edan Posted December 10, 2016 Share Posted December 10, 2016 Motor er Suzuki DF115 og båten veier nær 1700 kilo kjøreklar. Tror kanskje standardpropellstigning er 21 på disse, og min motor har 19". Ting funker bra uten last, men med familien om bord må motoren presses og jobber tungt i marsjfart på 20 knop. Lean-burn tenknologien gjør jo at forbruket reduseres mye når motoren jobber lett (dette gjelder med turtall under 5000 o/m. Men med last øker belastningen (snakker ikke om turtall her, men hvor tungt den jobber.) Dermed øker forbruket 20% på samme turtall. Altså: Jeg lurer på om lavere propellstigning vil ha noe for seg, eller kanskje stålpropell? Toppfart er lite interessant, men uanstrengt gange i marsjfart 19-21 knop. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Lady B Posted December 10, 2016 Share Posted December 10, 2016 Marsjfart uten last og marsjfart med familie er to forskjellige ting. Hvis du oppnår maks. turtall uten last har du riktig propell. Hvis du skal oppnå maks. turtall med familie må du sette på en propell med mindre stigning, og marsjfarten vil da bli lavere. Når du kjører med familie kan du sette ned farten til du hører at motoren går uanstrengt. Det er best for motoren, og du må bare leve med den lavere hastigheten. Alternativt kan du sette i land familien på nærmeste holme, og kjøre så fort du vil... Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
edan Posted December 10, 2016 Author Share Posted December 10, 2016 Jeg oppnår kanskje 5600 omdreininger med motoren trimmet maks ut. Uten trim oppnår jeg ca 5300. Motorens maksturtall er 6000. Vil stålpropell ha noe for seg på denne båten? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Posted December 10, 2016 Share Posted December 10, 2016 Det ligger flere tråder her om samme sak ang. Antares 680 med DF115/DF140. Så det er nok en grunn til at de siste årgangene har 150 hk som maks. motor. Tydeligvis er det en eller annen hemmelighet med denne båttypen som gjør at mange er misfornøyd med motoreffekten i DF115/140. Bortsett fra vekten og at skroget ikke er et typisk fartsskrog da. Quote Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Lady B Posted December 11, 2016 Share Posted December 11, 2016 (edited) Jeg oppnår kanskje 5600 omdreininger med motoren trimmet maks ut. Uten trim oppnår jeg ca 5300. Motorens maksturtall er 6000. Vil stålpropell ha noe for seg på denne båten? Da kunne du godt prøve en propell med mindre stigning. Dette skulle vel forøvrig motorens instruksjonsbok forklare...? Edited December 11, 2016 by Lady B (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Posted December 11, 2016 Share Posted December 11, 2016 ikke sikker på om stålprop har så mye for seg her, men høres ut til at det som må til er en propell med ca 2" lavere stigning , og med et design som gir bra skyvekraft i det fartsområdet du bruker mest. Dvs mer bladareal enn std , kanskje en 4 blader. ta feks en tlf til winrace propellers , de kan nok finne noe som funker Quote Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.