Møkkalasset Startet 12.Desember.2016 Link til dette innlegget Startet 12.Desember.2016 I sommer var det min tur. Påfyllingslokk på begge sider av båten (2 tanker som er koblet sammen). Feilkobling i hue da jeg gikk over på andre siden av båten. Hadde på 50 liter før dusten våkna. Fikk pumpet det ut på et waste-anlegg etter avtale. Fylte på Zalo og toppet med vann flere ganger før jeg begynte å tappe vann ut igjennom systemet. Like fullt luktet det diesel. Etter det prøvde jeg både sitrus og klor og mange gjennomskyllinger. Lukten ble sterkt redusert, men smak var ikke til å få bort. Resten av sesongen hadde vi med vannkanne til drikke og matlaging. Til nød kunne vi bruke vannet i tankene til vasking o.s.v, men diesesmaken forsvant aldri selv med utallige gjennomskyllinger. Jeg har utvidet forsikring som dekker slike tabber og så ingen annen utvei enn å ta den i bruk. Eter takst ble det fastslått at hele anlegget var infisert. Alt måtte byttes. Påfyllingsstusser, alle slanger og rør, trykkvannspumpa, begge vanntankene, samt varmtvannsbereder og blandebatterier. Jobben ble taksert til hele 75 000 kr, så da er det godt å slippe unna med en egenandel på 6000 kr. Alt blir byttet på Scand Boats nå i vinter. En dyr lærepenge ble det, men nå blir alt tipp topp. Moralen er: Ha tankene i tankene når du tanker.... Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 12.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2016 (redigert) Å i helsike...! 75.000,-! Det ble en dyr bomfylling. Flaks du ikke hadde innstøpte vanntanker i tillegg. Vi har heldigvis to ulike nøkler til vanntank og dieseltank, så man ikke kan åpne feil påfyllingshull uten å i tillegg bruke feil nøkkel. Pluss at det er en tverrgående metallstang øverst i åpningen, som hindrer en dieselstuss av metall å komme ned i hullet. Redigert 12.Desember.2016 av Steinsvik (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Roger jo Svart 12.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2016 Moralen må bli Rustfrie tanker de kan vaskes, Eller sette inn en foring i vanntankstussen så dieselpistolen ikke kommer nedi. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Møkkalasset Svart 13.Desember.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2016 Moralen må bli Rustfrie tanker de kan vaskes, Eller sette inn en foring i vanntankstussen så dieselpistolen ikke kommer nedi. Mulig det, men diesel er noe styggedom. Alutanker lot seg i hvert fall ikke rense. Takk for tips vedr stuss. Det skal jeg få installert. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 13.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2016 (redigert) Møkkalasset - takk for nyttig deling, ikke alle som vil fortelle om de gangene det går skeis... men det er vel det vi ofte kan lære mest av... har lurt på hva jeg skulle gjøre på Skilsø'n min i vinter, nå er det klart; jeg skal bygge om påfyllingsstussen for vann... takk for et vellldig godt råd Steinsvik Siden jeg er så begeistra for Møkkalasset så legger jeg ved et lite bilde .. håper du kjenner deg igjen Redigert 13.Desember.2016 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 13.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2016 Moralen må bli Rustfrie tanker de kan vaskes, Med gode mannluker! Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Roger jo Svart 13.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2016 Med gode mannluker! enig, Det går uten og min Rustfri er fra 1977 uten manlokk, har kjøpt lokk, men det har blitt med tanken siden vannet er topp hvert år etter rensing/skylling. Skal ta en kamera inspeksjon i vinter. https://baatplassen.no/i/topic/96987-rensing-av-drikkevannsanlegg/#entry1372961 Bygde om i 87 har 3/4 " fylling og 1/2" lufting på vanntanken. Diesellokk er 2" så det burde gå bra, Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Møkkalasset Svart 15.Desember.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2016 Flott bilde fra kjent sted Dieselfan. Sitér dette innlegget Link to post
mawilu Svart 16.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2016 En god ting er å tenke skadebegrensnimg,diesel er ikke mulig å fjerne fra slanger men er lettere enn vann alså koble fra vanntank med en gang da er problemet begrenset prøv så å rense tanken eller bytt.enkelere enn å bytte alt. husk du klarer ikke å fjerne dieselsmak lukt fra ett vannglass bare prøv. Sitér dette innlegget Link to post
ravddo Svart 17.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2016 Joda, diesel kan fjernes fra vanntank. Først tøm tanken skyll ut så godt du kan. Fyll på nytt vann med rødsprit. Da smaker vannet rødsprit. Tøm tanken igjen og spyle ut. Ha da eddik i vannet og rødspriten forsvinner og tøm deretter tanken. Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.