Mulligan Posted December 6, 2016 Share Posted December 6, 2016 Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Kystskippern Posted December 6, 2016 Share Posted December 6, 2016 Ser ikke bra ut, tipper han stod på dass da det smalt!? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Mix Posted December 6, 2016 Share Posted December 6, 2016 Sikkert en ex seilbåt mann det der. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
TB22 Posted December 6, 2016 Share Posted December 6, 2016 (edited) Er det bare meg eller ser de rutene skikkelig sota ut?Sikkert sovna med autopiloten Edited December 6, 2016 by TB22 (see edit history) Quote Drivstoffpriser V2.0 Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest Avmønstret# Posted December 6, 2016 Share Posted December 6, 2016 Ser ikke bra ut, tipper han stod på dass da det smalt!? I følge utelandske sider saken er omtalt på sa han på et intervju etterpå forklarte han følgende: - Båten gikk på autopilot - Gubben var på do :-) - Gubben hadde ikke på høreapparatene så han hørte aldri tutinga til ferja Gikk bra for alle, så da så ;-) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
CSSGT Posted December 6, 2016 Share Posted December 6, 2016 Ser ut som båten het "Nap tyme", og da bør man holde avstand :) Quote Roger H. Fersk seilbåtkaptein :) Link to post Share on other sites More sharing options...
Vestkystseiler Posted December 6, 2016 Share Posted December 6, 2016 (edited) Ja, hvem hadde egentlig vikeplikt ? Lystbåtskipperen er selvfølgelig skyldig i å unnlate å holde utkikk samt at han ikke gjorde noe for å forhindre kollisjonen, men det er godt mulig at det var fergen som hadde vikeplikt her. Edited December 6, 2016 by Vestkystseiler (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Windy37GM Posted December 6, 2016 Share Posted December 6, 2016 (edited) Nyttetrafikk versus lystbåt trafikk? Hvordan klarer du å regne ut at det er mulig at nyttefartøyet har vikeplikt? :-) Kanskje det er andre regler i Unit'en :-) Edited December 6, 2016 by Windy37GM (see edit history) Quote Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post Share on other sites More sharing options...
Vestkystseiler Posted December 6, 2016 Share Posted December 6, 2016 (edited) Nyttetrafikk vs fritidsbåt er særnorsk. Hendelsen i videoen skjedde i amerikansk farvann. Men selvfølgelig var det idiotisk oppførsel av fritidsbåtføreren. Han kunne endret kurs noen få grader til babord lenge før det ble en "situasjon" Edited December 6, 2016 by Vestkystseiler (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
000 Posted December 6, 2016 Share Posted December 6, 2016 Nyttetrafikk vs fritidsbåt er særnorsk. jaha? hmm Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
LRW Posted December 6, 2016 Share Posted December 6, 2016 Ja, hvem hadde egentlig vikeplikt ? Fra "the U.S. Coast Guard's Navigation Rules 10(J)": "A vessel of less than 20 meters in length or a sailing vessel shall not impede the safe passage of a power-driven vessel following a traffic lane." Så det er helt klart ikke fergen sin skyld. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Vestkystseiler Posted December 6, 2016 Share Posted December 6, 2016 Så det er helt klart ikke fergen sin skyld. Forutsatt at fergen fulgte en "traffic lane". Har uansett ingenting å gjøre med nyttetrafikk vs fritidsbåt. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Kjetil1 Posted December 7, 2016 Share Posted December 7, 2016 Man trenger ikke være rakettforsker for å innse at man ikke skal gå på autopilot i 10-14 knop mens man sitter på driteren... Uansett hvor i verden man er... Det går oftest galt. Må man legge en kabel, settes skuta i fri... Noen trenger å lære på den harde måten. Kanskje flere ganger... Andre bruker fornuft og unngår sånt... Skriver såpass krast fordi jeg kom ut for tilsvarende situasjon, med vikepliktsrett på min side. Jeg gikk med grei fart og ser en Halco i god driv, tilsynelatende uten folk ombord. På kryssende kurs... Dette var før jeg hadde tatt Verdensmesterbevis i båtføring (Båtførerprøven). Jeg oppdaget Halcoen såpass tidlig og beregnet at vi ville treffes, at jeg fikk tid til å sjekke i den lille røde båtboka hvem som hadde vikeplikt (Halcoen), og forberedt meg på kursendring at det ikke ble en skummel situasjon. Hadde jeg stått på min rett, hadde vi kollidert. Halco-kapteinen er nok ennå totalt uvitende om at han/hun var på kollisjonskurs. For da den strøk forbi baugen min, med grei margin, ikke takket være ham/hun, var det ingen å observere ombord. Beklageligvis, i dagens samfunn fungerer ikke Darwins lov lenger... Man er så beskyttet at de svake og dumme overlever, til tross for dårlige odds... Quote Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Posted December 7, 2016 Share Posted December 7, 2016 I følge utelandske sider saken er omtalt på sa han på et intervju etterpå forklarte han følgende: - Båten gikk på autopilot - Gubben var på do :-) - Gubben hadde ikke på høreapparatene så han hørte aldri tutinga til ferja Gikk bra for alle, så da så ;-) Kan være enig med andre kommentarer her om at man ikke trenger å være rakettforsker for å skjønne at dette var litt "dumt", men uansett er det her nye og viktige poeng som sikkert bør tas inn i den obligatoriske båtførerprøven. Quote Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
Jernklumpen Posted December 7, 2016 Share Posted December 7, 2016 Synes det var litt rart at ferjekapteinen prioriterte og advare så mange ganger med hornet , istedet for og sette skuta i bakk. Ser jo på videoen at ferja stoppet jo forholdsvis fort når han bakker. Ferje kapteinen burde ha stoppet siden han ikke fikk kontakt med annet fartøy. Ferdig snakka Quote Båt er livet. ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin.. Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann Link to post Share on other sites More sharing options...
000 Posted December 7, 2016 Share Posted December 7, 2016 og i det svaret så ligger årsaken til alle tåpelige krangler og debatter rundt om. Reglene er krystallklare. Og i denne saken er det ikkje en eineste ting å diskutere engang da det hele ble filmet og kommer soleklart frem hva som skjedde og hvem som har skyld. De som ikkje skjønner reglene for ferdsel på sjøen og vet best sjøl hva de synes er rett må gjerne legge til for godt, dere vil ikkje bli savnet. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Jernklumpen Posted December 7, 2016 Share Posted December 7, 2016 Litt uklart svar der. Betyr det at man har påkjørsrett? Quote Båt er livet. ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin.. Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Posted December 7, 2016 Share Posted December 7, 2016 og i det svaret så ligger årsaken til alle tåpelige krangler og debatter rundt om. Reglene er krystallklare. Og i denne saken er det ikkje en eineste ting å diskutere engang da det hele ble filmet og kommer soleklart frem hva som skjedde og hvem som har skyld. De som ikkje skjønner reglene for ferdsel på sjøen og vet best sjøl hva de synes er rett må gjerne legge til for godt, dere vil ikkje bli savnet. Skyld eller ikke. Hvis det er mulig å unngå at liv går tapt, er det da godt sjømannskap å tviholde på retten sin? Det hender at folk får et illebefindende også. Quote Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Posted December 7, 2016 Share Posted December 7, 2016 Mener å ha lest et sted at man plikter å søke å unngå en kollisjon (ikke stå på sin "rett"), muligens på kurset til båtførerprøven? Quote Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
000 Posted December 7, 2016 Share Posted December 7, 2016 Som man ser på ymse svar her så kan det et kan virke som mange mener så ja også her på berget dessverre. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
shipahoy Posted December 7, 2016 Share Posted December 7, 2016 (edited) Det ligger vel i regel 2 om ansvar: Regel 2. Ansvar (a) Intet i disse reglene skal frita noe fartøy, rederiet, skipsføreren eller andre som har sitt arbeid om bord for følgene av en hvilken som helst forsømmelse fra å følge disse reglene eller i det hele tatt å iaktta slike forsiktighetsregler som alminnelig sjømannsskikk eller tilfellets særegne omstendigheter måtte tilsi. (b) Ved tolking av disse reglene og når de følges skal det tas nøye hensyn til alle farer for navigeringen og for sammenstøt, like ens til alle særlige omstendigheter, herunder begrensningen av vedkommende fartøys manøvreringsmuligheter, som måtte gjøre det nødvendig å avvike fra disse reglene for å unngå øyeblikkelig fare. Edited December 7, 2016 by shipahoy (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Kallethekid Posted December 7, 2016 Share Posted December 7, 2016 Som man ser på ymse svar her så kan det et kan virke som mange mener så ja også her på berget dessverre. Du synes ikke ferjen skulle ha prøvd å unngå ulykken? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Jernklumpen Posted December 7, 2016 Share Posted December 7, 2016 Kanskje knurrbart er ferjekaptein?? Quote Båt er livet. ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin.. Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann Link to post Share on other sites More sharing options...
Vestkystseiler Posted December 7, 2016 Share Posted December 7, 2016 og i det svaret så ligger årsaken til alle tåpelige krangler og debatter rundt om. Reglene er krystallklare. Og i denne saken er det ikkje en eineste ting å diskutere engang da det hele ble filmet og kommer soleklart frem hva som skjedde og hvem som har skyld.Så lenge man ikke vet om fergen fulgte en "traffic lane", er det slett ikke opplagt hvem som hadde vikeplikt. Lystbåtskipperen brøt regel 5 (holde utkikk), et av fartøyene overholdt ikke vikeplikten, og det andre fartøyet brøt regel 2. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Posted December 7, 2016 Share Posted December 7, 2016 Som man ser på ymse svar her så kan det et kan virke som mange mener så ja også her på berget dessverre. Litt uklart hva du egentlig mener her? Quote Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.