Jump to content

Det var denne vikeplikten da...


Mulligan

Recommended Posts

Det er ingen av debattantene som har hevdet at føreren av fritidsbåten har sitt på det tørre.

 

Har også lurt på hvem enkelte her hevder at fritidsbåten har sitt på det tørre så kanskje vi skulle be om en liste?

 

På veien gjelder forøvrig (også):

 

Det er viktig å understreke betydningen av vegtrafikkloven § 3, også ved kjøring i rundkjøringer. Det kreves at man skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret. Dette ansvaret har alle trafikanter.

 

Hvis alle oppførte seg hensynsfullt og aktpågivende, ikke stod på sin rett, så hadde det sikkert vært lavere premier på skadeforsikringene!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Ikke alltid jeg er enig med Mouche, men siste innlegg er spot on. Ofte kjører man inn i hektisk rundkjøring hvor man passer seg for venstrevikeplikt og de som tror de hvite pilene er bare dekor og gjerne foretat filbytte midt i rundkjøringen og har fokus på dem. Da forventer man ikke at en bil trykker seg inn fra høyre, bare for han har fått lyktespylerdysene over vikepliktlinja før deg... Bare fordi det er deres "rett".

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post

Kan dette være noe hjelp til avklaring

 

Kapittel I - lnternasjonale regler til forebygging av sammenstøt på sjøen Regel 17. Fartøy som skal beholde kurs og fart

a) 

(i) Når det ene av to fartøy skal holde av veien, skal det andre fartøyet beholde sin kurs og fart.

(ii) Det fartøy som skal beholde sin kurs og fart kan imidlertid selv ta forholdsregler for ved egen manøver å unngå sammenstøt så snart det blir klar over at det fartøyet som er pliktig til å holde av veien ikke tar de nødvendige forholdsregler i samsvar med disse reglene

b) Når det fartøyet som skal beholde sin kurs og fart av en eller annen årsak er kommet så nær det andre fartøyet at sammenstøt ikke kan unngås ved forholdsregler alene fra det fartøyets side som skulle holde av veien, skal også det andre fartøyet ta slike forholdsregler som best vil hjelpe til å avverge sammenstøt.

c) Et maskindrevet fartøy som i henhold til punkt (a) (ii) i denne regel tar forholdsregler for å unngå sammenstøt med et annet maskindrevet fartøy når de to fartøy styrer kurser som skjærer hverandre, skal såfremt omstendighetene tillater det, ikke forandre kurs til babord for et fartøy på sin babord side.

d) Denne regel fritar ikke det fartøyet som skal holde av veien, fra plikten til å gjøre dette.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...