Hvitblomst Startet 9.Desember.2016 Del på Facebook Startet 9.Desember.2016 (redigert) Jeg har en 2009 Tohatsu 20 hk 4-takt. Etter å ha lånt bort båt og motor til en fiskekompis en helg hadde jeg ingen kjølevannstråle da jeg startet den opp med spylekklokker. Tok av undervannshuset og sjdkket impelleren, den van fin, men jeg satte likegodt i en helt ny. Helte også vann gjennom fra toppen før jeg skrudde på impellerhuset og det rant godt ut gjennom inntaket lenger ned, så skulle ikke være tett noe sted. Skrudde sammen og fyret opp igjen, og fortsatt har jeg ingen kjølevannstråle. Tok av gummislangen under motordekslet fra der der hvor strålen kommer og i andre enden der den får vann fra, under termostaten, og det kommer ikke vann der heller. Hva er så neste skritt nå? Er det termostaten? Det skal vel komme stråle uansett, ikke bare mår motoren er varm? Kan jeg la motoren gå flere minutter nå som jeg har sjekket impeller er OK og den får vann der? Redigert 9.Desember.2016 av Hvitblomst (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TB22 Svart 9.Desember.2016 Del på Facebook Svart 9.Desember.2016 Stråle uansett ja,sjekket du splinten i staget som impelleren er låst til? Sitér dette innlegget Drivstoffpriser V2.0 Link to post
Hvitblomst Svart 9.Desember.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Desember.2016 Stråle uansett ja,sjekket du splinten i staget som impelleren er låst til? Ja splinten var OK og passet på å få den på plass igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Vantro Svart 9.Desember.2016 Del på Facebook Svart 9.Desember.2016 På noen (litt eldre) tohatsu motorer sitter det en gummipakning rundt stigrøret fra impellerhuset. Denne er lett å klemme ut eller forskyve når man har hatt av undervannshuset og monterer det på igjen. Har vært borti et tilfelle der pakningen har vært skjevmontert med resultat at den har tært i stykker grunnet vibrasjon. Resultatet er liten eller fraværende kontrollstråle fra kjølingen, med påfølgende varmgang eller skjæring. Har dessverre erfart at den aktuelle gummipakningen er vanskelig(nær sagt umulig) å oppdrive. Da kan løsningen være ombygging. Start med å kontrollere om pakningen er på plass (har erfart at den er lett å trykke ned i impellerhusets stigrør)og deretter om den er riktig montert/satt på. Se til at den er godt smurt, det hjelper til med tettning. Lykke til med det som normalt ellers er pålitelige og gode motorer. Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 9.Desember.2016 Del på Facebook Svart 9.Desember.2016 Det kan være så enkelt at røret til strålen er gått tett. Har du prøvd å stikke det opp? Ellers ringer du Kellox og får hjelp av de! Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Hvitblomst Svart 9.Desember.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Desember.2016 (redigert) På noen (litt eldre) tohatsu motorer sitter det en gummipakning rundt stigrøret fra impellerhuset. Denne er lett å klemme ut eller forskyve når man har hatt av undervannshuset og monterer det på igjen. Har vært borti et tilfelle der pakningen har vært skjevmontert med resultat at den har tært i stykker grunnet vibrasjon. Resultatet er liten eller fraværende kontrollstråle fra kjølingen, med påfølgende varmgang eller skjæring. Har dessverre erfart at den aktuelle gummipakningen er vanskelig(nær sagt umulig) å oppdrive. Da kan løsningen være ombygging. Start med å kontrollere om pakningen er på plass (har erfart at den er lett å trykke ned i impellerhusets stigrør)og deretter om den er riktig montert/satt på. Se til at den er godt smurt, det hjelper til med tettning. Lykke til med det som normalt ellers er pålitelige og gode motorer. Jo alle pakninger er i orden og på plass slik de skal. Problemet startet før undervannshuset ble demontert. Strålen har vært der lenge før den forsvant uten at undervannshuset har vært demontert. Redigert 9.Desember.2016 av Hvitblomst (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hvitblomst Svart 9.Desember.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Desember.2016 Det kan være så enkelt at røret til strålen er gått tett. Har du prøvd å stikke det opp? Ellers ringer du Kellox og får hjelp av de! Hvilket rør? Tenker du der strålen kommer ut? Det er en gummislange der, fra rett under termostaten til dyseåpningen der strålen kommer ut som fører dette vannet. Som nevnt, slangen er tatt av og inspisert og er helt i orden. Det kommer som sagt ikke vann ut der under termostaten heller, der hvor denne slangen begynner. Så det får uansett ikke vært denne slangen eller dyseåpningen. Sitér dette innlegget Link to post
Vantro Svart 9.Desember.2016 Del på Facebook Svart 9.Desember.2016 (redigert) Får du vann opp fra impellerhuset og opp i blokka? -noenlunde mengde/trykk? Riktig impeller satt i riktig vei?(hadde du skiftet? ) Redigert 9.Desember.2016 av Vantro (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hvitblomst Svart 9.Desember.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Desember.2016 Får du vann opp fra impellerhuset og opp i blokka? -noenlunde mengde/trykk? Riktig impeller satt i riktig vei?(hadde du skiftet? ) Impelleren er satt i riktig ja. Hvordan ser jeg om jeg får vann opp i blokka? Sitér dette innlegget Link to post
Vantro Svart 9.Desember.2016 Del på Facebook Svart 9.Desember.2016 Ta løs termostat slik at du kan ta den ut, uten å fjerne den (mener å huske termostaten er med lokk i en enhet på disse). Start motoren. Ta så ut termostat. Du skal ha godt med vannforsyning dit. Har du det så leverer impeller og pumpe vann, og feilen er etter termostaten. NB ikke kjør motor lenge slik, bare nok til at du ser om det er vanntrykk/mengde. Dersom du ikke har vanntrykk kan du begynne å sjekke impeller og deretter oppover i systemet. Du kan som foreslått ha en fortoppelse(løv o.l), som ofte løsner med spyling motsatt vei(gjerne med termostat og undervannshus av). Sitér dette innlegget Link to post
Hvitblomst Svart 9.Desember.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Desember.2016 Ta løs termostat slik at du kan ta den ut, uten å fjerne den (mener å huske termostaten er med lokk i en enhet på disse). Start motoren. Ta så ut termostat. Du skal ha godt med vannforsyning dit. Har du det så leverer impeller og pumpe vann, og feilen er etter termostaten. NB ikke kjør motor lenge slik, bare nok til at du ser om det er vanntrykk/mengde. Dersom du ikke har vanntrykk kan du begynne å sjekke impeller og deretter oppover i systemet. Du kan som foreslått ha en fortoppelse(løv o.l), som ofte løsner med spyling motsatt vei(gjerne med termostat og undervannshus av). OK. Takk for tipset. Får prøve det i morgen. :) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 10.Desember.2016 Del på Facebook Svart 10.Desember.2016 ville tatt ned undervannshuset igjen for å spyle opp stigerøret og sett om det kommer vann ut strålen da Sitér dette innlegget Link to post
båt 45 Svart 11.Desember.2016 Del på Facebook Svart 11.Desember.2016 har du sjekket mellom inntakshullet og impeller for å se om impeller får vann kan ha sugd inn dritt Sitér dette innlegget Link to post
Hvitblomst Svart 12.Desember.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Desember.2016 Takk for de siste tipsene også. Skal se om jeg får sett på dette en av de nærmeste dagene om det blir mildere. Ellers må jeg finne meg en varm garasje først. Båten står på gårdsplassen og jeg orker ikke styre med spyling nå i kuldegrader. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 12.Desember.2016 Del på Facebook Svart 12.Desember.2016 ville tatt ned undervannshuset igjen for å spyle opp stigerøret og sett om det kommer vann ut strålen da ...denne testen kan du gjøre forsiktig med trykkluft (med vernebriller og evt barn på sikker avstand ) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.