fletcherwindsor Startet 13.Desember.2016 Del på Facebook Startet 13.Desember.2016 Hei.. i sommer har jeg hatt en gjeinete lyd spesielt i sving og ved pådrag. Var helt sikker på det var drivknuten. Har nå tatt av drevet og kikket på knuten, og den virker tight og fin.. prøvde så og starte motor og hører lyden fortsatt.. tenker da det er opplagringen i transome?? Men syntes også det er noe rart siden lyden forandrer seg såpass mye som den gjør under sving men også rett frem så fort jeg setter den i gir Noen bedre forslag?? Volvo penta 5.7 med vp 290dp Sitér dette innlegget Fletcher Arrowbeau 17 (bygget om fra utenbords til innenbords) 351Windsor (5.8L) V8 VP 280 Utv. 1.61/1 Solas titan 15 5/8 * 23" (Er på utkikk etter overgangs plate fra VP til mercruiser transome) Link to post
I.M.S. Svart 14.Desember.2016 Del på Facebook Svart 14.Desember.2016 Årsak til ulyd som endrer seg ved sving er som regel defekt lager på mellomaksel i svinghjulskåpe eller problemer med demperplate på svinghjul. Sitér dette innlegget Link to post
Foe Svart 14.Desember.2016 Del på Facebook Svart 14.Desember.2016 På Bravodrevene er dette som regel gimbal-lageret som styrer drivakslingen inn i motoren. Sitter i transomen som du sier. Dette lageret finnes vel i dp-drev også? Må skifte dette lageret annenhvert år som regel. På høsten er det så stor etterspørsel etter dette lageret at båtbutikken min gikk tom. Måtte etterbestille. Sitér dette innlegget Link to post
Moyja Svart 14.Desember.2016 Del på Facebook Svart 14.Desember.2016 (redigert) Dette er et 290 drev sp det er vel lageret i kåpen som ikke er bra Redigert 14.Desember.2016 av Moyja (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
fletcherwindsor Svart 14.Desember.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Desember.2016 Stemmer vel at det er i svinghjulskåpen lageret sitter ja. Så er vell ikke annet og gjøre en og løfte ut motor da.. trengs det noe spesial verktøy for og presse ut lageret?? Sitér dette innlegget Fletcher Arrowbeau 17 (bygget om fra utenbords til innenbords) 351Windsor (5.8L) V8 VP 280 Utv. 1.61/1 Solas titan 15 5/8 * 23" (Er på utkikk etter overgangs plate fra VP til mercruiser transome) Link to post
Windy 32 Svart 14.Desember.2016 Del på Facebook Svart 14.Desember.2016 (redigert) Er motoren nyere enn midten av 90tallet er det vel enlagret svinghjulskåpe da trenger man ikke flytte på motoren, og da er det bare å vippe ut simmeringen og låseringen og så trekke ut aksel med lageret på .(alt grort fra drevsiden) Har selv kad 32 med 290dp og gjorde det, var veldig greit å bytte. Redigert 14.Desember.2016 av Windy 32 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Seasu Svart 14.Desember.2016 Del på Facebook Svart 14.Desember.2016 Støtter de over med slitt lager. Har byttet på min motor 2 ganger pga av lekk i belg. På min kom det mye lyd ved sving+vibrasjoner. Aksel går rundt selv om motoren står i fri, så ved fult svingutslag i fri kan det også muligens høres ulyd. På min er det 1 lager i svinghjulskåpa. Hvis du løfter ut motor kan det være greit og sjekke styrekon/smøre, justere ventiler på motoren, bytte gir og gassvaier, sjekke sjøvannslangen og eksosbend hvis det er trangt i motorrommet. Sitér dette innlegget Link to post
fletcherwindsor Svart 15.Desember.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Desember.2016 (redigert) Windy32: motor er fra 96 så dette høres veldig interessant ut, var akkurat ute og kikket ser en kraftig sim ri g rundt aksel. Mener du det er bak her låseringen sitter? Drevet tror jeg er fra 90, er kanskje den gammle typen da hvor motor må ut. men skal sjekke nærmere til helgen. Ellers høres det veldig likt som sistnevnte sier ang lyd og vibrasjoner så går for dette lageret uten tvil Takker forøverig for alle gode svar så langt:) Redigert 15.Desember.2016 av fletcherwindsor (see edit history) Sitér dette innlegget Fletcher Arrowbeau 17 (bygget om fra utenbords til innenbords) 351Windsor (5.8L) V8 VP 280 Utv. 1.61/1 Solas titan 15 5/8 * 23" (Er på utkikk etter overgangs plate fra VP til mercruiser transome) Link to post
Windy 32 Svart 16.Desember.2016 Del på Facebook Svart 16.Desember.2016 Ja det er den store simmeringen du ser rett inn,den må draes ut og erstattes med ny. rett innenfor denne sitter låseringen,når den er tatt ut kan man ta ut en liten plasthylse/avstandshylse og bare dra akselen med lageret ut med feks en låsetang på akselen med litt mellomlegg/beskyttelse mellom aksel og tang. Men hvis du har tolagret kåpe må motoren frem eller ut, du kan se om du har det hvis det er en blendeskrue eller smørenippel på svinghjulskåpen innv i båten. Sitér dette innlegget Link to post
fletcherwindsor Svart 18.Januar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Januar.2017 Har vært liten tid til båten siste tiden men har fått ut simring og segeringer. prøver og nappe ut aksel, men sitter fast. Legger ved ett bilde, vanskelig og få til noe bra bilde.. Noen som kan bekrefte ut i fra bilde at det er denne type aksel som kan taes ut denne veien?? Har ikke jobbet veldig med og få den ut før jeg er litt mere sikker på det er riktig vei den går. skal alltids greie og få laget ett verktøy for og få "slugget" den ut, bare jeg vet det er riktig vei.. Legger ved et bilde https://baatplassen.no/bildearkiv/25/25161/1484764800.jpg Sitér dette innlegget Fletcher Arrowbeau 17 (bygget om fra utenbords til innenbords) 351Windsor (5.8L) V8 VP 280 Utv. 1.61/1 Solas titan 15 5/8 * 23" (Er på utkikk etter overgangs plate fra VP til mercruiser transome) Link to post
Seasu Svart 18.Januar.2017 Del på Facebook Svart 18.Januar.2017 (redigert) http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7742700-44-1767.aspx Slik ser det ut på min AD41P, gå inn på bensin på siden så finner du tegning for din motor samme sted. Kjøpte dette settet for å ta ut lageret, men fikk ikke prøvd det da hele motoren måtte ut. http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Avtrekker/Lageravtrekker-2000022831/ Redigert 18.Januar.2017 av Seasu (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
fletcherwindsor Svart 19.Januar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Januar.2017 Seasu: Nå ble jeg noe usikker her, forsto først att akslen skulle trekkes ut, men det du reffererer til sier jeg skal presse ut lagret mens da akslen står igjen?? Eller kommer akslen med ut? Sitér dette innlegget Fletcher Arrowbeau 17 (bygget om fra utenbords til innenbords) 351Windsor (5.8L) V8 VP 280 Utv. 1.61/1 Solas titan 15 5/8 * 23" (Er på utkikk etter overgangs plate fra VP til mercruiser transome) Link to post
I.M.S. Svart 20.Januar.2017 Del på Facebook Svart 20.Januar.2017 Mye "synsing" her, hva er den egentlige typebetegnelsen på motoren? Mener å erindre at når V P gikk over til å benevne motorene med volumstørrelsen (4,3/5,0/5,7), så begynte de også med SX og DP-S drev, men når betegnelse var AQ benyttet de SP/DP drev. (mulig jeg husker feil) Mener også å huske at V6/V8 motorene med SP/DP drev hadde 2-lagret mellomaksel. (er tetningsring i svinghjulshus støttet av en låsering, er det mest sannsynlig 2-lagret aksel) Sitér dette innlegget Link to post
Seasu Svart 20.Januar.2017 Del på Facebook Svart 20.Januar.2017 Kan bare svare for AD 41P med 290 DPE drev, derfor har jeg henvist til marineparts og at du må sjekke dette for DIN motor. Når jeg sjekket for min motor fikk jeg tips av VP mekaniker om slagtrekker med splittet kon i enden som stikkes inn i akslingshull og "trekke" lageret ut. Forutsetter at det er 1 lager og aksling kan taes ut. På min ville ikke akslingen ut, så motoren måtte ut pga mer jobb bak. Har du 2 lagre må motoren ut(aksling/lagre kan ikke trekkes ut) Sitér dette innlegget Link to post
fletcherwindsor Svart 17.Mars.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Mars.2017 Takker for god respons.. har dere noen anelse hvor jeg kan søke opp serie nr på svinghjulskåpen på nett?? Står 2 nr der No. 4111503619 og 3868003 virker dette kjent for noen? Sitér dette innlegget Fletcher Arrowbeau 17 (bygget om fra utenbords til innenbords) 351Windsor (5.8L) V8 VP 280 Utv. 1.61/1 Solas titan 15 5/8 * 23" (Er på utkikk etter overgangs plate fra VP til mercruiser transome) Link to post
000 Svart 17.Mars.2017 Del på Facebook Svart 17.Mars.2017 (redigert) Er det svinghjulshuset til ford 5.8 som står i signaturen din eller er det en annen Chevy 5.7 ? Om det er til forden så er det to lager. Ellers kan man skille om det er før eller etter -91 modell på om opphengsboltane er 18mm eller 25mm. Dog så kan likevel svinghjulshuset være fra nårsomhelst da det passer i transomen likevel. Redigert 17.Mars.2017 av Knurrbart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 17.Mars.2017 Del på Facebook Svart 17.Mars.2017 (redigert) 3868003 er et standard Volvo delenummer, og det er delenummeret til en svinghjulskåpe som er benyttet på GM motorer, alt fra 4.3 liters V6'er, 5.7 liters small block og 7.4 liters big block. Benyttes som oftest til SX, DPX og diverse andre duoprop drev fra VP, men så vidt jeg vet ikke til AQ290 drev, som har en annen type svinghjulskåpe (835978) med doble klemringer? Det kan være at du har et nyere drev med annen svinghjulskåpe enn AQ290, men som likevel er merket med "290", Volvo har en tendens til å lage total forvirring når det kommer til merking av produkter. Redigert 17.Mars.2017 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
fletcherwindsor Svart 20.Mars.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mars.2017 Etter mye forvirring tror jeg ikke jeg har 290 drev alikevell. Drevet er mere likt dp-a dp-a1 osv... vet dog ikke hvordan jeg kan skille mellom di.. Men la oss si jeg har dp-a drev er det mere sansynelig att jeg har drivaksel som skal ut mot drevsiden? Jeg ser på gammle 280 drev jeg har ligggende så er det værken sim ring eller segering fra drevsiden Drevet mitt virker likt som di på bilde Sitér dette innlegget Fletcher Arrowbeau 17 (bygget om fra utenbords til innenbords) 351Windsor (5.8L) V8 VP 280 Utv. 1.61/1 Solas titan 15 5/8 * 23" (Er på utkikk etter overgangs plate fra VP til mercruiser transome) Link to post
Bruun Svart 20.Mars.2017 Del på Facebook Svart 20.Mars.2017 Om du kommer deg bak motoren din kan du se hvordan type du har. På dobbel lagret er det mulighet for smøre nippel. Enkelt lagret har ikke dette. Sitér dette innlegget Link to post
fletcherwindsor Svart 20.Mars.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mars.2017 (redigert) Bak på svinghjulskåpa finner jeg kun en smørenippel. Den ser ut som går til styregaffelen bare.. Tror ikke det er noen blendeplugger der heller, til eventuelt smørenippel Redigert 20.Mars.2017 av fletcherwindsor (see edit history) Sitér dette innlegget Fletcher Arrowbeau 17 (bygget om fra utenbords til innenbords) 351Windsor (5.8L) V8 VP 280 Utv. 1.61/1 Solas titan 15 5/8 * 23" (Er på utkikk etter overgangs plate fra VP til mercruiser transome) Link to post
000 Svart 20.Mars.2017 Del på Facebook Svart 20.Mars.2017 Det er ikkje så veldig vanskelig. Har du det så ser du det med en gang. Og hva du mener nå er ikkje godt å si- nippelen til styregaffelen sitter sjølvsagt ikkje på svinghjulskåpa. Hvilken motor den kåpa på bildet er til vites ikkje men det ser likt ut på alle mht nippel eller blendeskrue så det er ikkje relevant. Sitér dette innlegget Link to post
Vrod Svart 20.Mars.2017 Del på Facebook Svart 20.Mars.2017 Det er riktig det er som regel smørenippel på den innvendige styrearmen og den nippelen som sitter på den svinhjulskåpa som er avbildet sitter da ca 15-20 cm lenger ned og du nevner at du ikke tror du har 290 drev men etter det du viser til er det det du har men de finnes i mange varianter derfor den bokstav betegnelsen så hvilken type skal stå på en liten plakett under styre hjelmen . Håper det var til hjelp. Sitér dette innlegget Nå kommer sommeren? Link to post
fletcherwindsor Svart 21.Mars.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mars.2017 Har ingen smørenippel i nærheten av der den skal være det er helt sikkert.. skilet på drevet er borte derfor jeg ikke er helt sikker på type.. var helt sikket på det var 290 dp men når jeg ser i volvomanualen så er den lik drevene som bare heter dp-a. Dp-a1 osv...aq 290 drevene er mere like 280. Begynner og tro jeg har en lagret drivaksel. Har prøvd med wicegrip tang og trekke den ut men det sittet litt. Får prøve og lage til noe spesialverktøy for og få slugget den ut.. noen forslag?? Sitér dette innlegget Fletcher Arrowbeau 17 (bygget om fra utenbords til innenbords) 351Windsor (5.8L) V8 VP 280 Utv. 1.61/1 Solas titan 15 5/8 * 23" (Er på utkikk etter overgangs plate fra VP til mercruiser transome) Link to post
Vrod Svart 21.Mars.2017 Del på Facebook Svart 21.Mars.2017 Hvis du ikke ser den smørenipelen ville jeg prøvd og kjenne på undersiden av svinghjulskåpa. Sitér dette innlegget Nå kommer sommeren? Link to post
fletcherwindsor Svart 21.Mars.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mars.2017 Ok. Skal få sjekket der også? Sitér dette innlegget Fletcher Arrowbeau 17 (bygget om fra utenbords til innenbords) 351Windsor (5.8L) V8 VP 280 Utv. 1.61/1 Solas titan 15 5/8 * 23" (Er på utkikk etter overgangs plate fra VP til mercruiser transome) Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.