presskanne Startet 5.Desember.2016 Link til dette innlegget Startet 5.Desember.2016 Jeg har tatt båten på land og skal vinterkonservere motoren (Mercury 90hk 4-takter fra 2004). Motoren kommer til å stå på båten utendørst i vestlandsklima i 2-3 mnd. før jeg sjøsetter igjen. Jeg har fått intrykk av at det er vanlig å kjøre frostveske gjennom motoren, men service manualen nevner ingenting om dette. Det står bare at motoren skal oppbevarest vertikalt slik at kjølevannet renner ut: http://boatinfo.no/lib/mercury/manuals/75-90.html#/30 Er prosedyren i manualen tilstrekkelig eller bør jeg spyle gjennom frostveske? Isåfall hvor skal forstvesken inn? Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 5.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2016 Kjør gjerne med ferskvann for å skylle ut salt og redusere korrosjon. Dersom du kjører motoren i en tank med vann kan du tilsette frostvæske for ytterligere å redusere korrosjon men det er ikke vanlig eller strengt nødvendig. Deretter renner dette ut av seg selv så lenge motoren står vertikalt. (mye annet du kan gjøre for motorkonservering før vinteropplag, men dette var ? og svar om frostvæske) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 5.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2016 De fleste utenbordsmotorer er produsert i aluminium/magnesium/silisium legeringer som har god sjøvannsbestandighet. Kjører du motoren din i rent ferskvann oppnår du en god utskylling av saltene fra sjøvannet. De som kjører igjennom frostveske tenker nok som meg at det er gunstig mht til korrosjon og det reduserer saltkrystaller som i noen områder og over tid kan gro igjen trange kanaler i motoren. Synes ikke du skal ha dårlig samvittighet om du ikke kjører frostveske igjennom om du gjør en god jobb med ferskvannskjøringa. Jeg velger å gjøre det fordi det er så lite arbeid fordi vi er flere som samarbeider om jobben og utstyret. I ditt tilfelle hvor opplagstiden er under det halve av min er det enda mindre positiv gevinst. Temperaturen i ditt område vil vel være statistisk lav og i det gunstige området (korrosjon og saltkrystaller liker varme) dermed går det meste din vei Hadde det vært innenbordsmotor du hadde, ville jeg derimot sagt; Gjør det Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 5.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2016 for 2-3 måneder tror ikke jeg du trenger å gjøre noe, manualen har en grei utgangspunkt. dessuten er frostvæske giftig for mijøet, ingen utenbordsmotor trenger det og du sparer omgivelsene også. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.