Jump to content

Kan Mercury 90 Optimax chippes til 115 hk?


skater 13

Recommended Posts

hei har en speedbåt på 19 fot som ca veier 400 kilo. denne hadde en evinrude ficht ram på 115 hk og gikk utrolig bra, men denne tok kvelden. så nå trenger eg ny motor. 

 

har sett på en 90 hk mercury optimaks. kan denne chippes til 115 hk?

Moderator har endret emnetittelen. Var opprinnelig speedbåt hvilket ikke er iht reglene for "Båtforumet".
Alle må vennligst lese disse før man poster.

 

Link to post
Share on other sites

Ja, du kan det. Men hva er prisforskjellen på en brukt 90 og 115? Ny ECU til 90 hk koster jo litt det også. Spesielt hvis du kke får tak i en brukt en. Optimax er forøvarig et godt valg til båten din.

Link to post
Share on other sites

En Mercury Optimax er godt valg fordi det er en 2-taks motorer. Det betyr at den er lettere, er mer responsiv og at den har bedre akselerasjon enn en 4-takts motor. Alle de tre tingene er viktig for en liten rask båt skal være så morsom som mulig.

 

Har ingen anelse på prisnivået til gamle motorer, så om det er et godt kjøp vet jeg ikke. Men jeg ville prøvd å fa tak i en motor som ikke veier spesielt mye mer enn den du hadde på båten. Ekstra kg bakerst på en liten båt kan endre sjøegenskapene drastisk. Så hvis båten lå riktig og godt i vannet med motoren du hadde, ville ikke jeg valgt en ny motor som er vesentlig tyngre i hvert fall. 

Link to post
Share on other sites

Jeg solgte min optimax 115 2007 mod i fjor vår, fikk 45000 for den. Motor var pen og alt virket.

Jeg har brukt en slik 90 hk 4-takt for noen år siden, og vil påstå at en optimax vil være et bedre valg på en slik båttype du beskriver.

Mercury 90 4-takt synest jeg hadde mye støy i forhold til yamaha 100 4-takt, disse motorene stod på to forskjellige båter som jeg lånte en del for 10-15 år siden.

Eks optimax 115 vil gi deg betydelig bedre aks og respons, går nesten like stille som den 4-takten du har i sikte, og er tilnærmet like drivstoffgjerrig.

 

Du kan godt oppgi hvilken båt du har, for det er sikkert noen inne her som har erfaring med den båttypen...

Link to post
Share on other sites

Ja, du kan det. Men hva er prisforskjellen på en brukt 90 og 115? Ny ECU til 90 hk koster jo litt det også. Spesielt hvis du kke får tak i en brukt en. Optimax er forøvarig et godt valg til båten din.

 

Trenger ikke bytte ECU for å chippe/omprogrammere. 

 

Optimax 90 er ikke spesielt lett til å være 90 hk (Honda BF90D som kom for ca 10 år siden veier ca det samme), men samme motor i 115 eller 125 hk utgave begynner jo å hjelpe.

Mercurys nye F100/F115 har ca samme vekt som Optimax 90/115, og er minst like sterk og bruker mindre drivstoff.

E-tec 90 er 20 kg lettere enn Optimax 90/115 men ikke fullt så sterk pga mindre sylindervolum.

E-tec 115 er vel bortimot 10 kg tyngre enn Optimax 90/115, men har V4 mot R3 sylinderkonfigurasjon og større sylindervolum.

Finnes jo også i HO-utgave med samme effekt som Optimax 125.

Edited by teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Det med vekt på optimax vs 4-takt er som teerex sier temmelig liten forskjell. Virker til å være en mye om at det fortsatt er slik, selv om det kanskje historisk har vært slik... hva gjelder optimax vs Efi, er vel vektforskjellen ca samme som en tank med totakt olje.

Det med dreiemoment på mellomregisteret vil jeg også mene er mer av akademisk interesse på en så lett båt, 400 kg båt er det ingen problem å få over planingsterskelen om en har motor med såpass power, uansett 2/4-takt!

Og da kanskje det er en fordel med 4-takt som har mer power på topp..?

 

Men, uavhengig av motortype, sjekk vekta på motoren, er jo det som teller på hva den veier, ikke motorteknologi.

 

TA

Link to post
Share on other sites

Du kan "chippe" 90 opp til 115.  90 er en ned trimmet 115hk.  Først så sender du inn hjernen til omprogrammering. Vi brukte et firma i Stockholm, mener vi betalte ca5-6000 for det. Så må du ta av plast innsuget og plukke ut restriktor ringene som sitter der

"Vår" motor gikk penere og jevnere etter jobben var gjort. Det ble ikke noe høyere toppfart men kom raskere opp i plan.. var det verd pengene????  tja si det

Link to post
Share on other sites

Tror det er kun Optimax 75 som har restriktor på innsuget, men husker ikke helt i fargen.

Høyere toppfart kommer jo med større stigning på propellen. Med samme propell blir det jo ikke nødvendigvis noen særlig forskjell på toppfart.

Edited by teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Da har jo motoren egentlig ikke mere kraft på de turtallene som skaper toppfart.

En original 115 vil jo ha merkbart høyere toppfart enn en 90.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...