Lars H. Posted December 9, 2016 Share Posted December 9, 2016 Som overskriften sier, er det noen som har data på Optima RedTop 50A startbatteri, ladespenninger og det som måtte være? Det er nemlig slik at jeg for min nymonterte baugpropell kanskje kommer til å montere et slikt batteri rett ved trusteren i stedet for å trekke feite 95kv. kabler til eksisterende batteribank 5m unna. Dette burde vel være et robust og pålitelig batteri som tåler slagene i motsjø. Lars H. Quote Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
lassepelle Posted December 9, 2016 Share Posted December 9, 2016 Kanskje dette hjelper? http://www.optimabatteries.nl/upl_files/File/OPTIMA_RedTop_S4,2L.pdf Quote Link to post
pipe Posted December 9, 2016 Share Posted December 9, 2016 (edited) Optima anbefaler Yellow Top til baugtrøstere spesielt hvis du har tenkt til å bruke trøsteren annet en noen få sekunder pr gang.Just says men alle skal absolut ha Red Top uansett bruk. Edited December 9, 2016 by pipe (see edit history) Quote Link to post
Lars H. Posted December 9, 2016 Author Share Posted December 9, 2016 De skal vel selge et dyrere batteri, - vil jeg tro. Et batteri som Red Top med en kapasitet på 50Ah holder i massevis dersom en ikke overlater ALL styring av båten til trusteren. Og nå når "alle" har truster, er det ingen grunn til å bruke den unødvendig for å vise seg. Quote Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
dacapo Posted December 9, 2016 Share Posted December 9, 2016 Jeg har et redtop på min 7hp QL-thruster, det funker fint Quote Link to post
pipe Posted December 9, 2016 Share Posted December 9, 2016 De skal vel selge et dyrere batteri, - vil jeg tro. Et batteri som Red Top med en kapasitet på 50Ah holder i massevis dersom en ikke overlater ALL styring av båten til trusteren. Og nå når "alle" har truster, er det ingen grunn til å bruke den unødvendig for å vise seg. Batteriene har samme kapasitet i AH,mål og pris. Yellow Top tåler cyklinger vesentlig bedre enn Red Top og er konstruert for å levere høyt utak over lang tid. Er ikke ekspert på dette men ser ingen grunn til ikke å følge de rådene som produsenten gir isteden for å høre på naboen som sier det fungerer fint. Ta kontakt med Gylling Teknikk som er norsk importør så får du greie på hva du måte lure på. De har også en hjemme side du kan lese litt på. Quote Link to post
Lars H. Posted December 9, 2016 Author Share Posted December 9, 2016 Når det gjelder valg av batteri er det ikke noe jeg lurer på, og i hvert fall ikke noe som en importør vet noe bedre om. Jeg hører gjerne på naboen, men da under forutsetning av at naboen er en virkelig ekspert på det jeg måtte lure på. Jeg var bare interessert i litt ladespenninger osv. Ja, - Yellow Top kan levere høyt uttak over lang tid. Men 2 - 300 A i noen sekunder, i hvert fall under 10 sek. er ikke lang tid. Og ikke kommer jeg til å kjøre trusteren noe særlig i det hele tatt. Jeg har jo klart meg uten med den samme båten i 29 år. Quote Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
pipe Posted December 9, 2016 Share Posted December 9, 2016 (edited) Jeg tenkte bare at det var lurt å kjøpe riktigst mulig batteri når man først skulle kjøpe nytt og prisen er den samme.Internett er full av dårlige erfaringer med Red Top hvis man tapper de litt ned støtt og stadig og produsenten anbefaler et annet batteri hvis man skal belaste det lenger enn 5 sekunder av gangen.Endel verft har gjort samme erfaring og anbefaler ikke Red Top til annet enn til start men Red Top menigheten er stor på alle forum så man ender som regel opp med å tale for døve ører.Med det bruket du skisserer så spiller det sikkert ikke noen rolle hvilken farge det er på lokket på Optima batteriet så kjør på Edited December 9, 2016 by pipe (see edit history) Quote Link to post
Lars H. Posted December 9, 2016 Author Share Posted December 9, 2016 Å kjøre en truster i 10 sekunder med la meg si 300A, tapper ikke et batteri med mer enn ca. 0,8Ah, eller ca.1,7% av batteriets kapasitet. Og dette har jeg ikke tenkt å gjøre "støtt og stadig". Men dersom jeg skulle hatt andre forbrukere koblet til dette batteriet, ville jeg absolutt valgt Yellow Top. Quote Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Jernklumpen Posted December 9, 2016 Share Posted December 9, 2016 Trur det batteriet er veldig bra til pysevispen. Ble anbefalt dette på det varmeste på Seatronic i går. Quote Båt er livet. ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin.. Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann Link to post
Kaskazi Posted December 10, 2016 Share Posted December 10, 2016 Yellow Top 55 Ah averteres for kr 1929 på finn.no og Red Top 50 Ah for kr 1689. Ikke så store forskjellen Mao. http://www.finn.no/42434811 Quote Link to post
Roger jo Posted December 10, 2016 Share Posted December 10, 2016 (edited) Jeg finner ikke date om V og S på de batteriene, så spør om det, kan de ikke fremskaffes så hadde jeg skygget unna.. Ser at de batterier i returkassen i båtforeningen, som det er datablad på har V1, Beregnet til bil på flat vei uten farthumper.(ikke egnet i båt hvor det kan bli slag i baugen) Hva er vibrasjonsmotstand? Batterier utsettes for ulike grader av vibrasjon avhengig av bruksområde, og de utformes derfor i henhold til tre ulike nivåkrav: V1,V2 og V3 V1 tilsvarer normal bruk i personbil. V2 tilsvarer blandede kjøreforhold, landevei og terreng. V3 betyr at batteriet takler stor påkjenning, f.eks. kjøring i terreng med anleggsmaskiner, skogsmaskiner osv. Hva er syklingskapasitet/dyputladingsegenskaper? Ettersom mengden strømforbrukende enheter øker i moderne biler stilles det større krav til batteriets evne til å tåle gjentatt sykling, dvs. ut- og oppladinger. Forskjellen er betydelig mellom ulike applikasjoner. Alt fra at batteriet i prinsippet kun trengs for å starte motoren i eldre biler som har få strømforbrukende enheter, til at det er en viktig del av strømforsyningen i f.eks. lastebiler med mye elektrisk utstyr som gjør at til at batteriene dyputlades på daglig basis. For at batteriene skal kunne møte de ulike kravene utformes de i henhold til fire nivåer: E1, E2,E3 og E4 Edited December 10, 2016 by roger-jo (see edit history) Quote Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Lars H. Posted December 10, 2016 Author Share Posted December 10, 2016 (edited) Her hva jeg har funnet at Optima sier om kvalitet ang. risting for sin Optima-serie. Og her hva de sier om start, høyt kortvarig strømtrekk. Edited December 10, 2016 by Lars H. (see edit history) Quote Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Roger jo Posted December 10, 2016 Share Posted December 10, 2016 Det har jeg lest før at noen sier at de er fine mot vibrasjonsskader og så er de V1 når en graver ut data. At de er 5 ganger bedre, så er det rart at de ikke er V3 merket, noe alle merker fremhever på de som er V3 klasse . 8000 testtimer er det 333,33 dager i båt, to år i sommerbåt ??? hva er de andre bartteriene.???? Til info det er rødt og gult i returkassa, hvor er de merket?. har Biltema sluttet med 4 års garanti? Quote Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Lars H. Posted December 10, 2016 Author Share Posted December 10, 2016 Jeg sitter og ser på storslalåm på TV nå. Der er det sannelig mye risting og slag, så der skulle de hatt et batteri i en ryggsekk for testing. Quote Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Mix Posted December 10, 2016 Share Posted December 10, 2016 Jeg har testa Redtop til baug og hekkthruster i en helplaner i ca 12år nå. Bedre testmiljø får du ikke. Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.