Jump to content

MD21 går ujevnt


Pim

Recommended Posts

Jeg har tidligere vært inne på Baatplassen om problemer med min md 21a. Den går for tiden ujevnt, med små rykk i turtallsskifte, pluss minus 100 0/min. På bakgrunn av nyttig info på baatplassen har jeg fått luftet hele systemet og er bortimot sikker på at det ikke er luft som er problemet. Jeg har imidlertid , tror jeg, fått redusert den ujevne gangen ved å tilsette totaktsolje i dieselen som angivelig bidrar til å smøre en sliten pumpe (sitter regulatoren i pumpa?). Jeg har deretter trukket en konklusjon om at det må være noe galt med høytrykkspumpa, men mine motorkunnskaper er begrensede. Time er bestilt på spesialverksted i Asker som vil demontere, overhale og innmontere pumpa. Dette er kostbart og jeg håper derfor at diagnosen er riktig... Kan det være noe annet som er galt? Ser at det er betydelige ressurser og erfaringer blant medlemmene som kanskje kan ha input.

 

PIM

Link to post
Share on other sites

Takk for svar. Tanken ligger under motoren slik at jeg ikke får tatt den ut for fullstendig gjennomgang. Jeg har imidlertid sugd opp 25 liter forurenset diesel med mye bunnfall. Innsugningstappen ligger 10 cm over bunnen. Jeg vet ikke om det er en sil på endestykket. Mulig det kan ligge noe skitt der også. Filtere er nye og rene. Kanskje jeg bør ta en ny runde med rensing av tank. Jeg hadde tendenser til det samme problem i fjor og da hjalp det med totaktsoljen. I år synes oljen bare å ha begrenset virkning. Er det noen som har erfaring med at dieselpumpen er et svakt ledd på md 21 a eller b?

 

PIM

Link to post
Share on other sites

Du har vel også en fødepumpe som ligger foran dieselpumpa. Fungerer den som den skal? Hvis du er usikker på om tank og tilførselsrør er som det skal så bare kjør motoren med eks. ei 10 literskanne rett inn på dieselfilteret og registrer om der blir endringer. Forutsetter at dieselfilteret ligger foran fødepumpe.Vær oppmerksom på at kanna blir relativt fort tom ettersom returen siger tilbake til hovedtanken. Skjer dette kun med tomgang/ lavt turtall? Mange ganger er det dritt og møkk i brennstoffsystemet som er utgangspunktet for problemer med motordriften så her ville jeg vært helt sikker på at alt er skjønneste orden før dieselverskstedet overtar. :wink:

 

 

XD3P

Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke om det er en sil på endestykket. Mulig det kan ligge noe skitt der også.

PIM

<{POST_SNAPBACK}>

På min forige båt ( Polar 25`) var det en sil på sugerøret i tanken. Jeg hadde samme symptoner som du beskriver her. Jeg fjernet denne sila ( som var så og si tett ), og problemene forsvant. Grunnen til at jeg fjernet sila var at jeg hadde 2 diselfiltre, og valgte å stole på disse. Fant heller ikke mye dritt i disse ved skifte av filterene etter sila ble fjernet. Redigert av GeV (see edit history)

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Det var mange gode råd her og jeg forsøkt meg fram i tråd med disse. Jeg koblet på en ti-liter før fødepumpa. Men motoren slukte dieselet så raskt at jeg knapt fikk ro til å høre på motorlyden. Jeg synes nok at det fortsatt var ujevn gange. Jeg får heller ikke sjekket om det er sil på innsugningstappen i tanken fordi dette er et rør som ikke kan dras ut uten at det stanger opp i bunnpanna. Jeg kjøpte et Funnel filter/trakt og helte tilbake et par liter som jeg dro opp fra tanken. Skal si det var mye dritt som samlet seg. Men logisk sett skulle det vel ikke være dieselen ettersom filterene er rene. Ser ut til at det ikke er noen vei utenom dieselverkstedet...

 

Pim

Link to post
Share on other sites

Det var mange gode råd her og jeg forsøkt meg fram i tråd med disse. Jeg koblet på en ti-liter før fødepumpa. Men motoren slukte dieselet så raskt at jeg knapt fikk ro til å høre på motorlyden. Jeg synes nok at det fortsatt var ujevn gange. Jeg får heller ikke sjekket om det er sil på innsugningstappen i tanken fordi dette er et rør som ikke kan dras ut uten at det stanger opp i bunnpanna. Jeg kjøpte et Funnel filter/trakt og helte tilbake et par liter som jeg dro opp fra tanken. Skal si det var mye dritt som samlet seg. Men logisk sett skulle det vel ikke være dieselen ettersom filterene er rene. Ser ut til at det ikke er noen vei utenom dieselverkstedet...

 

Pim

<{POST_SNAPBACK}>

kan du ikke koble en retur slange til den lille tanken da ?

Så kan du holde på i evigheter..

 

JOH

Link to post
Share on other sites

MD21 har originalt ett sinnrikt system for lufting av motoren, med en kran som må åpnes/stenges.

 

Før du bruke masse penger på å reparere dieselpumpa synes jeg at du bør prøve å koble returen tilbake til tanken gjennom en gjennomsiktig slange og se om det kommer luft i returen. Vanligvis så er returen koblet tilbake inn på dieselpumpa (hvis jeg husker rett).

 

Luft i dieselen forvirrer regulatoren på disse motorene og den ruser seg noe opp. Jeg har en mistanke om at du har en lekkasje på sugesiden av dieselsystemet. Symptomene minner om de jeg hadde da jeg hadde problemer med matepumpa mi.

 

(Reklame: Jeg har to brukte dieselpumper til denne motoren liggende + mye annet rart...)

 

Geir

Redigert av GeirKS (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En brukt dieselpumpe hadde vært tingen nå. Jeg bor i Oslo og setter meg nårsomhelst i bilen til Østfold. Et problem er imidlertid ut - og innmontering. Har forstått at dette må gjøres på en bestemt måte og ikke av lekfolk som meg. Vi gjerne høre igjen fra Geir KS, evt ring meg på 92092304.

 

Pim

Link to post
Share on other sites

Ta en titt på dokumentarkivet under medlemssidene. Der finnes verkstedmanual til motoren som beskriver operasjonen. Da får du ett inntrykk av hva som kreves. Du bør nok få med deg noen som er vant til å skru hvis du ikke har gjort noe tilsvarende tidligere.

 

Geir

Link to post
Share on other sites

Hei, og takk så langt for overveldende hjelp. Jeg har ikke sjekket grovfilteret i fødepumpa, men går løs på dette i kveld, så titte på dieselreturen, deretter verkstedshåndboken, og deretter, ja vi får se. Merker presset i forhold til ferieturen nå....

 

PIM

Link to post
Share on other sites

Har sjekket silen i matepumpa i kveld. Den var ren og fin. Har også gått igjennom verkstedshåndbokens monteringsprosedyre for dieselpumpa. Må desverre konstatere at dette er over min forstand og bør overlates til motorkyndige. Klarer heller ikke å klemme mer luft ut av systemet. Holder derfor en knapp på at dieselpumpa er synderen. Takk allikevel for all god hjelp.

 

Pim

Link to post
Share on other sites

Vel, det er to dager til verkstedet overtar for overhaling av dieselpumpa. I dag begynte jeg imidlertid å stusse: Voltmeteret hopper frem og tilbake. Jeg har tidligere tenkt at dette er fordi den senser forskjeller i turtall som ikke fremgår tydelig av en "tregere" turtallsmåler. Dette har jeg ment bekreftes av at jeg hører endringene på lyden, riktignok marginale. Imidlertid mener jeg at ladespenningen, slik den fremgår av voltmeteret, skulle vært opp i 14,4 etter at jeg har kjørt motoren på tomgang i en halvtime på varierende turtall. Isteden vipper den fortsatt mellom 12-13. Dersom jeg setter på en strømbruker, går nåla litt opp og holder seg jevnt. Jeg koblet fra reima og kjørte motoren til den ble varm og kunne, ihvertfall ikke så langt høre noen ulyd lenger. Men det skal sies at jeg tidligere synes at ujevnheten har kommet først etter at motoren har blitt noenlunde varm.

 

Kan det som jeg har trodd er luft eller pumpefeil rett og slett være dynamoen, kontaktfeil e.l og at det jeg hører er dynamoen som kobler seg inn og ut? Har gått igjennom det som er å lese om dynamoer på forumet men kan ikke se problemstillingen direkte omhandlet. Kan noen vennligst hjelpe meg på rett vei?

 

PIM

Link to post
Share on other sites

Det er abs. en mulighet at svingningene i turtatt kan skyldes at dynamoen kobler inn/ut.

Ville definitivt funnet ut av dette før du går igang med pumpa, kan tenkes at børstene er historie.

 

PS. Ikke kjør motoren varm uten vifterem da denne også driver vannpumpen. Uten sirkulasjon blir det ujevn varmefordeling.

Link to post
Share on other sites

Takk, det var en oppløftende tilbakemelding. Da er jeg ikke helt på jordet likevel. Er klar over at kjølingen beror på at reima er på plass, men har antatt at motoren tåler å bli kjørt frem til den blir varm. Håper den ikke har tatt skade.

For øvrig honnør til Baatplassen. Får dyrbare råd søndag kveld kl 22.00. Ikke dårlig!

 

Pim

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...