Jump to content

Steyr SE286E40 med Bravo 1, erfaringer/synspunkter?


Bårdp

Recommended Posts

Det er en grei kombinasjon. Sjekk drev for lekkasje og rare lyder. Det er multilink inn fra motor med mange kryss. Sjekk om det er slakk i disse.

 

Inne i drevet er det ikke så mye du får sjekket. Men om du får ta ut en oljeplugg i drevet så kan du se om det er metallspon på magneten på pluggen. Men da må du fylle på drevolje igjen etterpå. Men antall timer i drift og service utført er en indikasjon. Service ettersyn hver 500 timer.

Link to post

Steyr er en lettvektsmotor med moderat sylindervolum på 3,2 liter så den har ikke så voldsomt med moment i bunn.

Det er jo forsåvidt en fordel for drev, så Bravo 3-drev trives nok utmerket med en slik motor.

Siden du allikevel skal ha to drev og motroterende propeller så er det kanskje ikke så stor fordel med Bravo 3 men vet ikke hvor stor prisforskjellen evt. blir.

Bravo 3 kom jo i forsterket utgave (X) omkring år 2000 og i ny oppgradert utgave (XR) i 2006 så hvis din erfaring er med eldre drev så kan det jo være en forklaring.

 

Her en tråd om emnet Bravo drev https://baatplassen.no/i/topic/73746-hvorfor-har-så-mange-problemer-med-mercruiser-bravo-drev/

 

Steyr er ikkeno tull http://www.steyr-motors.com/company/general-info/

Et særtrekk ved Steyr-motorene er at de ikke har noe topplokk  :smiley:

 

Artig engelsk-uttale...

 

 

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Jeg ville sjekket cutter-lageret (gjelder kun XR). Påvist en svakhet i disse.

 

Mulig du blander sammen med Volvo Penta?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Bårdp - det jeg mente; var at så viktig som denne avgjørelsen trolig er for deg, burde du i utgangspunktet dele mye mer informasjon med oss

(for å gjøre det lettere for alle å gi deg den informasjonen du egentlig ønsker....)

 

Selv har jeg alltid hatt en sterk interesse for avanserte dieselmotorer slik som Steyr er et eksempel på.

Ikke bare det at du slipper toppakkning... men vekt/ytelse, korrosjonsbestandighet, service vennlighet +++ 

Vet ikke hvor mange E40 som er solgt i Norge men om du bare vil ha innspill fra disse blir det nok ikke lange tråden...  

Har ingen Steyr selv nå men har mange i omkretsen, raske lette F23/S24 opp til dobbelinstallasjon i 34 foter.

Men slik du har formulert deg forstår jeg ikke sikkert hva du egentlig ønsker, og det ser jeg jo på andres kommentarer og svar at jeg ikke er alene om....  Ta dette positivt og konstruktivt.  :wink:   :cheers:

Redigert av dieselfan (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...