Jump to content

Inspeksjonsluke til dieseltank

Kvitskjegg

Recommended Posts

Trengte slike luker selv i forbindelse med sårt tiltrengt tanksjau for noen år siden, men fant lite jeg kunne slå meg til ro med. De fleste lukene jeg fant var små og runde, tålte ikke diesel eller så kostet de mer enn nødvendig. Så endte opp med å lage lukene selv. Kan si litt om hvordan jeg gjorde det hvis du ender opp med å gjøre noe lignende. Biltema har "plastglass" som tåler diesel. Ramme kan du også lage til av samme materiale. Selv har jeg såpass tykt materiale i selve tanken at jeg ikke laget ramme, bare gjenget opp maskingjenger selv og skrudde i maskinskruer med pakningssilikon på.

bilde

Vurderte lage til en pakning av enten pakningskork eller av pakningssilikon som gjorde det mulig å åpne luka oftere for å komme ned i tanken, men kom fram til at det var såpass greit å se ned gjennom plastglasset at inspeksjonen stort sett kan tas fra utsiden av tanken. Tanken hadde ikke mannhull fra før og var ikke åpnet siden den var ny 20 år tidligere, regner ikke med at jeg trenger åpne mannhullene med det første nå som jeg har kontroll på dieselen jeg fyller.

Lagde totalt fire mannhull da jeg først var i gang, et stort firkantet for å komme godt til tankens dypeste punkt der sugerørene og returen fra motoren er. De andre er runde, akkurat så store at jeg får hele armen ned i tanken og kan vaske skikkelig hvis det trengs igjen. Lukene lagde jeg til med båndsag og håndhøvel, men kan også lages med håndsag eller elektrisk rotterumpe/stikksag så lenge du får spent fast plastglasset skikkelig før saging. Hullene til skruene er akkurat så store at ikke gjengene tar tak i plastglasset og er forsenket med vanlig forsenkerbor. Godt med pakningssilikon rundt skruer og rundt skruehullene og bare å skru fast. Jeg krysstramet skruene (slik som krysstramming av bolter ved hjulskift) slik at pakningssilikonen såvidt tøt ut på sidene. Så skrudde jeg en halv runde til på skruene etter noen timer, det ble tett :smiley:

bilde

Slik ser det ut nedi tanken nå, ved bruk av lykt er det lett å se om det ligger vann eller grums i bunn, så trenger ikke åpne lukene før det eventuelt kommer noe tjafs. Derfor synes i alle fall jeg det kan være like greit å "lime" fast lukene med pakningssilikon slik som her, så lenge lukene så og si aldri skal opp. Det tar ikke lange tiden å legge på ei ny stripe med pakningssilikon, slikt har vel de fleste med seg i båten :giggle:

bilde

Bare hyggelig :smiley: Jeg brukte fugemasse av typen pakningssilikon, riktig nok av forrige "modell" som har gått ut av sortimentet deres nå, men den silikonen i linken er erstatningen til de to forrige typene. Den festet så vidt jeg opplever det godt til plasten. Som nevnt; skrudde en halv omdreining til på skruene etter en stund (da hadde pakningssilikonen herdet en del), noe som førte til at silikonen ble enda mer presset mellom plastlukene og selve tanken. Resultatet er at det er helt tett selv omjeg alltid fyller tanken til langt oppi påfyllingsslangen (slik at dieselen ligger helt oppi "taket" i tanken)  :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...