Ols10G Posted December 6, 2016 Share Posted December 6, 2016 Jeg skal montere batterivelger i min båt. Det er 2 stk 110Amp batteri paralellkoblet. Motoren er en 3 sylindret perkins på ca 40 hk, jeg vet ikke hvor mye startstrøm den trenger men kan ikke være så mye. Ellers er det varmeapparat og diverse småelektronikk i båten. Ingen ankervinsj eller baugpropell. Det jeg lurer på er hvor kraftig batterivelger jeg trenger? Ser det er mange forskjellige typer å velge mellom, dyre og billige. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Posted December 7, 2016 Share Posted December 7, 2016 (edited) Vanlig brannårsak er for liten/dårlig hovedstrømbryter og dårlig elektrisk anlegg. I ditt tilfelle er det jo ikke den helt store startstrømmen da. Edited December 7, 2016 by teerex (see edit history) Quote Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Cral Posted December 7, 2016 Share Posted December 7, 2016 (edited) Hvor kraftig er dynamoen din? Og hva er vil hovedoppgaven være? Du skriver velger, men er det ikke bedre å alltid ha et batteri tilgjengelig som startbatteri, og et batteri hvor du trekker forbruket fra? Da kan du også ha batteri som passer til oppgaven. Edited December 7, 2016 by Cral (see edit history) Quote ~Cral Link to post Share on other sites More sharing options...
Ols10G Posted December 7, 2016 Author Share Posted December 7, 2016 Jeg er klar over faren med for liten bryter, det er derfor jeg spør. Men å kjøpe en til 2000,- hvis en til 400 er god nok vil jeg ikke. Har bestemt meg for å ha vender i stedet for rele. Da kan jeg vel starte på 1 lade på 1+2 og forbruke uten lading/gange på 2. Men det er bare å komme med forslag. I dag er det 1 batteri og ingen hovedbryter. Det er et virvar med ledninger jeg har tenkt å ordne opp i. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Kronidiot Posted December 7, 2016 Share Posted December 7, 2016 Vanlig brannårsak er for liten/dårlig hovedstrømbryter og dårlig elektrisk anlegg. I ditt tilfelle er det jo ikke den helt store startstrømmen da. https://www.youtube.com/watch?v=2M5orv7tHfk Tror det blir en gjennomgang til våren... ? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
JRK Posted December 8, 2016 Share Posted December 8, 2016 Om du har to batterier der det ene er fullt og det andre er tomt, trenger du en bryter som tåler flere hundre ampere ved sammenkobling. For lading fra motoren og start av denne, trengs ikke mer en en rimelig Biltema bryter. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Posted December 9, 2016 Share Posted December 9, 2016 Manuell batterivelger er et gufs fra fortiden. I dag har man flere muligheter: Diodeskille i kombinasjon med spenningsregulator som føler direkte på batteripolene. Elektronisk skille (lavt spenningstap) Mekanisk, spenningsstyrt, skille. Original eller Kinakopi. Konvensjonelt rele styrt fra dynamo, se link i signaturen min. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Posted December 9, 2016 Share Posted December 9, 2016 Tror Ingar kun vurderer lading av batterier her. En bryter har også en annen funksjon, nemlig å bryte strømmen. Får du en alvorlig feil i en krets, er det greit å kunne vri om en bryter og kutte strømmen. Om bord i Hulda har jeg benytter jeg kun brytere fra BEP. Andre kjente merker er sikkert like bra. Monterer du en bryter som tar noe få hundre amp., går det sikkert bra. Her er bilde fra en båt fra steinalderen, et gufs fra fortiden, fritt for elektronikk; Hadde en broing i et styrerele som startet en av de store elektromotorene. Batteriet som drev motoren ble godt og varmt. Etter dette er kretsene beskyttet med brytere. Nå kan jeg bare vri om en bryter for å stanse en hver apokalypse om bord. Unntatt Admiralen, hun har ingen bryter. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Ols10G Posted December 9, 2016 Author Share Posted December 9, 2016 Da har jeg kjøpt inn voltsensitivt relé som automatisk skiller strømkretsene og en hovedstrømbryter og gjør det som Ingar anbefaler. Takk for hjelpen. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Maika Posted December 9, 2016 Share Posted December 9, 2016 (edited) Jeg liker også å kunne kutte strøm til både motorer og forbruk, og skal nå bytte ut de gamle bryterne jeg har med dette (jeg har også relé for ladingen sin del): https://www.bluesea.com/products/8693 Edited December 9, 2016 by Maika (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Posted December 9, 2016 Share Posted December 9, 2016 Tror Ingar kun vurderer lading av batterier her. Her er bilde fra en båt fra steinalderen, et gufs fra fortiden, fritt for elektronikk; :ghost: Huff, skumle saker.. :ghost: Ja, jeg forbinder "velger" med styring av lading. Hovedbrytere kommer i tillegg. Og Kina-produkter anbefales ikke, det er helt klart. Hella, BEP, Bluesea etc. Står noe her. Verste løsning, som forsatt sitter i mange båter: Billig manuell velger fra Kina. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Posted December 10, 2016 Share Posted December 10, 2016 Denne bryteren var originalmontert i min 2010 modell skjærgårdsjeep. Etter et par år sluttet den å virke (heldigvis i båthavna og ikke ute på havet), Ting var bare falt fra hverandre inni den. Jeg trodde det var en ekte BEP men er sannelig ikke så sikker lengre. Quote Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts