Jump to content

Hvorfor har så mange problemer med Mercruiser Bravo drev


king kong

Recommended Posts

Jeg leser mange tråder i forum om negativ omtale med Mercruiser Bravo drev.

Etter og ha lest igjennom de fleste tråder, sitter jeg igjen med en følelse med at dette drevet blir regelrett voldtatt av forskjellige heftige dieselmotorer med dreiemoment over 70 kg ved eller under 1800 rpm.

 

Mercruiser har alldri konstruert dette drevet for dette momentet.

 

Kanskje dette drevet fortjener en annen omtale..

 

Om du har en motor med høy...eller allt for høy effekt, så løser du ikke problemet med drevdusj...

 

Oljen til Mercruiser skal tåle 190 grader celsius før den begynner og miste egenskapene.

Det finnes ikke noen drev som går på denne temp slik at drevdusjen er falsk morro.

 

Om du monterer drevdusj...helt ok men du oppnår ingenting med holdbarhet.

 

MVH K.K

Link to post
Share on other sites

Kan vel være andre komponenter i drevet som sliter med tempen selv om olja holder koken...

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Så hvorfor monterer alle drevdusj da.

 

Som jeg sa i 1 tråd, er det momentet på lave turtall som knekker disse drevene.

Når båten er i plan, er overdelen på drevet i friluft, men nedre delen er fortsatt under vann.

Gearhuset med sin ganske store flate totalt som fortsatt er under vann, får utrolig god kjøling.

Aluminium har som kjent stor ledeevne når vi snakker om varme...eller kulde om du hvil.

Oljen i Bravo drevet sirkulerer så lenge motor går.

 

Men som du spurte om Teerex...jeg tror at enten så er det for mye effekt på lavt turtall, eller så har bruker slitt med samme olje over anbefalt intervall som er min 100 timer på std motor...på racing intalasjon er det 15-20 timer

Link to post
Share on other sites

Så hvorfor monterer alle drevdusj da

Tja for å holde tempen nede vel, i øvre del av girhuset. Det sies jo at den blir varmt der, har aldri prøvd å kjenne selv.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Beklager mister hvis jeg har kallt deg idiot..dette var absolutt ikke meningen.

Pust ut...og se på mitt første innlegg. Hvis du får saltavleiringer på toppen av drevet, betyr dette at toppen av drevet har over 65 grader celsius.

Saltvann fordamper ved ca 60-70 grader...og left over er salt...som kan f.eks på et bravo drev

syntes i form som hvitt... dette betyr ikke at du har for høy temp.

Hva du mener med Volvo Penta skjønner jeg ikke.....men det var heller ikke meningen og blande inn Volvo med mitt 1 innleg

 

MVH K.K

Link to post
Share on other sites

Oljen til Mercruiser skal tåle 190 grader celsius før den begynner og miste egenskapene.

Det finnes ikke noen drev som går på denne temp slik at drevdusjen er falsk morro.

 

Det er riktig at oljen mister sin viskositet ved høyere temperaturer, men det skal nok litt mer til, selv om MCM oppgir dette som maks temp.

Som du sier vil ett drev sjeldent eller aldri komme opp i slike temperaturer, med mindre noe annet er galt.

Hovedårsaken til å bruke High Performance oljen til MCM er at den inneholder ett spesielt additiv som gjør at oljen holder bedre på vann enn andre oljer.

Mens andre oljer vil miste mye av egenskapene når vann finner veien inn oljen, vil HP oljen beholde disse egenskapene, selv med mye vann iblandet i oljen.

En annen ting er at de fleste andre oljer vil skille seg fra vannet, slik at vannet vil legge seg nederst i drevet ved stillstand og forårsake skade, mens HP oljen til MCM ikke vil skille seg, slik at vannet forblir iblandet i oljen.

 

Det er også riktig at Mercruiser drev har en tendens til å gå varme, da særlig Alpha og Bravo 3 drev.

Hvite avleiringer på det øvre girhuse er forholdsvis vanlig, og bør ikke alltid gi grunn til bekymring, selv om det i utgangspunktet er ett tegn på at drevet blir for varmt under drift.

 

Om du monterer drevdusj...helt ok men du oppnår ingenting med holdbarhet.

Vel, jo. Det er ikke oljens mangel på viskositet som blir problemet med for høy temperatur. Det vanligste problemet er at oljebeholderen eksploderer på grunn av trykk, eller at lokket spretter av osv. Dette kommer av at beholderen har en ventil som slipper luft inn når oljenivået minsker, men det er ingen ventil som slipper luft ut når trykket blir for høyt, noe som skjer når oljetemperaturen blir for høy.

 

En annen feil er at tetninger ryker ved for høy temperatur over tid, og smeltet tetning på drivakselen er vanlig feil ved drev som går på høy temperatur. Dette kommer av at det oppstår en viss varme fra friskjon på denne tetningen, når i tilegg oljetemperaturen i drevet blir høyere, kan tetningen gå i stykker.

 

De fleste av disse feilene fører til at drevet går med for lite olje, eller helt uten olje i en liten stund før alarmen går, og man ender opp med fullt havari i drevet.

 

Drevdusj kan hjelpe på noen av disse problemene. Forøvrig har MCM gjentatte ganger uttalt at montering av drevdusjer som krever fysiske inngrep i drevet vil gjøre all garanti på drevet ugyldig, og MCM mener fortsatt, etter omfattende testing, at drevene ikke har problemer med varmgang så lenge de brukes slik som de er anbefalt fra fabrikken.

 

Snodig at VP eiere ikke er like idioter

VP eiere har kjøpt ett drev som tåler MYE mer, selv om de også har sine svakheter.

 

 

Forøvrig så anbefaler MerCruiser X serien til Diesel, og har nå ett eget drev som heter X Diesel.

Man regner også med at Zeus systemet vil ta over mye på dieselinstallasjoner etterhvert.

 

Ett standard Bravo 3 drev er oppgitt til å tåle opp til 400hk, mens ett Bravo 3X drev skal tåle opp til 450hk. Det nye diesel drevet er i likhet med X drevet forsterket innvendig, men er kun oppgitt til å tåle dieselmotorer opp til 320HK.

Dersom bare båtfabrikantene og forhandlerene hadde lært seg å sette riktig drev på riktig båt og motor, så hadde det sikkert holdt lenger, men mange tar nok noen snarveier for å få ned prisene på sine båter, og monterer drev som er akkurat på grensen, istedet for å benytte X-serien som er mye dyrere.

 

 

Alle spec finnes her

 

Det er litt greiere med Volvo når det kommer til akkurat dette her, da de nesten aldri går varme, tåler nær sagt hva som helst av motor, og man kan fylle på hva som helst av girolje, så lenge det er Gl-5.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bravo 3 X diesel begynner å bli gammelt nytt nå iallefall. Kom vel rundt år 2000.

Bravo 3 XR blir nå levert med 350 hk versjonen av 4,2 dieselen til VM/ Mercruiser, og vil vel også bli levert med VW Marines 350hk V8 TDI.

Her litt info fra 2002 http://www.nauticafolino.com.ar/pdf/diesel_drive/BravoThree-X_diesel.pdf

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Det er riktig at X-serien til MerCruiser har vært på markedet i en ti års tid nå, så det var nok feil av meg å skrive "ny", men det virker fortsatt som det monteres dieselmotorer sammen med vanlige Bravo drev.

 

Det er til slutt opp til båtprodusenten hvilket drev man velger til hvilken motor, selv om MerCruiser gir sine anbefalinger, må "pakken" tilpasses båten, og det virker som om mange båtprodusenter, som nevnt tidligere, velger absolutt den billigste fremdriftløsningen de kan komme unna med.

 

Zeus systemet, som er ett samarbeid mellom Mercury Marine og Cummins har vært i salgs siden 2007, og er tiltenkt dobbelinstallasjoner, og da særlig de større dieselmotorene, men jeg har enda til gode å se det montert på en båt.

Volvo har derimot solgt bra av sine IPS drev, men det virker som de fleste dobbelinstallasjoner fra MerCruiser fortsatt selges med Bravo drev.

 

Edit: Forøvrig har MerCruiser oppdatert drevene sine flere ganger de siste årene.

 

MerCruiser Bravo fra 2002, med serie nummer 0M10----- og oppover har forsterkede gear i det øvre girhuset, med langt bedre lager enn de gamle drevene. Disse lagrene kan forøvrig også brukes til å forsterke drev som er produsert tidligere.

Gearsett og lager er de samme som brukes på X drevene, men X drevene har også forsterket drivaksel.

 

I 2006 ble hele det øvre girhuset på Bravo drevene redesignet, med ett girhus som er mer skrått i bakkant. Det nye huset tåler mer enn det gamle, og har langt bedre og mer lydløs gange enn de gamle husene. Alle MerCruiser drevene er de senere årene oppdatert med nye og bedre løsninger, sterkere innmat osv. så det skal sies at de nye drevene er langt bedre enn de gamle.

 

Legger ved en tabell over forskjellen på drevene :

 

bravo_sammenlig.jpg

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ikke for å stjele tråden, men her er drevet mitt fra 2002 (antar det er produsert da, ble pakket ut i 2003).

Litt pussig at dekalen ikke stemmer med totalen liksom, det er jo et bravo three....ikke bravo two.

 

p1010259.jpg

p1010418.jpg

dekal.jpg

twox.jpg

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

kommer kanskje litt an på hvilket turtall momentet er høyest, samt utveksling og båtvekt osv.

Går vel en grense rundt +- 700 Nm kanskje.

Videre så skal jo ikke Bravo 3 benyttes på båter med under 30 knop toppfart, eller faktisk 35 knop står det i en annen tråd:

 

Mercruiser anbefaler (fraråder faktisk) ikke å bruke Bravo 3 (både for bensin og diesel) i båter som har toppfart under 35 knop. Dette fordi dette viser at forhold mellom motorkraft/båtstørrelse/moment blir feil. Drev blir overbelastet og får for lite kjøling.

 

Riviera 925 og Sun 33 med Bravo 3x (dieselversjon som er forsterket) har det vært trøbbel med. Norsk produsent har satt på Bravo 3x drev, selv om Mercruiser sier Bravo 2x, med medfølgende drevhavari i mange tilfeller.

 

Skal du ha Bravo 3x i en Riviera 925 må du ha dobbel-installasjon. Da funker det fint. F.eks. er Scand 360 blitt levert med 2 stk. Mercruiser 250 HK diesel og Bravo 3x drev uten problemer.

 

Sea Ray bruker Yanmar eller CMD diesel i sine store. De har Bravo 3x drev, men alltid dobbelinstallasjon på alle båter over 30 fot. Den største der som leveres med Bravo 3x og singel-installasjon er Sea Ray 315/325 (4 tonn dødvekt) med CMD 4.2L-320/350HK. Den gjør 35-37 knop topp og passer godt til kombinasjon motor/drev. Men med en gang du går opp til Sea Ray 335/355/375 benyttes dobbel-installasjon

 

/Øystein

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Dette er forsåvidt nyttig informasjon teerex, jeg har faktisk lest noe av det samme på enkelte fora som omhandler båter som Fountain, Nor-Tech, Apache osv.

Jeg har derimot aldri sett at MerCruiser har kommet med noen bulletin om dette, og det står heller ikke noe om dette i noen dokumentasjon jeg har lest fra MerCruiser. Når det kommer til produsent som bruker 3x i stedet for 2x er nok det for å få ett drev med duoprop, men det er ingen stor hemmelighet at 2x drevet tåler langt mer enn 3x drevet. Det er tross alt Bravo 3 drevene som har de store problemene med varmgang, og også til en viss grad Alpha Gen2.

 

Det er også sagt at MerCruiser HP olje har en tendens til å skumme litt lett, og ofte kan klumpe seg, som fører til tetting av rør o.l.

Mange av de som benytter MCM drev til båter av typen Nor-Tech, Fountain osv. velger derfor å bruke oljer fra Amsoil, Pennzoil, Castrol osv. i stedet, da det vistnok gang på gang viser seg at disse oljene har langt bedre smøre egenskaper, holder drevene kaldere under drift osv. Bakdelen med å benytte disse oljene er at de ikke har den tidligere nevnte egenskapen ved å holde på vann i oljen ved lekkasjer, noe som kan være viktig for mannen i gata, men som for disse gutta som bytter olje på drevet omtrent en gang i uken, er helt uvesentlig, og smøreegenskapen og evnen til å kjøle er drevet er langt viktigere.

 

Faktisk så anbefaler MCM Bravo 3 drevene spesielt til singel installasjon, og angir at de kan brukes i alle hastigheter opp til 55 knop.

 

bravokomp.jpg

Link to post
Share on other sites

Vel, i vår havn har jeg inntrykk av at det er flere som sliter med VP-drevene enn med Mercruiser drevene. Både hva gjelder havari og også svakheter i konstruksjon/deler.

 

Det går mange yrkesbåter med drev i området, også med Mercruiser drev. De fleste Mercruiser-brukerne har i følge uttalelser fra verkstedfolk her, byttet ut Bravo 3 til bravo 2X, og oppnår meget bra driftssikkerhet uten å tape vesentlig effekt.

 

Har selv 2004 mod. bravo 2X og har nesten bare godord å si om dette drevet. Det eneste negative jeg kan si er at det er litt mer vibrasjonsstøy her enn på VP, men ikke av avgjørende betydning. Nå er jo drevet mitt singelprop med stor propell, mens VP drevene jeg kjenner utelukkende er DP, og disse skal vel være bedre "balansert".

Link to post
Share on other sites

Her noen betraktninger ang. utveksling og stigning på bravo drev http://www.go-fast.com/sterndrive_gear_ratios.htm

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Hei venner av båtplassen.

Hvor varmt er ett for varmt hekkaggregat?

En girolje (vanlig brukt på industri veksler og i biltransmisjoner) har sin beste arbeidstemperatur i temperaturområdet 60-90°C da olje EP additivene er mest virksomer. FVA i Tyskland gjør sine Scuffingtester ved 90°C, som et resultat av dette er det ikke mulig å framprovosere Scuffing i mange av de beste giroljene fra de mest annerkjent leverandørene, før testtannhjulene (CrNiMo smistål) gikk til mekanisk brudd. Lave oljetemperaturer vil gjøre at disse additiven ikke er så virksomme, som en har sett eksempler på ved offshore fartøyer som har vært kjørt kalde,(oljetemperatur=sjøvannstemeratur) over lang tid. Slik saltavleiringer på ett hekkaggregat er helt perfekt så lenge temperaturene ikke gå så mye over 100°C. Det er bare en lite skvett olje og den byttes gjerne etter 100-250 timer driftstid.

I industri vekslene (inneholder gjerne flere kubikkmeter olje) forsøker en å holde temperaturen under og rundt ca. 60°C slik oljen varer lenge, og med god filterering/vannutskilling holder gjerne 40.000-100.000+ timer driftstid. En høyere oljetemperatur vil føre til at oljen oksyderer og brytes ned raskere og raskere til høyere temperatur. Emulgerende olje er fy, pga problem med vannutskilling under drift.

 

Hvor varmt er Mercruiser hekkaggregatene det blir på montert ekstra overspraying for kjøling? Har noen gjort målinger på dette?

Redigert av thruster (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Heisann King Kong,

 

Håper du har det bra på toppen av Empire State Buliding!

Litt videre info ang oljetemperaturer.

Du nevner at maks oljetemperatur for Mercruiser oljen er 190°C

Det er da viktig å merke seg at herdede komponenter som tannhjul og lagerskåler/ruller/kuler mister sin herding hvis temperaturen går over ca.160°C og blir gjennomvarme over tid. Slik en olje som tåler 190°C har kun akademisk interesse i og med kompnentene den er ment å smørre/kjøle blir ødelagt. Giroljer har sine beste egenskaper rundt 90°C for å score best mulig i Scuffingtester, over denne temperaturen mister olje sine egenskper raskt. Som en tommefinger regel sier en at maks oljetemperatur er 115°C for en mineralolje og 130°C for syntetiske oljer.

Flammepunkt ligger rundt 200-240°C.

Automatgir oljer for biler er tunet for å tåle noe høyere temperaturer. GM har oppgitt følgende for sine automatgir.(Du får ta fram kalkulatoren og formelsamlingen for å omregen til °C:)

Min. arbeidstemperatur 150°Farenheit

Normal arbeistemperatur. 175-275°Farenheit

Max. 300°Farenheit (du er i ferd med å ødelegge giret)

Det er derfor automatgir har sin kjøling fra motorens kjølesystem og ikke egen luftoljekjøler fra bilfabrikken. Dette for å hindre overkjøling som gjør at olje ikke når arbeidstemperatur og sine beste egenskaper. Så er det dette med oljelevetiden da som gjør at en ønsker å ligge i den nedre delen av skalaen...

Link to post
Share on other sites

(Du får ta fram kalkulatoren og formelsamlingen for å omregen til °C:)

Farenhet grader - 30 delt på 2 blir sånn ca noenlunde riktig. Avviket blir litt stort på F temp over 120 og under 40. Eksempel: 110F= 110-30=80 80/2=40.

It is better to be roughly right than precisely wrong :wink:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...