Jump to content

Blybatterier og Solcellepaneler.

knut_m

Recommended Posts

Skal montere 2 stk 140 W paneler på Targabøylen og i den forbindelse så er spørsmålet om jeg må bytte ut mine batterier som jeg har i dag. Jeg har 5x 150 forbruk og 1x 135 start, alt er blybatterier.

Batteriene fungerer helt topp og holder fint på strømmen. Vi skal på tur til Karibien og tilbake og det er i den forbindelse jeg er usikker på om jeg trenger å bytte ut mine batterier med feks AGM. Har også Duogen slepegenerator og vindmølle.

Har også Hydrovane vindror så vil spare en del på å slippe å bruke autopilot så mye.

Forsegling av DuoGen: dynamobiten består av to halvdeler, klistret sammen med silikon eller en form for fugemasse. Kommer det vann inn her betyr det trøbbel.

bilde

Dette bildet ble tatt etter at jeg hadde kostet bort et par desiliter gjennomrustet elektronikk.

Bortsett fra dette fungerer DuoGen ypperlig i slepemodus underveis, og ganske begredelig i vindumodus for anker. Men det skal ikke allverden til for å dekke behovet for anker med solceller alene, så det er ikke noe stort problem. Greit å slippe å høre på den også.

Redigert av Euklid (see edit history)

Forsegling av DuoGen: dynamobiten består av to halvdeler, klistret sammen med silikon eller en form for fugemasse. Kommer det vann inn her betyr det trøbbel.

bilde

Dette bildet ble tatt etter at jeg hadde kostet bort et par desiliter gjennomrustet elektronikk.

Bortsett fra dette fungerer DuoGen ypperlig i slepemodus underveis, og ganske begredelig i vindumodus for anker. Men det skal ikke allverden til for å dekke behovet for anker med solceller alene, så det er ikke noe stort problem. Greit å slippe å høre på den også.

Det der så ikke bra ut, skal sjekke dette grundig. Tenkte å kun bruke DuoGen i slepemodus. Takk igjen for god info.

Seriekobling av regulator, er dette for og unngå dårlig lading på begge hvis ett panel har skygge?

Bly og solcelle funker fint. Får litt mer effekt ut av en MPPT-regulator, ellers er det tut og kjør.

DuoGen kan finne på å lekke vann inn i dynamobiten, og da er løpet fort vekk kjørt. Lønner seg å forsegle denne skikkelig. Vår ble omformet til en rusthaug, og befinner seg nå på en søppelfylling i Australia.

Og til mppt er det fordel å kjøre opp spenning (seriekoble panel til regulator), kontra å paralellkoble.

Ellers fordel å sette seg inn i ting som skygger på panel og ha samme retning mot sol på alle panel. Mye viktig info rundt dette.

Er mppt mye bedre enn pmw ? Jeg er veldig fornøyd med pmw. Har 2x50watt paneler vannrett på targaen. Og de lader mer menn oppgitt fra produsent. 6.5 ah på Max. I løpet av ett døgn i fellesferien så ladet de 65 aht . Ikke dårlig.

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Seriekobling av regulator, er dette for og unngå dårlig lading på begge hvis ett panel har skygge?

?? Ikke regulator. men solcellepanelene

Er mppt mye bedre enn pmw ? Jeg er veldig fornøyd med pmw. Har 2x50watt paneler vannrett på targaen. Og de lader mer menn oppgitt fra produsent. 6.5 ah på Max. I løpet av ett døgn i fellesferien så ladet de 65 aht . Ikke dårlig.

MPPT oppgies til å yte ca 10-40% mer en tradisjonelle.

Les her https://www.victronenergy.com/blog/2014/07/21/which-solar-charge-controller-pwm-or-mppt/

Og ikke minst denne http://www.blueskyenergyinc.com/uploads/pdf/BSE_What_is_MPPT.pdf

mppt liker høye spenninger, det er her de henter ut det ekstra, derfor seriekoble paneler. 

Vi tenker også i kWh og ikke Amp. Da har du bedre oversikt på hva som kommer inn på batteriene. 

Les den siste linken jeg la til så ser du hvorfor.

Ikke mye å hente på ditt system, må opp noen watt til på panelene før det begynner å monne.Ditt system ville jeg nok bare hatt som det er.

Les her https://www.victronenergy.com/blog/2014/07/21/which-solar-charge-controller-pwm-or-mppt/

Og ikke minst denne http://www.blueskyenergyinc.com/uploads/pdf/BSE_What_is_MPPT.pdf

mppt liker høye spenninger, det er her de henter ut det ekstra, derfor seriekoble paneler. 

Vi tenker også i kWh og ikke Amp. Da har du bedre oversikt på hva som kommer inn på batteriene. 

Ikke mye å hente på ditt system, må opp noen watt til på panelene før det begynner å monne.Ditt system ville jeg nok bare hatt som det er.

Kommer til å gå for 2 x 200 på panelene, lite differanse på pris mellom 140 og 200 watt.

Kommer til å gå for 2 x 200 på panelene, lite differanse på pris mellom 140 og 200 watt.

Ja, på ditt oppsett ville jeg også valgt mppt.

Paneler har blitt mye rimeligere den senere tid :smiley:

Dere som kjører rundt med panelene i salte omgivelser, åssen klarer de seg?

Har bare erfaring fra hytten, langt fra sjø.

Redigert av TB22 (see edit history)

Les her https://www.victronenergy.com/blog/2014/07/21/which-solar-charge-controller-pwm-or-mppt/

Og ikke minst denne http://www.blueskyenergyinc.com/uploads/pdf/BSE_What_is_MPPT.pdf

Var på seatronic i moss nå, de mente at ikke det var noe og hente på mppt regulator.

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Var på seatronic i moss nå, de mente at ikke det var noe og hente på mppt regulator.

Ja, som eg sa litt lengre oppe i tråden så vil på ditt oppsett med 2x50w panel ikke svare seg med mppt. 

Men med 2x140w eller 200w på oppsettet til knut_m så begynner det å gi godt utslag.

Men drivere man å plassere panelene i forskjellige retninger på båten kan du like godt gå for pmw regulator,

Hva mener du med "ikke svare seg med MPPT"? Er det at det blir for kostbart for den gevinsten du får du mener? Burde jeg heller godtatt dårligere lading fra mine 2×68W paneler med en "dum" PMW regulator?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Dere som kjører rundt med panelene i salte omgivelser, åssen klarer de seg?

Har bare erfaring fra hytten, langt fra sjø.

Har et fleksibelt panel ombord som har vært med drøyt to og et halvt år, det meste av perioden i tropene. Begynner å se ganske slitent ut. Har to "stive" paneler som har vært ombord siden juni, gjennom mange mil, tropesol og mye vær. Disse ser fremdeles ut som om de nettopp kom fra fabrikken. Effekten reduseres litt når de er fulle av salt, men synes ikke forskjellen er allverden.

Hva mener du med "ikke svare seg med MPPT"? Er det at det blir for kostbart for den gevinsten du får du mener? Burde jeg heller godtatt dårligere lading fra mine 2×68W paneler med en "dum" PMW regulator?

mppt koster. Selv med 10-40% ekstra fra mppt blir det lite du får igjen med 100w totalt (og da under optimale forhold). I realiteten får du mindre.

Men selvfølgelig, har du peng er det bare å kjøre på. Pengene du får igjen i watt står ikke i stil, eg hadde heller bytte til el.kjøpt ett tilleggs panel med mer guffe i til billigere pris enn av en god mppt.

http://www.phocos.com/na/wp-content/uploads/sites/6/2015/12/Guide-Comparing-PWM-MPPT-Charge-Controllers.pdf 

OK, forsår hva du mener, men det er jo kun snakk om båtpenger. Og differensen i pris mellom MPPT og PMW er ikke mange 3 liters dunkene med rødt.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

At MPPT ikke har noe for seg for 2x68W paneler skjønte jeg heller ikke. Forskjellen på PWM og MPPT er at sistnevnte transformerer spenningen til det mest optimale mhp batteriets ladespenning I øyeblikket. På denne måten overføres mer strøm til batteriet en selve panelet leverer, og tapet I regulatoren blir mindre.

Hvor finner du 2x68w panel?

Edit: mppt vs pmw på lite wattså tenker jeg da på ved bytte fra pmw til mppt, ved førstegangskjøp så hadde jeg vurdert om mppt

OK, forsår hva du mener, men det er jo kun snakk om  båtpenger. Og differensen i pris mellom MPPT og PMW er ikke mange 3 liters dunkene med rødt.

Ja, etter å ha lest drivstoffbudsjettet enkelte bruker, skjønner eg at båtlapper sitter løst :wink:

Lars eksempel er 2x68 Watt.

Ser ikke helt logikken din at fordi man har lite solcellepanel så har man mindre behov for MPPT. Logikken min sier at har du en god regulator så kan du klare deg med mindre paneler.  Ofte er jo problemet å finne egnet plassering av større paneler på en båt.

Satt i sammenheng med det økonomiske ser du vel poenget? det er det jeg har forholdt meg til.

De 40w du kanskje klare under optimale forhold så får du mer watt på andre måter enn bytte til mppt. 

Ser du også litt realistisk på det så vet man at de 40w ekstra oppnår man gjerne ikke så mye man ønsker, det blir stort sett vesenlig mindre. Og med det siste realistiske poenget så får en mer watt på andre måter enn å bytte til mppt. Og for ordens skyld er dette da i henvisning til de 2x50w panelene.

Tar du vekk økonomien, så hadde jeg valgt å legge gullkabler osv osv  :wink:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...