Jump to content

Motor som nødlensepumpe, hvordan løse?


Bitteliten

Recommended Posts

Jeg har en tanke om å bygge om sjøvanns tilførselen på motoren slik at jeg i nødstilfeller kan bruke motoren som lensepumpe. Dvs at det på sjøvannsinntaket må inn en eller annen T kobling med kran og en slange som er lang nok til å gå ned i bunnen av båten. En slik sak kan også være kjekk ved konservering av motoren tenker jeg.

 

Motoren er en Yanmar 75hk 4 syl turbo diesel.

 

Løsningen må være enkel og dønn solid.

 

Noen tips / erfaringer?

Link to post
Share on other sites

Jeg monterte det du beskriver for 12 år siden: en slange på en T-kobling med kran montert på kjølevannslangen mellom sjøvannfilter og motor (62 hk innenbords diesel). Sil i enden av forgreiningen. Fungerer utmerket ved vinterkonservering.

 

Men det går ikke så store menger vann gjennom saltvannpumpen at den vil holde unna vannet ved en skikkelig skade i skroget.

Edited by Kjeles (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I en mariniseringstabell som jeg har vil du klare deg med 55 liter/min v/75hk diesel. Dersom du ønsker å øke "tømmehastigheten" så du kan jo vurdere om du vil rigge en remdrevet pumpe på magnetinnslag i tillegg  (en vanlig 10mm kilerem kan belastes med ca 8hk om jeg husker riktig. Med 2" slange kan du pumpe 1000 vis... og du kan sikkert slukke brann med den også....

Ville for egen del hatt låseanordning på kuleventil siden dette oppsettet vil kunne fylle motorrommet med vann i feil posisjon og under feil omstendigheter... 

Edited by dieselfan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk :-). Noen linker til egnede deler?

 

Konserverer pappas lille 18hk VP ved å ta av slangen på inntaket. Den suger unna 20 liter på kort tid.

 

Sikkerheten mot feilstilling på ventil kan kanskje økes med en tilbakeslagsventil på slangen?

Edited by Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En treveisventil  stenger til sjøsiden og åpner for tømming av skutebunn og er vel sikker. 

Ekstra rempumpe kan også ha treveis fra sjøen eller skutebunn da blir det en brannpumpe.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

..om man rigger en ekstra reim/direktedrift pumpe er det jo også en mulighet å koble slik at "ekstrapumpa" vil kunne være backup for impellerpumpa...  (regner med at det er "langturfilosofi" og "hjelpe-seg-sjæl-i-alle-situasjoner" løsninger som kan gjøre en langseilas tryggere som ligger bak?)

Skal prøve å dokumentere litt bedre.. i morra

Link to post
Share on other sites

For ca. 20 år siden så jeg på Sjøen for alle en pumpe som var plassert på propellakslingen. Den var en sentrifugalpumpe i et romslig pumpehus. Denne gikk rundt så lenge akslingen gikk rundt og ved vann i kjølsvinet ville den pumpe ut vann. Stor kapasitet og en enkel konstruksjon. Svakheten blir at den ikke pumper når motor står i fri. Googlet litt og fant at den forsatt er tilgjengelig.

http://www.fastflowpump.com/Bilge.html

Link to post
Share on other sites

Jeg mener å huske at REM gjorde denne ombyggingen på sin båt en gang i tiden. Men finner ikke tråden igjen. Han dokumenterte med bilder, så det var lett å se hva som måtte til.

Jeg har også planer om å gjøre dette etterhvert. Tenkte bare å montere et t-stykke på sjøvannsinntaket, og en kuleventil på slangen ned til kjølsvinet. Så er det bare å passe på at ventilen mot kjølen er stengt til vanlig, men kan åpnes samtidig som ventilen til selve sjøvannsinntaket stenges hvis behovet skulle melde seg..

Link to post
Share on other sites

Her er det benyttet uamert slange, noe som ikke vil virke etter hensikten. Denne vil suge seg flat ved åpning av ventil. Du må benytte armert slange inn på en treveis ventil.

 

Hej

Det slangen som är på bilden är till för att sugas tätt när motorn går och öppnar sig när motorn stängs av för att det inte skall bli hävert. Intill, som inte syns finns en annan spiralarmerad slang som skall användas vid länspumpning.

Hälsningar Ove

Link to post
Share on other sites

Men en ting er å ha ei hinsides effektiv pumpe. En annen faktor er jo hvor fort vannet renner fra båtens hulerom og samler seg i kjølen. Det kan ihverfall være hensiktsmessig ihverfall se over hvilke veier vannet må ta for å nå frem til pumpeslangen.

Med min egen båt som eksempel:

Ryker skroggjennomføringen for septik ut, så vil vannet flomme utover gulvet i forpiggen, så må nivået opp 8-10 cm før det renner over dørterskeken og innover gulvet i salongen. Men for at vannet skal raskt renne ned i kjølen, må ei gulvluke midt på dørken åpnes. Ryker gjennomføringen til toalettvann inn, som er under køya i forpiggen i et relativt tett rom under hele køya, så er eneste dreneringen fra dette rommet 2x 10 mm hull. Her er det nok plass til 300 liter før rommet er fullt og det renner over og opp lukene i rommet, ned på gulvet, over terskelen og inn på gulvet i salongen.

 

Så skal du være på den sikre siden, og finner risikopunkter med redusert drenering til kjølen, så må du kanskje legge opp slanger dit, med stengeventiler så du bestemmer hvor pumpa skal suge fra?

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...