Nordkapp-king Startet 7.Desember.2016 Link til dette innlegget Startet 7.Desember.2016 På hytten (i Rogaland) har jeg en mindre skjærgårdsjeep (15 fot) med 25 HK - altså ikke fryktelig tung. Denne pleier jeg å vinsje inn i naustet med en liten opplagshenger. Utfordringen min er at bakken fra naustet ned i sjøen er bratt og ujevn, med masse store steiner. Løsningen hittil har vært å legge ut masse gamle bjelker og plank som jeg trekker hengeren over - men dette er langt fra optimalt, og det kreves minst 2 voksne personer for å passe på at hengeren ikke faller av. Spørsmålet er om noen kjenner til noen elegante løsninger for "skinner" med kanter som holder hengeren på sporet, som samtidig er lette nok til at disse kan trekkes ut og inn ved behov. Har fått med meg at noen bruker autovern - men usikker på hvor man får tak i slikt (og om de er breie nok til at hengerhjulene går nedi). Det går sti på framsiden av naustet, så noen permanent løsning (f.eks. å støpe rampe) er ikke aktuelt. Tips mottas med takk ! Sitér dette innlegget Link to post
TB22 Svart 7.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2016 Har du en fast henger du bruker til dette, ta gummien på hjul av og rull henger på kun felgen. Felgen ruller på egnede stokker (eks, 4x4 eller 2x8 m.imp) som du monterer på eks. søylesko. Veldig enkelt og du beholder meste utstyret du har i bruk. Sitér dette innlegget Drivstoffpriser V2.0 Link to post
Nordkapp-king Svart 7.Desember.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2016 Har du en fast henger du bruker til dette, ta gummien på hjul av og rull henger på kun felgen. Felgen ruller på egnede stokker (eks, 4x4 eller 2x8 m.imp) som du monterer på eks. søylesko. Veldig enkelt og du beholder meste utstyret du har i bruk. Godt forslag det der ! En utfordring bli vel dog at gulvet i naustet (tregulv) ryker når hengeren kommer over karmen. Sitér dette innlegget Link to post
TB22 Svart 7.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2016 (redigert) Legger løse stokker du ruller videre på.Evt feller de inn i gulvet slik trikkesporene er lagt. Redigert 7.Desember.2016 av TB22 (see edit history) Sitér dette innlegget Drivstoffpriser V2.0 Link to post
Ask Svart 8.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2016 Hei Dersom eg hadde eigd eigedommen mellom naustet og sjøen, hadde eg gjeve ein god f i den stien. Dvs. støypt slik at undelaget blei jamnt, og skrått. I alle høve dersom det er råd å koma til med betongbil. Folk kan gå på ein skrå betongflate òg. Eg har litt av det same problemet på eit av nausta mine, og er på jakt etter autovern. Ask Sitér dette innlegget Link to post
TB22 Svart 8.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2016 (redigert) Hei Dersom eg hadde eigd eigedommen mellom naustet og sjøen, hadde eg gjeve ein god f i den stien. Dvs. støypt slik at undelaget blei jamnt, og skrått. I alle høve dersom det er råd å koma til med betongbil. Folk kan gå på ein skrå betongflate òg. Eg har litt av det same problemet på eit av nausta mine, og er på jakt etter autovern. Ask Dette er oppskriften gigant bot eller helsikens mye arbeid. Vil ikke støpt eller gjort noe som er til hinder eller i vesentlig grad endrer sjølinjen uten et løyve Redigert 8.Desember.2016 av TB22 (see edit history) Sitér dette innlegget Drivstoffpriser V2.0 Link to post
Riddar4 Svart 9.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2016 Kjenner til at det er blitt brukt føringsskinner som passer bra med gummihjul. Desse kan settes enkelt opp i et system slik at vogna med båten lett kan trilles opp og ned. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 10.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2016 Spørsmålet er om noen kjenner til noen elegante løsninger for "skinner" Har en slipp sørpå laget av jernbaneskinner, disse ruster og er nær på borte i tidevann-sona. Noen som har erfaring med bruk av syrefaste rektangulære rør ?? Sitér dette innlegget Link to post
Nordkapp-king Svart 11.Desember.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2016 Hei Dersom eg hadde eigd eigedommen mellom naustet og sjøen, hadde eg gjeve ein god f i den stien. Dvs. støypt slik at undelaget blei jamnt, og skrått. I alle høve dersom det er råd å koma til med betongbil. Folk kan gå på ein skrå betongflate òg. Eg har litt av det same problemet på eit av nausta mine, og er på jakt etter autovern. Ask Eier ikke grunnen nei. Er i tillegg keen på å beholde greit forhold til naboene som må forbi mitt naust for å nå sine Sitér dette innlegget Link to post
Sjøfare Svart 11.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2016 Kan jo gjøres ved å legge ut 2 stk lekter, feks 36x98 mm, feste støtter i disse ned i bakken, og så sette på tverrstiver og minst 1 skråstive. Festes i underkant, gjerne med vingmuttere. Da kan du montere og demontere, og lagre hele greia inne i naustet (så sant det ikke er en mil ned til sjøen). Alternativt bruke 4-kant rør. På utsiden av hjula fester du en eller annen felg, med mindre diameter enn hjula. Da er felgene i bruk akkurat på rampa, med en gang du kommer av rampa er det originalhjula som er i bruk. Blir jo litt bygging, men det kommer du sikkert ikke unna uansett med slike kriterier. Er det komplett umulig å jevne litt? Bore hull og bruke trollkraft e.l på de største steinene? Sitér dette innlegget Link to post
Riddar4 Svart 12.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2016 Viss terrenget er ulendt og ikke kan jevnes, må en kanskje se på utradisjonelle løsninger. Du kan ta opp båten med vogna på dertil egnet sted med bil. Da er det bare å kle igjen veggen mot sjøen og flytte dørene til andre sida av naustet. Båten kan nå rygges på plass inni naustet. Ser kanskje litt uvant ut, men løsningen er brukt andre steder. . Sitér dette innlegget Link to post
Runner Svart 12.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2016 Du lager en slipp / skinnegang av 2 paralelle drensrør, 180 mm i diamter, av den stive typen. med "passe avstand. Kommer i 4 meters lengder (Marinejegerne bruker det nå de skal på land, Full gass,opp med drevet, så går turen opp til naustet ganske fort, bare husk å åpne døra først ;-) Fjern flensen og legg inn noe med litt mindre diamter i skjøteene. De tåler noen kilo, men må nok ha støtte under for hver meter eller så, Enten kan du dra jolla opp direkte i på rørene, eller flenge av gummien på hjulene på hengern. Du kan jo lage en firkant ramme med 4 felger. Lykke til Sitér dette innlegget Intet problem er så stort og komplisert at man ikke kan løpe fra det...... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.