Jump to content

Hvor kraftig batterivelger trenger jeg?


Ols10G

Recommended Posts

Jeg skal montere batterivelger i min båt. Det er 2 stk 110Amp batteri paralellkoblet. Motoren er en 3 sylindret perkins på ca 40 hk, jeg vet ikke hvor mye startstrøm den trenger men kan ikke være så mye. Ellers er det varmeapparat og diverse småelektronikk i båten. Ingen ankervinsj eller baugpropell. Det jeg lurer på er hvor kraftig batterivelger jeg trenger? Ser det er mange forskjellige typer å velge mellom, dyre og billige. 

Link to post

Vanlig brannårsak er for liten/dårlig hovedstrømbryter og dårlig elektrisk anlegg.

I ditt tilfelle er det jo ikke den helt store startstrømmen da.

 

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Jeg er klar over faren med for liten bryter, det er derfor jeg spør. Men å kjøpe en til 2000,- hvis en til 400 er god nok vil jeg ikke. Har bestemt meg for å ha vender i stedet for rele. Da kan jeg vel starte på 1 lade på 1+2 og forbruke uten lading/gange på 2. Men det er bare å komme med forslag. I dag er det 1 batteri og ingen hovedbryter. Det er et virvar med ledninger jeg har tenkt å ordne opp i.

Link to post

Tror Ingar kun vurderer lading av batterier her. En bryter har også en annen funksjon, nemlig å bryte strømmen. Får du en alvorlig feil i en krets, er det greit å kunne vri om en bryter og kutte strømmen. Om bord i Hulda har jeg benytter jeg kun brytere fra BEP. Andre kjente merker er sikkert like bra. Monterer du en bryter som tar noe få hundre amp., går det sikkert bra.

 

Her er bilde fra en båt fra steinalderen, et gufs fra fortiden, fritt for elektronikk;

bilde

 

Hadde en broing i et styrerele som startet en av de store elektromotorene. Batteriet som drev motoren ble godt og varmt. Etter dette er kretsene beskyttet med brytere. Nå kan jeg bare vri om en bryter for å stanse en hver apokalypse om bord. Unntatt Admiralen, hun har ingen bryter.

Link to post

Tror Ingar kun vurderer lading av batterier her.

 

Her er bilde fra en båt fra steinalderen, et gufs fra fortiden, fritt for elektronikk;

 

:ghost: :ghost: Huff, skumle saker.. :ghost: :ghost:

 

Ja, jeg forbinder "velger" med styring av lading.

Hovedbrytere kommer i tillegg.

Og Kina-produkter anbefales ikke, det er helt klart. Hella, BEP, Bluesea etc. Står noe her.

 

Verste løsning, som forsatt sitter i mange båter:

Billig manuell velger fra Kina.

bilde

Link to post

Denne bryteren var originalmontert i min 2010 modell skjærgårdsjeep.

Etter et par år sluttet den å virke (heldigvis i båthavna og ikke ute på havet), Ting var bare falt fra hverandre inni den.

Jeg trodde det var en ekte BEP men er sannelig ikke så sikker lengre.

 

bilde

 

bilde

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...