Jump to content

Tohatsu 20. Impeller er OK men ingen kjølevannstråle.Hva er neste?


Hvitblomst

Recommended Posts

Jeg har en 2009 Tohatsu 20 hk 4-takt. Etter å ha lånt bort båt og motor til en fiskekompis en helg hadde jeg ingen kjølevannstråle da jeg startet den opp med spylekklokker.

Tok av undervannshuset og sjdkket impelleren, den van fin, men jeg satte likegodt i en helt ny. Helte også vann gjennom fra toppen før jeg skrudde på impellerhuset og det rant godt ut gjennom inntaket lenger ned, så skulle ikke være tett noe sted.

Skrudde sammen og fyret opp igjen, og fortsatt har jeg ingen kjølevannstråle.

Tok av gummislangen under motordekslet fra der der hvor strålen kommer og i andre enden der den får vann fra, under termostaten, og det kommer ikke vann der heller.

 

Hva er så neste skritt nå?

Er det termostaten?

Det skal vel komme stråle uansett, ikke bare mår motoren er varm?

Kan jeg la motoren gå flere minutter nå som jeg har sjekket impeller er OK og den får vann der?

Redigert av Hvitblomst (see edit history)
Link to post

På noen (litt eldre) tohatsu motorer sitter det en gummipakning rundt stigrøret fra impellerhuset. Denne er lett å klemme ut eller forskyve når man har hatt av undervannshuset og monterer det på igjen. Har vært borti et tilfelle der pakningen har vært skjevmontert med resultat at den har tært i stykker grunnet vibrasjon. Resultatet er liten eller fraværende kontrollstråle fra kjølingen, med påfølgende varmgang eller skjæring. Har dessverre erfart at den aktuelle gummipakningen er vanskelig(nær sagt umulig) å oppdrive. Da kan løsningen være ombygging.

Start med å kontrollere om pakningen er på plass (har erfart at den er lett å trykke ned i impellerhusets stigrør)og deretter om den er riktig montert/satt på. Se til at den er godt smurt, det hjelper til med tettning. Lykke til med det som normalt ellers er pålitelige og gode motorer.

Link to post

På noen (litt eldre) tohatsu motorer sitter det en gummipakning rundt stigrøret fra impellerhuset. Denne er lett å klemme ut eller forskyve når man har hatt av undervannshuset og monterer det på igjen. Har vært borti et tilfelle der pakningen har vært skjevmontert med resultat at den har tært i stykker grunnet vibrasjon. Resultatet er liten eller fraværende kontrollstråle fra kjølingen, med påfølgende varmgang eller skjæring. Har dessverre erfart at den aktuelle gummipakningen er vanskelig(nær sagt umulig) å oppdrive. Da kan løsningen være ombygging.

Start med å kontrollere om pakningen er på plass (har erfart at den er lett å trykke ned i impellerhusets stigrør)og deretter om den er riktig montert/satt på. Se til at den er godt smurt, det hjelper til med tettning. Lykke til med det som normalt ellers er pålitelige og gode motorer.

Jo alle pakninger er i orden og på plass slik de skal. Problemet startet før undervannshuset ble demontert. Strålen har vært der lenge før den forsvant uten at undervannshuset har vært demontert.

Redigert av Hvitblomst (see edit history)
Link to post

Det kan være så enkelt at røret til strålen er gått tett. Har du prøvd å stikke det opp?

Ellers ringer du Kellox og får hjelp av de!

Hvilket rør? Tenker du der strålen kommer ut? Det er en gummislange der, fra rett under termostaten til dyseåpningen der strålen kommer ut som fører dette vannet. Som nevnt, slangen er tatt av og inspisert og er helt i orden.

Det kommer som sagt ikke vann ut der under termostaten heller, der hvor denne slangen begynner. Så det får uansett ikke vært denne slangen eller dyseåpningen.

Link to post

Ta løs termostat slik at du kan ta den ut, uten å fjerne den (mener å huske termostaten er med lokk i en enhet på disse). Start motoren. Ta så ut termostat. Du skal ha godt med vannforsyning dit. Har du det så leverer impeller og pumpe vann, og feilen er etter termostaten. NB ikke kjør motor lenge slik, bare nok til at du ser om det er vanntrykk/mengde. Dersom du ikke har vanntrykk kan du begynne å sjekke impeller og deretter oppover i systemet. Du kan som foreslått ha en fortoppelse(løv o.l), som ofte løsner med spyling motsatt vei(gjerne med termostat og undervannshus av).

Link to post

Ta løs termostat slik at du kan ta den ut, uten å fjerne den (mener å huske termostaten er med lokk i en enhet på disse). Start motoren. Ta så ut termostat. Du skal ha godt med vannforsyning dit. Har du det så leverer impeller og pumpe vann, og feilen er etter termostaten. NB ikke kjør motor lenge slik, bare nok til at du ser om det er vanntrykk/mengde. Dersom du ikke har vanntrykk kan du begynne å sjekke impeller og deretter oppover i systemet. Du kan som foreslått ha en fortoppelse(løv o.l), som ofte løsner med spyling motsatt vei(gjerne med termostat og undervannshus av).

OK. Takk for tipset. Får prøve det i morgen. :)

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...