Bårdp Startet 12.Desember.2016 Del på Facebook Startet 12.Desember.2016 Noen som har vært borti eller har synspunkter på dette? Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 12.Desember.2016 Del på Facebook Svart 12.Desember.2016 Hva tenker du på? Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 12.Desember.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Desember.2016 Tenkte på om jeg muligens skulle kjøpe en ny båt med en slik dobbelinstallasjon. Da jeg ikke kjenner verken motoren eller drevene kunne det jo vært greit men noen tips og råd. Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 12.Desember.2016 Del på Facebook Svart 12.Desember.2016 Det er en grei kombinasjon. Sjekk drev for lekkasje og rare lyder. Det er multilink inn fra motor med mange kryss. Sjekk om det er slakk i disse. Inne i drevet er det ikke så mye du får sjekket. Men om du får ta ut en oljeplugg i drevet så kan du se om det er metallspon på magneten på pluggen. Men da må du fylle på drevolje igjen etterpå. Men antall timer i drift og service utført er en indikasjon. Service ettersyn hver 500 timer. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 12.Desember.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Desember.2016 Det er snakk om en ny båt så får håpe det er i orden. Alternativet er 2x Volvo D4 300 og DPH drev, men tror Volvo løsningen blir en del tynger. Volvoene kjenner jeg til men Steyer har jeg aldri vært borti og min erfaring med Bravo dere skriver seg fra Bravo 3 og den erfaringen var ikke særlig bra. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 13.Desember.2016 Del på Facebook Svart 13.Desember.2016 (redigert) Steyr er en lettvektsmotor med moderat sylindervolum på 3,2 liter så den har ikke så voldsomt med moment i bunn. Det er jo forsåvidt en fordel for drev, så Bravo 3-drev trives nok utmerket med en slik motor. Siden du allikevel skal ha to drev og motroterende propeller så er det kanskje ikke så stor fordel med Bravo 3 men vet ikke hvor stor prisforskjellen evt. blir. Bravo 3 kom jo i forsterket utgave (X) omkring år 2000 og i ny oppgradert utgave (XR) i 2006 så hvis din erfaring er med eldre drev så kan det jo være en forklaring. Her en tråd om emnet Bravo drev https://baatplassen.no/i/topic/73746-hvorfor-har-så-mange-problemer-med-mercruiser-bravo-drev/ Steyr er ikkeno tull http://www.steyr-motors.com/company/general-info/ Et særtrekk ved Steyr-motorene er at de ikke har noe topplokk Artig engelsk-uttale... Redigert 13.Desember.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
alfaalfa Svart 13.Desember.2016 Del på Facebook Svart 13.Desember.2016 Du får bravo1 i mange varianter. XR er bygget meget solid. Om dette er en tung båt ville jeg krevd at det ble valgt denne. Jeg ville ha sjekket hvordan det er lagt opp med girutveksling og propell stigning for å ha en god løsning for hvor man legger momentet. Sitér dette innlegget Link to post
Eksperten Svart 13.Desember.2016 Del på Facebook Svart 13.Desember.2016 Jeg ville sjekket cutter-lageret (gjelder kun XR). Påvist en svakhet i disse. Kommentar fra moderator: 13.12.2016 kl 19Grunnet trolling har Eksperten ikke anledning til å poste flere innlegg på baatplassen. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 13.Desember.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Desember.2016 Er vel ikke så enkelt å sjekke for svakheter i et lager som aldri har vært brukt. Skal sjekke hvilken variant av Bravo 1 som er montert på båten. Båten er for øvrig ca 4400 kg og er beregnet å gjøre mer en 40 kn. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 13.Desember.2016 Del på Facebook Svart 13.Desember.2016 Jeg ville sjekket cutter-lageret (gjelder kun XR). Påvist en svakhet i disse. Mulig du blander sammen med Volvo Penta? Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
dieselfan Svart 13.Desember.2016 Del på Facebook Svart 13.Desember.2016 (redigert) Ref inlegg #9 (som ble redigert før jeg rakk å poste...) Det var ikke mye beskrivende informasjon du postet.... så denne misforståelsen er du vel selv skyld i.. Redigert 13.Desember.2016 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 13.Desember.2016 Del på Facebook Svart 13.Desember.2016 (redigert) Bårdp - det jeg mente; var at så viktig som denne avgjørelsen trolig er for deg, burde du i utgangspunktet dele mye mer informasjon med oss (for å gjøre det lettere for alle å gi deg den informasjonen du egentlig ønsker....) Selv har jeg alltid hatt en sterk interesse for avanserte dieselmotorer slik som Steyr er et eksempel på. Ikke bare det at du slipper toppakkning... men vekt/ytelse, korrosjonsbestandighet, service vennlighet +++ Vet ikke hvor mange E40 som er solgt i Norge men om du bare vil ha innspill fra disse blir det nok ikke lange tråden... Har ingen Steyr selv nå men har mange i omkretsen, raske lette F23/S24 opp til dobbelinstallasjon i 34 foter. Men slik du har formulert deg forstår jeg ikke sikkert hva du egentlig ønsker, og det ser jeg jo på andres kommentarer og svar at jeg ikke er alene om.... Ta dette positivt og konstruktivt. Redigert 13.Desember.2016 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.