Jump to content

Har noen fullstendig datablad på Optima RedTop 50A startbatteri?

Lars H.

Recommended Posts

Som overskriften sier, er det noen som har data på Optima RedTop 50A startbatteri, ladespenninger og det som måtte være? Det er nemlig slik at jeg for min nymonterte baugpropell kanskje kommer til å montere et slikt batteri rett ved trusteren i stedet for å trekke feite 95kv. kabler til eksisterende batteribank 5m unna. Dette burde vel være et robust og pålitelig batteri som tåler slagene i motsjø.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

De skal vel selge et dyrere batteri, - vil jeg tro. Et batteri som Red Top med en kapasitet på 50Ah holder i massevis dersom en ikke overlater ALL styring av båten til trusteren. Og nå når "alle" har truster, er det ingen grunn til å bruke den unødvendig for å vise seg.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

De skal vel selge et dyrere batteri, - vil jeg tro. Et batteri som Red Top med en kapasitet på 50Ah holder i massevis dersom en ikke overlater ALL styring av båten til trusteren. Og nå når "alle" har truster, er det ingen grunn til å bruke den unødvendig for å vise seg.

Batteriene har samme kapasitet i AH,mål og pris.

Yellow Top tåler cyklinger vesentlig bedre enn Red Top og er konstruert for å levere høyt utak over lang tid.

Er ikke ekspert på dette men ser ingen grunn til ikke å følge de rådene som produsenten gir isteden for å høre på naboen som sier det fungerer fint.

Ta kontakt med Gylling Teknikk som er norsk importør så får du greie på hva du måte lure på.

De har også en hjemme side du kan lese litt på.

Når det gjelder valg av batteri er det ikke noe jeg lurer på, og i hvert fall ikke noe som en importør vet noe bedre om. Jeg hører gjerne på naboen, men da under forutsetning av at naboen er en virkelig ekspert på det jeg måtte lure på. Jeg var bare interessert i litt ladespenninger osv.  Ja, - Yellow Top kan levere høyt uttak over lang tid. Men 2 - 300 A i noen sekunder, i hvert fall under 10 sek. er ikke lang tid. Og ikke kommer jeg til å kjøre trusteren noe særlig i det hele tatt. Jeg har jo klart meg uten med den samme båten i 29 år.

Jeg tenkte bare at det var lurt å kjøpe riktigst mulig batteri når man først skulle kjøpe nytt og prisen er den samme.
Internett er full av dårlige erfaringer med Red Top hvis man tapper de litt ned støtt og stadig og produsenten anbefaler et annet batteri hvis man skal belaste det lenger enn 5 sekunder av gangen.
Endel verft har gjort samme erfaring og anbefaler ikke Red Top til annet enn til start men Red Top menigheten er stor på alle forum så man ender som regel opp med å tale for døve ører.
Med det bruket du skisserer så spiller det sikkert ikke noen rolle hvilken farge det er på lokket på Optima batteriet så kjør på

Redigert av pipe (see edit history)

Å kjøre en truster i 10 sekunder med la meg si 300A, tapper ikke et batteri med mer enn ca. 0,8Ah, eller ca.1,7% av batteriets kapasitet. Og dette har jeg ikke tenkt å gjøre "støtt og stadig". Men dersom jeg skulle hatt andre forbrukere koblet til dette batteriet, ville jeg absolutt valgt Yellow Top.

Jeg finner ikke date om V og S på de batteriene, så spør om det, kan de ikke fremskaffes så hadde jeg skygget unna..

Ser at de batterier i returkassen i båtforeningen, som det er datablad på har  V1,   Beregnet  til bil på flat vei uten farthumper.(ikke egnet i båt hvor det kan bli slag i baugen)   

Hva er vibrasjonsmotstand?

Batterier utsettes for ulike grader av vibrasjon avhengig av

bruksområde, og de utformes derfor i henhold til tre ulike

nivåkrav:

V1,V2 og V3

V1

tilsvarer normal bruk i personbil.

V2

tilsvarer blandede kjøreforhold, landevei og terreng.

V3

betyr at batteriet takler stor påkjenning, f.eks. kjøring i

terreng med anleggsmaskiner, skogsmaskiner osv.

Hva er syklingskapasitet/dyputladingsegenskaper?

Ettersom mengden strømforbrukende enheter øker i

moderne biler stilles det større krav til batteriets evne til å

tåle gjentatt sykling, dvs. ut- og oppladinger. Forskjellen

er betydelig mellom ulike applikasjoner. Alt fra at batteriet

i prinsippet kun trengs for å starte motoren i eldre biler som

har få strømforbrukende enheter, til at det er en viktig del av

strømforsyningen i f.eks. lastebiler med mye elektrisk utstyr

som gjør at til at batteriene dyputlades på daglig basis. For

at batteriene skal kunne møte de ulike kravene utformes de i

henhold til fire nivåer:

E1, E2,E3 og E4

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Her hva jeg har funnet at Optima sier om kvalitet ang. risting for sin Optima-serie.

bilde

Og her hva de sier om start, høyt kortvarig strømtrekk.

bilde

Redigert av Lars H. (see edit history)

Det har jeg lest før at noen sier at de er  fine mot vibrasjonsskader og så er de V1 når en graver ut data.

At  de er 5 ganger bedre, så  er det rart at de ikke er V3 merket, noe alle merker fremhever på de som er V3 klasse .

8000 testtimer  er det 333,33 dager i båt, to år i sommerbåt ??? hva er de andre bartteriene.????

Til info det er rødt og gult  i returkassa, hvor er de merket?.

har Biltema sluttet med 4 års garanti?

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Jeg sitter og ser på storslalåm på TV nå. Der er det sannelig mye risting og slag, så der skulle de hatt et batteri i en ryggsekk for testing.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...