Bitteliten Posted December 12, 2016 Share Posted December 12, 2016 Jeg har en tanke om å bygge om sjøvanns tilførselen på motoren slik at jeg i nødstilfeller kan bruke motoren som lensepumpe. Dvs at det på sjøvannsinntaket må inn en eller annen T kobling med kran og en slange som er lang nok til å gå ned i bunnen av båten. En slik sak kan også være kjekk ved konservering av motoren tenker jeg. Motoren er en Yanmar 75hk 4 syl turbo diesel. Løsningen må være enkel og dønn solid. Noen tips / erfaringer? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Posted December 12, 2016 Share Posted December 12, 2016 3-veisventil nedstrøms sjøvannspumpen. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Kjeles Posted December 12, 2016 Share Posted December 12, 2016 (edited) Jeg monterte det du beskriver for 12 år siden: en slange på en T-kobling med kran montert på kjølevannslangen mellom sjøvannfilter og motor (62 hk innenbords diesel). Sil i enden av forgreiningen. Fungerer utmerket ved vinterkonservering. Men det går ikke så store menger vann gjennom saltvannpumpen at den vil holde unna vannet ved en skikkelig skade i skroget. Edited December 12, 2016 by Kjeles (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
dieselfan Posted December 12, 2016 Share Posted December 12, 2016 (edited) I en mariniseringstabell som jeg har vil du klare deg med 55 liter/min v/75hk diesel. Dersom du ønsker å øke "tømmehastigheten" så du kan jo vurdere om du vil rigge en remdrevet pumpe på magnetinnslag i tillegg (en vanlig 10mm kilerem kan belastes med ca 8hk om jeg husker riktig. Med 2" slange kan du pumpe 1000 vis... og du kan sikkert slukke brann med den også.... Ville for egen del hatt låseanordning på kuleventil siden dette oppsettet vil kunne fylle motorrommet med vann i feil posisjon og under feil omstendigheter... Edited December 12, 2016 by dieselfan (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Posted December 12, 2016 Author Share Posted December 12, 2016 (edited) Takk :-). Noen linker til egnede deler? Konserverer pappas lille 18hk VP ved å ta av slangen på inntaket. Den suger unna 20 liter på kort tid. Sikkerheten mot feilstilling på ventil kan kanskje økes med en tilbakeslagsventil på slangen? Edited December 12, 2016 by Bitteliten (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger jo Posted December 12, 2016 Share Posted December 12, 2016 En treveisventil stenger til sjøsiden og åpner for tømming av skutebunn og er vel sikker. Ekstra rempumpe kan også ha treveis fra sjøen eller skutebunn da blir det en brannpumpe. Quote Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post Share on other sites More sharing options...
dieselfan Posted December 12, 2016 Share Posted December 12, 2016 ..om man rigger en ekstra reim/direktedrift pumpe er det jo også en mulighet å koble slik at "ekstrapumpa" vil kunne være backup for impellerpumpa... (regner med at det er "langturfilosofi" og "hjelpe-seg-sjæl-i-alle-situasjoner" løsninger som kan gjøre en langseilas tryggere som ligger bak?) Skal prøve å dokumentere litt bedre.. i morra Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Posted December 12, 2016 Author Share Posted December 12, 2016 Tror nok det ekstra reimhjulet blir opptatt av watermaker pumpe og kanskje en dynamo til Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Ove T Posted December 12, 2016 Share Posted December 12, 2016 Hej Här är ett exempel på hur man kan göra. En bit ner på sidan "En kran med Många funktioner" http://www.vastkustkretsen.se/Batteknik/Artiklar Hälsningar Ove Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
blueline Posted December 12, 2016 Share Posted December 12, 2016 For ca. 20 år siden så jeg på Sjøen for alle en pumpe som var plassert på propellakslingen. Den var en sentrifugalpumpe i et romslig pumpehus. Denne gikk rundt så lenge akslingen gikk rundt og ved vann i kjølsvinet ville den pumpe ut vann. Stor kapasitet og en enkel konstruksjon. Svakheten blir at den ikke pumper når motor står i fri. Googlet litt og fant at den forsatt er tilgjengelig. http://www.fastflowpump.com/Bilge.html Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Posted December 13, 2016 Share Posted December 13, 2016 Hulda har en 220 V dykkepumpe som lenser rundt 15 kubikk i timen. I tillegg vanlig pumpe 12 V. Kan koservere via strainer. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger jo Posted December 13, 2016 Share Posted December 13, 2016 Har også en slik på kjekt å ha lageret. men den håper jeg at jeg ikke skal få bruk for. http://www.biltema.no/no/Fritid/Hage/Pumper/Nedsenkbar-vannpumpe-DP-751-2000035451/ Quote Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Posted December 13, 2016 Author Share Posted December 13, 2016 Det hadde jeg også. Testet den i sommer og kastet den. Den løftet overhode ikke mer enn 1 meter. Så test og vær sikker på at det ikke er falsk trygghet! Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Posted December 13, 2016 Share Posted December 13, 2016 Pumpen min er produsert av ABS (svensk pumpefabrikk). Suger som et hel&/&/%e og dytter mer enn 4 meter vertikalt så spruten står. Testet. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
GeirFrode Posted December 13, 2016 Share Posted December 13, 2016 Jeg mener å huske at REM gjorde denne ombyggingen på sin båt en gang i tiden. Men finner ikke tråden igjen. Han dokumenterte med bilder, så det var lett å se hva som måtte til. Jeg har også planer om å gjøre dette etterhvert. Tenkte bare å montere et t-stykke på sjøvannsinntaket, og en kuleventil på slangen ned til kjølsvinet. Så er det bare å passe på at ventilen mot kjølen er stengt til vanlig, men kan åpnes samtidig som ventilen til selve sjøvannsinntaket stenges hvis behovet skulle melde seg.. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Geir Kallevik Posted December 13, 2016 Share Posted December 13, 2016 Hej Här är ett exempel på hur man kan göra. En bit ner på sidan "En kran med Många funktioner" http://www.vastkustkretsen.se/Batteknik/Artiklar Hälsningar Ove Her er det benyttet uamert slange, noe som ikke vil virke etter hensikten. Denne vil suge seg flat ved åpning av ventil. Du må benytte armert slange inn på en treveis ventil. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
GeirFrode Posted December 13, 2016 Share Posted December 13, 2016 Fant en tegning i en av sikkert flere tråder her på BP. Ser at det er flere enn meg som ikke vil ha treveisventil. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Ove T Posted December 13, 2016 Share Posted December 13, 2016 Her er det benyttet uamert slange, noe som ikke vil virke etter hensikten. Denne vil suge seg flat ved åpning av ventil. Du må benytte armert slange inn på en treveis ventil. Hej Det slangen som är på bilden är till för att sugas tätt när motorn går och öppnar sig när motorn stängs av för att det inte skall bli hävert. Intill, som inte syns finns en annan spiralarmerad slang som skall användas vid länspumpning. Hälsningar Ove Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Posted December 13, 2016 Author Share Posted December 13, 2016 Lurer på om det er SAP som har gjort dette på sin båt og lagt ut bilder her Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Bonus Posted December 13, 2016 Share Posted December 13, 2016 SAP har gjort det, ja Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Eureka Posted December 13, 2016 Share Posted December 13, 2016 Men en ting er å ha ei hinsides effektiv pumpe. En annen faktor er jo hvor fort vannet renner fra båtens hulerom og samler seg i kjølen. Det kan ihverfall være hensiktsmessig ihverfall se over hvilke veier vannet må ta for å nå frem til pumpeslangen. Med min egen båt som eksempel: Ryker skroggjennomføringen for septik ut, så vil vannet flomme utover gulvet i forpiggen, så må nivået opp 8-10 cm før det renner over dørterskeken og innover gulvet i salongen. Men for at vannet skal raskt renne ned i kjølen, må ei gulvluke midt på dørken åpnes. Ryker gjennomføringen til toalettvann inn, som er under køya i forpiggen i et relativt tett rom under hele køya, så er eneste dreneringen fra dette rommet 2x 10 mm hull. Her er det nok plass til 300 liter før rommet er fullt og det renner over og opp lukene i rommet, ned på gulvet, over terskelen og inn på gulvet i salongen. Så skal du være på den sikre siden, og finner risikopunkter med redusert drenering til kjølen, så må du kanskje legge opp slanger dit, med stengeventiler så du bestemmer hvor pumpa skal suge fra? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts