Jump to content

Ny brukt turseilbåt, men hvilken?

Bjørkski

Recommended Posts

Hei,

Etter ti år med regattaseilbåt, den type som kan vaskes med høytrykksspyler både inne og ute, er fruen og jeg på utkikk etter en turbåt.

Vi ønsker oss en båt for to, men som kan romme 4 for en kortere periode. Båten bør oppfylle følgende:

- Pris ca 350000,-

- Ca. 33-36 fod

- Motorstørrelse <20 Hp

- Separat akterluger

- OK toalett, gjerne med mulighet for dusj.

Seilingsområdet vil være vestlandet og kysten nordover, Shetland, Orknøyene, etc.

Størrelse og pris tilsier det blir en 80-talls båt, og vi har sett på en Scanmar 345, som virket tiltalende. Men vi har ikke så mye og sammenlikne med. Derfor: Hvilke andre båt bør vi se etter? Det kan gjerne være en "ukurant" eller utradisjonell båt.

NB! Båten trenger ikke være utrustet for tur over nordsjøen, og kan godt "trenge en kjærlig hånd" uten å være et "prosjekt"

Mvh Bjørkski

Ja, det er denne vi har kikket på. Og vi fikk et OK inntrykk av båten. Der er en reparasjon av masten som ikke er helt heldig, men som selger vil rette opp i og motoren er lidt liten. Men som sagt har vi lite å sammenlikne med.

Vi har en Sweden Yachts C34. Vi er meget fornøyd med valget. Den passer dine kriterier bortsett fra at akterkabinen ikke er adskilt. Dette var en av tingene jeg var mest skeptisk til ved båten, men jeg har snudd og liker nå løsningen veldig godt.

Jeg antar at du mener >20 hp?

Edited by Vinderla (see edit history)

Vinderla: ja en liten tyrkfeil. Ønsker større enn 20 hk. Interessant at du skiftet mening om akterlugaren. Hva gjorde at du skiftet mening? Vi har brukt min racer (Humphrey 30) på noen kortere ture, og den har bare to køyer så vi er forsåvit vant med "åpen" løsning, men spesielt fruen får lidt klaus av å skulle krype inn i en trang akterkøye. Hvordan er den på C34' en? ( det er ikke altid så enkelt å få et godt inntyrkk bare fra bilder)

Fremtia: skal sjekke denne også, men lidt dyrere enn hva vi har tenkt..

Kjenner til en veldig bra båt som er til salgs men ikke står på finn. Hvor høy er du? Den er litt lav under dekk. Vi snakker rask, langsmal svensk konstruksjon, produsert i finland tildlig 80-tall. Rask båt med mye seil og gunstig handicap.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Scanmar er bra båter men 33 hadde svake bunnstokker, det sprakk ofte opp i innfestingen mot skroget. Vet ikke om 345 hadde samme svakhet

men dette er uansett enkelt å sjekke.

Masteskaden må du vurdere selv men om det ikke er selve masterøret som er skadet eller klemt så lar jo det meste seg fikse.

Da jeg så på seilbåter tidligere i år falt jeg for en Dehler 343 Nova. Den jeg så på var nok veldig godt tatt vare på, men båttypen generelt virker gjennomtenkt og velbygget. Trang sammenlignet med en moderne 34-foter, men plass til to i separat akterkabin og to til i forpiggen. Jeg likte også godt det lyse interiøret som finnes i 'Nova'-versjonene. Båten ble solgt for prisforlangende før jeg fikk drøftet det ordentlig med fruen og jeg har endt opp med en "regattaseilbåt, den type som kan vaskes med høytrykksspyler både inne og ute"...

Dehler 34 finnes i litt ulike versjoner med ulike typebetegnelser og interiøret har forskjellig layout avhengig av om det er eldre (Dehler 34 eller Optima 101) eller nyere (343 eller Optima 106). De nyere versjonene har separat akterkabin og toalettrom.

Omtalt i erfaringsdatabasen. Se også omtale i Seilas.

Edited by HaHa (see edit history)

Falt for den åpne løsningen da den gir en god romfølelse og båten oppleves derfor langt større enn sine 34 fot. Lugaren i forpigen er jo dessuten adskilt og svært romslig. Akterlugaren eller køya om du vil er veldig romslig, spesiellt hvis du ligger ute i babord side. Under sittebrønnen er det jo litt trangt, men det er jo det samme i andre båter i denne størrelsen uavhengig av om lugaren er adskilt eller ikke. Det er uansett en fantastisk skute. Vi har hatt 2 sesonger i den så langt og er veldig fornøyd. Vi gikk i fra en 33 fots 70-tallsseiler, men det føles som om vi gikk mange hakk opp både mtp størrelse og komfort! Vi valgte en som var mye påkostet da og følgelig var prisen noe høyere. Kan fort lønne seg!

Sun Flyer: hvilken type/fabrikat er der tale om?

Lazyjack: Takk for info, jeg har hørt om bunnstokkene til 33, og sjekket visioelt på 345'ern uten å kunne se noe urovekkende.

Nå er det langt fra sikkert det blir 345 på oss, men det er båten som vi har sett på og derfor bruker lidt som referanse når vi ser på (bilder av) andre båter. Jeg er mer ute etter folks brukserfaring med aktuelle båttyper i første omgang. Noen av de båttyper vi har sett på på Finn.no er ved siden av Scanmar Omega 36, Mamba 33, Wasa 36 og R37. Spesielt R37 så fin ut. Vi har også sett på en Freedom 35 Catboat, men felles for alle er at vi kun har sett bilder av båtene, så etterlyser derfor brukererfaring. Når det er sakt setter jeg selvsakt pris på tips til hva vi skal se etter når vi kommer så langt. Nå er det lidt mer å få et overblikk over hvilke båter som kan være aktuelle (og som vi kanskje ikke har sett/vurdert til nå).

Vi har en Mamba 33, og dette er våre erfaringer etter to sesonger.

Romslig inne med god ståhøyde i hele båten. To gode lugarer med plass til to, akterlugaren på babord side er best, ungene våre bruker forpiggen. Den tredje lugaren som ligger på styrbord side er litt kort og takhøyden spises opp av et stuerom som nås fra cockpit. Vi bruker den som stueplass, men den kan fungere til lugar for et barn eller noen med litt lave krav til plass. Alle tre lugarer har dør, men den lille styrbord-lugaren mangler luftemulighet når skyvedøren er lukket. Skrogvinduer gir fint lys til akterlugarene. Jeg savner en sitteplass ved kartbordet, men siden papirkartene ikke er like mye i bruk lengre, så kunne jeg egentlig klart meg uten kartbord også. Vurdere å bygge om litt der og lage stuerom og mer skuffer i stedet.

Cockpiten er fin for seiling, men vi savner litt et sted å sitte når man ikke vil være aktiv i seilingen og heller vil bare være passasjer. Storseilskjøte langt frem i cockpit og rorkult gjør at det meste av cockpiten brukes til seilingen. Vi har montert et svigermorsete på pushpit, og dette fungerer bra som passasjerplass. Sargene er også litt lave siden cockpit-dekket er litt høyt, litt lite støtte for ryggen når man sitter.

Vi har en større motor en originalt, og da er motorrommet litt for lite. Vanskelig å komme til på servicepunktene. Originalmotoren har nok bedre forhold der, men det er veldig behagelig med 28 hk i stedet for de originale 18/19hk.

Vi har ettermontert en stor badeplattform og det økte familievennligheten betrakelig.

Edited by ToreSB (see edit history)

Takker for alle svar så langt. Meget informativt. Sirena 38 er ny for meg, men den skal undersøkes nærmere. Erfaringene dere har med bla. Mamba, Scanmar og C34 kommer godt med når vi skal vurdere hva som skal bli vår kommende båt.

Bjørkski

Min Sweden Yachts 340 kommer til salg til våren.

Jeg har konvertert til trawler men har ikke helt rukket å flytte helt ut av svAda enda, så jeg skal bruke vinteren til å rydde ut og vaske ned.

RSL

bilde

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Vi kjøpte oss en Finnsailer 34 i sommer og har så langt vært veldig fornøyd med den! Stor motor (til å være seilbåt),en perkins 4108 på 50hk. Den har også god bredde på 3,5m og separat romslig akterkabin og en meget stor cockpit med vindskjermer i glass. I høyeste grad godkjent av kona. Kan anbefales :)

Edited by eirkabrev (see edit history)