Jump to content

12v uttak, sigarett eller usb

KarmaZ

Recommended Posts

Hei. Tenkte og montere 3 el utak nå. Men hva er det som er best, sigarettutak eller usb uttak? Er hovedsakelig tlf og ipad som lades.

Men har en tv som er sigarettplugg på, så kanskje jeg må ha begge deler. Ipad skal vel ha mer A enn tlf?

Finner ingen som har begge deler, det hadde vært greit kanskje? Noen tips? ?

Redigert av KarmaZ (see edit history)
Guest Avmønstret#

USB leverer 5V, om du skulle få behov for å lade f.eks. en Samsung mobil så tar det laaang tid (Samsung vil ha 9V).

Tipper det gjelder flere telefoner med ulike "turbo charging" varianter. Feks min Motorla 4G plus som lader kjapt som f..., forutsatt at man bruker en "turbolader". 

Enig, sigarettennerkontakten er ikke god. Men det er nå en slik sak mange adaptere trenger.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Da var vi tilbake på sigarettennerkontakten.

Den er uegnet.

Enig men fant ut at en sigkontakt var kjekt å ha

Har skiftet til disse  og denne for stabil 12V til  kresen PC og TV

bilde

bilde

Den 5V 1A USB porten er vel antikvarisk så og si... Men gjør forsåvidt jobben om noe bare skal ligge og lade saakte :-)

Den har en 2,1A  også og det holder til mitt nettbrett i drift

USB leverer 5V, om du skulle få behov for å lade f.eks. en Samsung mobil så tar det laaang tid (Samsung vil ha 9V).

Alt jeg har av Samsung lading er 5V ?? ikke siste modeller  riktig nok.
Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Dette er en 12V plugg.

Ramler aldri ut slik sigarettennerpluggen stadig gjør.

Det er den eneste jeg bruker i båten.

15 Amp.

bilde

Eneste jeg bruker i båten, får kjøpt han-plugger med USB lader til dem også. I forrige båten hadde jeg vanlig 12v sigarettenner type mot tv, denne ble det varmgang i og har derfor sluttet å bruke disse..

http://www.ebay.com/itm/Cllena-BMW-Motorcycle-DIN-Hella-Socket-Powerlet-USB-Plug-Adapter-for-Phone-GPS-/302162421606?hash=item465a48a766:g:bFAAAOSwKOJYHVBV

Redigert av Førstefender (see edit history)

Det er forskjell i kvalitet på de 12V pluggene Mulligan viser til. For en del 12volt utstyr er det en slik plugg som også passer inn i sigarettenner kontakter. Bildet under er fra en reise-TV jeg hadde. På denne er det kun 2 minusskinner, og de er smale med lite spenst som ga dårlig kontakt.

Det er sikkert også kvalitetsforskjeller på hunnkontaktene en kan få tak i. Jeg har en slik hunnkontakt på et 12V supply her hjemme hvor de to "klørne" som skal ta tak i 12V midtpinnen er blitt slappe.

bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

500 mA ut av USB kontakt er gammeldags. Nå får du mange USB plugg inn adaptere som du setter inn i 12v sigarettenner uttak som både leverer 1A og 2.1 A. 

Kjøpte igår en på Jula som gir 2.4A.

Da får du ladet mobiler og nettbrett etc raskt

Men spenningen er fortsatt 5V og opplegget er dermed lite egnet til å lade telefoner som krever f.eks. 9V.

Sigarettenneruttaket er greit siden det er mye utstyr som passer rett i det. Ulempen er at det kunne vært mer stabilt. Ikke alltid det er kontakt selv om pluggen står i. Kun usb er jeg rett fort blir utdatert, men jeg har en dobbel av det også. Kjøpte i tillegg denne i sommer for å dekke ladebehovet til mobiler og iPader: https://www.teknikmagasinet.no/produkter/strom-o-batterier/ladere/til-telefoner-o-nettbrett/12v-4xusb-laddare Fungerte veldig godt til vårt behov.

Jeg installerte Biltema sigarettenneruttak i lugarer og diverse andre praktiske steder for noen få år siden, 5-6 stk.  Har nesten bare brukt de med usb adaptere, og den ene originale hadde dekt behovet for sig. tenner uttak. Skulle jeg gjort dette igjen, ville jeg satset på usb kontakter som er laget for marint bruk, da noen av disse BT kontaktene allerede står på utskiftingslisten pga. irr.  Det aller meste av elektronikk i mine skuffer lades med usb.

Men spenningen er fortsatt 5V og opplegget er dermed lite egnet til å lade telefoner som krever f.eks. 9V.

Dette stemmer nok ikke.  "9V telefoner" kan fint lades fra 5V usb.  Disse 9V "smart-laderne" det er snakk om, kan også brukes til å lade helt vanlige 5V telefoner.  Det er kun når både tlf og lader støtter 9V at den høye spenningen benyttes.

No fins der nok framdeles telefoner som krev 9 volt, men der er krav til nye telefoner at dei skal kunna ladast via ein USB-strømforsyning. Dette kravet kom for å få slutt på at der blei kassert so mange telefoner på grunn av ødelagt eller mistet lader, og uten at eg er sikker so trur eg at det har balla på seg til å bli verdesomspennande.

Magne

Dette stemmer nok ikke.  "9V telefoner" kan fint lades fra 5V usb.  ...

Jeg skal bare presisere at jeg snakker om nye telefoner og enheter som støtter 9V USB lading.  Disse støtter USB 3.x standarden som gir produsentene større spillerom til å definere spenningen.  Der kommuniserer enheten og laderen med hverandre slik at dette fungerer i praksis.

Redigert av StorStas (see edit history)

Hvilke telefoner krever 9V for å lade? De telefonene som støtter Quick Charge 2.0 og 3.0 gjør det i tillegg til vanlig 5V via USB. QC gir raskere lading hvis tilgjengelig, men 5V er basis.

Dette kan testes ved å koble en Samsung Galaxy 6 eller 7 til en lader for iPhone eller iPad, og disse laderne støtter kun 5V output. Telefonen vil lade uten problemer, men det vil selvfølgelig gå raskere med en iPad-lader enn en IPhone-lader fordi iPad-laderen kan dytte ut 2.1 eller 2.4A. Raskest går det med en QC-kompatibel lader.

Redigert av Popeye70 (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...