Jump to content

Drivstoffutgifter 2016

jotto

Recommended Posts

Mens vi går og teller dager til neste båtsesong... hvor mye brukte dere på drivstoff i 2016-sesongen?

Jeg brukte i overkant av 30000. Det er jo litt penger, men veldig lite i forhold til gleden det gav  :yesnod:

Vi hadde 125 motortimer og brukte 18 000kr i diesel denne sesongen, syns det var ok. Ble en der lengere etapper i år, har tro på fler døgn i båten, men mindre forbruk neste sesong.

Startet sesongen med full tank (fyllt opp ved båtopptak i fjor)

Fyllte første og siste gang ved båtopptak i år. Ca 45 ltr hvilket betyr ca 675,-

Båten er brukt 3 uker i ferien samt 7-8 helger og ca 10 kveldsturer.

Nei, bare litt pågangsmot som trengs :) Har fikset det nå, men har ikkje sjøsatt igjen enda.

Får håpe på høyere utgifter til drivstoff i 2017 da... og færre til gear ;-)

Ca 500 liter bensin.

40 timer med knapt 12 liter/time i snittforbruk blir sånn rundt kr 7.000, altså en ganske rimelig båtsommer. Dessverre på en måte.

(10 av timene var i 2015)

bilde

bilde

Edited by teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Mens vi går og teller dager til neste båtsesong... hvor mye brukte dere på drivstoff i 2016-sesongen?

Jeg brukte i overkant av 30000. Det er jo litt penger, men veldig lite i forhold til gleden det gav  :yesnod:

Hvordan iallverden klarte du å bruke så mye med ca samme båt/motorstørrelse som min ?  :saint:

Er E-tec så dyr i drift?  :smiley:

Edited by teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Ca 50 liter diesel, for mye syns jeg...

(5 uker på sjøen i sommerferien Østlandet/Sverige/Danmar, samt annen helgebruk.)

Burde presisert at båter med fremdrift som er subsidiert av værgudene ikke teller ;)

Hvordan iallverden klarte du å bruke så mye med ca samme båt/motorstørrelse som min ?  :saint:

Er E-tec så dyr i drift?  :smiley:

Det ble en del båtkjøring da... 170 timer :-)

Det går jo med litt mere bensin når man har noen hengende etter også.

Lever lykkelig uvitende om den eksakte summen jeg har brukt på diesel denne sesongen. Hadde en tre måneders sommerferie i år, siden jeg tiltrådte i ny jobb i september og sluttet i den forrige i juni. Så har brukt båten mye i år. Over 3500 nautiske mil tilbakelagt og over 350 timer på motorene. Med store motorer blir det mye diesel!

Eh.... Prøver man ikke å glemme slikt? 

Vet ikke hvordan antall timer vs antall liter ser ut for i år på den nye båten, men på den gamle var det greit. 150 hester bruker litt mer enn 50 gitt...

~Cral

På 650 motortimer har det formodentlig gått omtrent 1000 liter diesel. Eksakt pris har jeg ikke foran meg, voldsom variasjon mellom forskjellige områder – høyeste pris var over tre ganger så høy som den laveste. Men med snittforbruk på under en desiliter per mil vi har flyttet oss skal jeg ikke klage.

Ca 8000kr og det føles helt grusomt. Ca 1/4 av det jeg ville ha brukt båtene... jobb langt vekk og ulovlig lite fri har grort det vrient å bruke mer drivstoff. Kjøpte en ny liten kjekk en senhøstes i fjor som skulle gjøre det lettere å "smette" ut på sjøen i en fei men det har ikke hjulpet stort...

Guest Avmønstret#

Tipper rundt 50 liter, kanskje noe mer. Kan bare huske at vi fylte en gang i sommerferien i år, på tre uker, pluss en del helgeturer og noe sånt. 

Brukte båten alt for lite denne sesongen og ble alt for mye motorgange. 

----

Må være et greit mål å ikke sløse for mye på diesel og gjestehavner, men gjestehavn av og til er fint. 

Av diverse årsaker har det blitt noe mindre i år enn tidligere år, men forbruket i 2016 ligger på 20. - 25.000 liter.

He, der slo du oss andre rett ned i kjelleren?

Selv har jeg brukt "bare" ca 2800 kr, men det har gitt myye tilbake.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Jeg bikket såvidt 5000 liter forbrukt i år. Dieselprisen har vel variert fra 7,98 og til rett oppunder 10 kr/l. Båten kom ikke ut før i midten av juni men fikk alikevel en fin sesong. Forbruket i år ble en del under det jeg vanligvis ligger på men har også kjørt noe kosekjøring, dvs. 8 knop og en motor deler av tida. Neste år blir det enda mye mer av det, det gjør en stor forskjell på forbruket som fort halveres i l/nm jamført med marsjfartskjøring.

300 bensinhester trenger mat. Ca 30 000.- ca 100 motortimer.

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann