 10.Desember.2016 Ville det ikke vært bedre om biodrivstoffet og bensin/ diesel var i adskilte tanker i kjøretøyet og ble mixet sammen rett før innsprøyting? Selfølgelig et mere sårbart system som sikkert kan manipuleres, men lagringskvaliteten ville da blitt bedre.., ? -kanskje ? Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 10.Desember.2016 Del på Facebook Svart 10.Desember.2016 Blir jo spennende å se om den "grønne dieselen" fremdeles blir i handelen til båt, etc. Denne har jo ikke bio innblandet i drivstoffet..., foreløpig? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 10.Desember.2016 Del på Facebook Svart 10.Desember.2016 Ser at man trekker frem broderfolket oppi tråden her. For maritimt bruk har svenskene kuttet ut bio for leveranser til båt. Det ble for mange kritiske havarier, slik jeg ble fortalt av en pumpestasjon nedover mot Göteborg. Grønn diesel i Norge skal ikke inneholde bio. Bare tenk på skurtreskere som går en måned i året. Det ville bli bråstopp for alle symbolpartiene om landbruket måtte gå over til hest og ljå. Hvordan det er med bensin vet jeg ikke. Har bare møkkete dieselbiler. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 11.Desember.2016 Del på Facebook Svart 11.Desember.2016 Kan det vere so gale som Hegnar skriv? I so fall er det ille. Les: http://www.hegnar.no/Nyheter/Politikk/2016/12/Trygve-Hegnar-Vi-blir-rundlurt Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 11.Desember.2016 Del på Facebook Svart 11.Desember.2016 Fjordgubbe Ikke påloggetPostet I dag 12:46 Medlem Innlegg: 601 Registrert: 11.12.07 Aktiv: I dag 12:46 Kan det vere so gale som Hegnar skriv? I so fall er det ille. Les: Jepp, så ille er det. Politikere evner ikke å se forskjell på fornybar energi og utslippsfri energi. De blir overbevist av miljøfolket til å tro at all olje og gass er fy. De tror at det er miljøvennlig å fyre en vedovn fremfor en gassovn fordi veden er fornybar. De tror sikkert også at isbreene slutter å smelte om de når to-gradersmålet. Det er jo litt snodig når isen har smeltet siden siste istid og det er bare noen promille igjen av denne isen. Hvorfor i all verden skulle denne smeltingen stoppe nå ? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 11.Desember.2016 Del på Facebook Svart 11.Desember.2016 Det blir slik når symbolpartiene skal styre. Når vi hugger ned skogen, og bruker alt, vil det bli ørken etter hvert. All kvisten som blir liggende igjen blir i dag av naturen til ny jord og gjødsel. Følgelig må det inn kunstig gjødning som også kverker de mikroorganismer som lever i avfallet. Altså blir dette en tap/tap-situasjon uansett hvordan man vrir og vrenger på det. Når det gjelder teorien om at isen har smeltet siden siste istid, så er det for så vidt riktig. Forholdet er nå at temperaturen stiger mye hurtigere enn den noen gang har gjort tidligere. Og vi utrydder arter hurtigere enn det noen gang har skjedd tidligere. Så det av vi ikke har innvirkning på klimaet, kan umulig være riktig. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 11.Desember.2016 Del på Facebook Svart 11.Desember.2016 Hulda : Så det av vi ikke har innvirkning på klimaet, kan umulig være riktig. Vist har det innvirkning på klimaet, helt enig der. Men når all fornybar energi blir regnet som 0- utslipp blir det altså helt på jorde, og det er nettopp det politikere prøver å overbevise både oss og resten av verden om for å oppnå et gunstig resultat i klimaregnskapet sitt.. Verden blir ikke et bedre sted av å sette fyr på skauen (lage biodrivstoff) fordi om politikere vedtar det. Tvert i mot. Etter mitt hode kan man da like godt brenne opp drivstoffet som naturen allerede selv har produsert i form av olje og gass. Det bør vi heller ikke gjøre, men å lage biodrivstoff er bare tull. For en del år siden var vel svenskene før oss med biodiesel og norske storbiler fylte diesel i sverige når de hadde muligheten fordi literprisen var lavere. Gleden var kortvarig for forbruket gikk opp, og motoreffekten falt så i kr og øre ble den billige dieselen faktisk dyrere. Slikt er knapt målbart på personbiler, men på 50 tonn vogntog fra Gøteborg , over fjellet til Bergen merker man det. Når man da bruker mer drivstoff så forsvinner jo også miljøgevinsten, så der og da var nok den norske dieselen like miljøvennlig som den svenske, selv om det politisk sett var riktig med den svenske. Hulda : Og vi utrydder arter hurtigere enn det noen gang har skjedd tidligere. Ja, og det er minst like viktig å tak i, fordi dette er nok ikke bare klima, men andre faktorer også som spiller inn. Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 12.Desember.2016 Del på Facebook Svart 12.Desember.2016 Finnes tydeligvis løsninger som jeg ikke hadde hørt om her... http://www.tu.no/artikler/ny-fornybar-diesel-gagner-bade-miljoet-og-motoren/275952 Sitér dette innlegget Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.