Jump to content

Hvor kjøpe Gjesteflagg til Melkeruta? (langtur)

knut_m

Recommended Posts

Melkeruta er en helt vanlig jordomseiling, ruten de fleste velger. Engelske kanal, Spania, kanariøyene, caribien, Panama, galapogos, Markesas, Tahiti, Bora Bora (usikker på hvilke øyer jeg glemmer), Autralia, Indonesia, Malaysia, Thailand, rødehavet, middelhavet og hjem. Usikker på om den har blitt omdefinert til å gå via Sør Afrika i steden for rødehavet. Følger vind, strøm og sol for best mulig komfort.

100 kr per flagg blir dyrt. Må være mulig å finne ett sett i Kina til nesten null. Har sydd noen flagg selv for å spare penger.

Melkeruta er en helt vanlig jordomseiling, ruten de fleste velger. Engelske kanal, Spania, kanariøyene, caribien, Panama, galapogos, Markesas, Tahiti, Bora Bora (usikker på hvilke øyer jeg glemmer), Autralia, Indonesia, Malaysia, Thailand, rødehavet, middelhavet og hjem. Usikker på om den har blitt omdefinert til å gå via Sør Afrika i steden for rødehavet. Følger vind, strøm og sol for best mulig komfort.

100 kr per flagg blir dyrt. Må være mulig å finne ett sett i Kina til nesten null. Har sydd noen flagg selv for å spare penger.

Jeg trodde at melkeruta i grove trekk er Norge, og sydover via England, Spania, Portugal til Kanariøyene. I november settes kursen over Atlanterhavet til jule- og nyttårsfeiring i Karibien. Cirka fire måneder på kryss og tvers i Karibien og hjemover i slutten av april via Bermuda, Azorene, Irland, Skottland. En 12 mnd ferie omtrent.

Som regel finner man gjesteflagg til nærliggende destinasjoner der man er. Eller så kan man kjøpe når man kommer frem. Gjesteflagget skal egentlig ikke opp før Q-flagget er nede. Noen steder kan det være vanskelig å finne gjesteflagg, men da kan man være kreativ med det man har av materialer om bord.

Jeg trodde at melkeruta i grove trekk er Norge, og sydover via England, Spania, Portugal til Kanariøyene. I november settes kursen over Atlanterhavet til jule- og nyttårsfeiring i Karibien. Cirka fire måneder på kryss og tvers i Karibien og hjemover i slutten av april via Bermuda, Azorene, Irland, Skottland. En 12 mnd ferie omtrent.

Jeg føler meg utdatert. For meg er melkeruta rundt jorda, spesielt brukt i stillehavet. Men når jeg googler får jeg opp flere treff på ruten over, altså caribien og tilbake enn hele jordomseilinger. Får også opp mange treff på melkeruta og stillehavet så ikke alle er enige (kokosmelkruta så jeg også brukt der). Enten ett eksempel på dårlig hukommelse fra min side, eller at språket utvikler seg over årene.

Søk litt rundt på eBay. Burde være mulig å finne en som selger flagg til noen få dollar per stykk. Men det går da uansett ikke voldsomme summer om en handler flagg underveis. Tyske SVB har en del, og et par av sjappene i Las Palmas hadde ganske komplett utvalg da vi var der. Bytting eller bruktsalg har jeg aldri oppfattet som en stor greie.

Som regel finner man gjesteflagg til nærliggende destinasjoner der man er. Eller så kan man kjøpe når man kommer frem. Gjesteflagget skal egentlig ikke opp før Q-flagget er nede. Noen steder kan det være vanskelig å finne gjesteflagg, men da kan man være kreativ med det man har av materialer om bord.

Hei, så det vil si at man kan heise q flagget å la det være heist inntil man har vært på land å sjekket inn , kan jo i samme slangen kjøpe et flagg om det finnes i nærheten.

• 1 måned senere...

Generelt bør en kjøpe alt en kan av deler og utstyr i Norge før avreise. Båtutstyr er veldig dyrt i utlandet, og utvalget ofte dårlig. I Karibia kan du som regel regne med 2-3 x norsk pris på det meste, om du i det hele tatt får tak i det... Prøv f.eks. å finne en helt enkel gummibåt til under 20.000 kr i De små antiller....

Redigert av Steinsvik (see edit history)

Generelt bør en kjøpe alt en kan av deler og utstyr i Norge før avreise. Båtutstyr er veldig dyrt i utlandet, og utvalget ofte dårlig. I Karibia kan du som regel regne med 2-3 x norsk pris på det meste, om du i det hele tatt får tak i det... Prøv f.eks. å finne en helt enkel gummibåt til under 20.000 kr i De små antiller....

Takk for tipset, har fått tak i det meste så er kun kjetting og anker som står igjen. Bare å vente på bedre vær så man kan starte med montering av div utstyr på båten.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...