Jump to content

Løsninger for båtopptrekk

Nordkapp-king

Recommended Posts

På hytten (i Rogaland) har jeg en mindre skjærgårdsjeep (15 fot) med 25 HK - altså ikke fryktelig tung. Denne pleier jeg å vinsje inn i naustet med en liten opplagshenger. Utfordringen min er at bakken fra naustet ned i sjøen er bratt og ujevn, med masse store steiner. Løsningen hittil har vært å legge ut masse gamle bjelker og plank som jeg trekker hengeren over - men dette er langt fra optimalt, og det kreves minst 2 voksne personer for å passe på at hengeren ikke faller av.

Spørsmålet er om noen kjenner til noen elegante løsninger for "skinner" med kanter som holder hengeren på sporet, som samtidig er lette nok til at disse kan trekkes ut og inn ved behov. Har fått med meg at noen bruker autovern - men usikker på hvor man får tak i slikt (og om de er breie nok til at hengerhjulene går nedi).

Det går sti på framsiden av naustet, så noen permanent løsning (f.eks. å støpe rampe) er ikke aktuelt.

Tips mottas med takk !

Har du en fast henger du bruker til dette, ta gummien på hjul av og rull henger på kun felgen. 

Felgen ruller på egnede stokker (eks, 4x4 eller 2x8 m.imp)  som du monterer på eks. søylesko. Veldig enkelt og du beholder meste utstyret du har i bruk.

Godt forslag det der ! En utfordring bli vel dog at gulvet i naustet (tregulv) ryker når hengeren kommer over karmen.

Hei

Dersom eg hadde eigd eigedommen mellom naustet og sjøen, hadde eg gjeve ein god f i den stien.

Dvs. støypt slik at undelaget blei jamnt, og skrått.

I alle høve dersom det er råd å koma til med betongbil.

Folk kan gå på ein skrå betongflate òg.

Eg har litt av det same problemet på eit av nausta mine, og er på jakt etter autovern.

Ask

Dette er oppskriften gigant bot eller helsikens mye arbeid. Vil ikke støpt eller gjort noe som er til hinder eller i vesentlig grad endrer sjølinjen uten et løyve

Redigert av TB22 (see edit history)

Hei

Dersom eg hadde eigd eigedommen mellom naustet og sjøen, hadde eg gjeve ein god f i den stien.

Dvs. støypt slik at undelaget blei jamnt, og skrått.

I alle høve dersom det er råd å koma til med betongbil.

Folk kan gå på ein skrå betongflate òg.

Eg har litt av det same problemet på eit av nausta mine, og er på jakt etter autovern.

Ask

Eier ikke grunnen nei. Er i tillegg keen på å beholde greit forhold til naboene som må forbi mitt naust for å nå sine

Kan jo gjøres ved å legge ut 2 stk lekter, feks 36x98 mm, feste støtter i disse ned i bakken, og så sette på tverrstiver og minst 1 skråstive. Festes i underkant, gjerne med vingmuttere. Da kan du montere og demontere, og lagre hele greia inne i naustet (så sant det ikke er en mil ned til sjøen). Alternativt bruke 4-kant rør.

På utsiden av hjula fester du en eller annen felg, med mindre diameter enn hjula. Da er felgene i bruk akkurat på rampa, med en gang du kommer av rampa er det originalhjula som er i bruk.

Blir jo litt bygging, men det kommer du sikkert ikke unna uansett med slike kriterier.

Er det komplett umulig å jevne litt? Bore hull og bruke trollkraft e.l på de største steinene?

Viss terrenget er ulendt og ikke kan jevnes, må en kanskje se på utradisjonelle løsninger. Du kan ta opp båten med vogna på dertil egnet sted med bil. Da er det bare å kle igjen veggen mot sjøen og flytte dørene til andre sida av naustet. Båten kan nå rygges på plass inni naustet. Ser kanskje litt uvant ut, men løsningen er brukt andre steder. . 

Du lager en slipp / skinnegang av 2 paralelle drensrør, 180 mm i diamter, av den stive typen. med "passe avstand. Kommer i 4 meters lengder

(Marinejegerne bruker det nå de skal på land, Full gass,opp med drevet, så går turen opp til naustet ganske fort, bare husk å åpne døra først ;-)

Fjern flensen og legg inn noe med litt mindre diamter i skjøteene.

De tåler noen kilo, men må nok ha støtte under for hver meter eller så,

Enten kan du dra jolla opp direkte i på rørene, eller flenge av gummien på hjulene på hengern.

Du kan jo lage en firkant ramme med 4 felger.

Lykke til

Intet problem er så stort og komplisert at man ikke kan løpe fra det......

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...