Jump to content

Erfaring med IR-sensor ifm båtalarm...?

olpi

Recommended Posts

Noen som har gode tips og erfaringer å gi meg ang alarmutstyr i båt?

Skal montere inn alarm i båten og vurderer om jeg skal gå for PIR-sensor, eller magnetbrytere, matte mm.

Det er enklere å montere PIR-sensor m/sirene og COM-enhet for mobiloppringing ved alarm enn å trekke kabler til magnetkontakter og tråkkematte.

Er imidlertid i tvil om det vil fungere 100% eller om det vil kunne komme falske alarmer i en lukket båt.

Vi har gardiner trukket for vinduene rund baut, og det er i i tilfelle temp svingninger og bevegelser i båten som jeg er usikker på om vil slå ut alarmen.

Har jo en IR-sensor i bil og den funger bra. På ferjer kan alarmen imidlertid slå ut, men jeg er ikke sikker på hvilken type sensor som forårsaker det. Det er nemlig flere på orginalalarmen på min BMW. Bevegelse i kupe (IR), dørsensorer og sensor for rystelser i bilen er noen.

Hva med trådløse sensoerer - kjekt, men funger det i båt?

Har vurdert track guard, men kommet til at jeg klarer meg med en tyverialarm. Havnen er bevoktet og jeg låser også fysisk båten.

Edited by OLPI (see edit history)

Det er en del erfaringer med bevegelses sensorer som blir påvirket av sollys og luft som varmes opp av sola og dermed gir falske alarmer. Mulig det kan fungere i lukket båt - i båt med kallesje fungerer det ikke.

I en helt lukket kabin fungerer det derimot bra (dvs under dekk)

På bilen din er det antakelig bevegelses sensoren som slår ut på ferga. Har sittet på Bastøferga noen ganger og hørt på BMW alarmer som hyler.

Edited by Bitteliten (see edit history)

Det er en del erfaringer med bevegelses sensorer som blir påvirket av sollys og luft som varmes opp av sola og dermed gir falske alarmer. Mulig det kan fungere i lukket båt - i båt med kallesje fungerer det ikke.

I en helt lukket kabin fungerer det derimot bra (dvs under dekk)

På bilen din er det antakelig bevegelses sensoren som slår ut på ferga. Har sittet på Bastøferga noen ganger og hørt på BMW alarmer som hyler.

<{POST_SNAPBACK}>

Inne i en lukket båt med gardiner trukket for alle vinduer burde det vel bli omtrent som nede i en cabin i en kalesjebåt??

Bevgelsessensor på BMW og andre f.eks MB er ikke bare IR, men også beveglse av bilen (tilt m.mm).

IR går vel på det som skjer inne i bilen og den har aldri slått ut pga sol e.l. på min bil.

Det på ferja går nok på bevegelse av karosseriet. Få også utslag hvis jeg f.eks gynger bilen.

Forresten flere enn BMW alarmer som hyler på ferja :wink:

Nok om det - Er det ikke ingen her på forumet med lukket båt med eller uten flybridge som har beveglsessensor i båten? Har alle med alarm magnetbrytere og/eller tråkkematte, event andre løsninger?

Er det ikke ingen her på forumet med lukket båt med eller uten flybridge som har beveglsessensor i båten?  Har alle med alarm magnetbrytere og/eller tråkkematte, event andre løsninger?

<{POST_SNAPBACK}>

Jo, jeg har lukket båt med IR-sensor. Det går stort sett greit, men får noen falske alarmer rundt juletider når sola står lavt. Kan mest stille klokka etter alarmen på soldager på den tiden av året. :lol:

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Har du gardiner i alle vinduer som er trukket for da?

<{POST_SNAPBACK}>

Har gardiner, som ikke er trekkes for. Skulle kanskje gjort det for å spare inventaret, men det blir for mye styr når jeg skal på sjøen en tur.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Kan m.a.o. hende at falske alarmer ikke forekommer hvis vinduene er dekket.

På min NB 8700 er det enkelt å dra for gardinene på sidene og akter. På vinduene fremme er det gardinstoff som kneppes enkelt på.

Vi tro at temperatruren inne ikke veksler så fort når man har slike gardiner, men det kan vel hende jeg er helt på jordet?? :confused:

Vi tro at temperatruren inne ikke veksler så fort når man har slike gardiner, men det kan vel hende jeg er helt på jordet??  :confused:

<{POST_SNAPBACK}>

Har samme gardinopplegget dom du har, men det for tungvint allikevel når du er på sjøen kankje flere ganer for uka.

Tror ikke at dette med raske skifter i romtemperaturen er den utløsende faktor. Tror heller at det er solskinnsreflekser rett i sensoren som er utslagsgivenede. Gardinene vil nok komme til sin rett sånn sett likevel.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Har samme gardinopplegget dom du har, men det for tungvint allikevel når du er på sjøen kankje flere ganer for uka.

Tror ikke at dette med raske skifter i romtemperaturen er den utløsende faktor.  Tror heller at det er solskinnsreflekser rett i sensoren som er utslagsgivenede.  Gardinene vil nok komme til sin rett sånn sett likevel.

<{POST_SNAPBACK}>

OK! Hadde vært kjekt med IR-sensor å slippe å dra ledninger til flere magnetkontakter.

Jeg velger nok magnetkontakter ++ likevel hvis IR gir falske alarmer.

Vurderer GSM alarmen til Clas Ohlson eller noe tilsvarende.

Takk for info!

Tror heller at det er solskinnsreflekser rett i sensoren som er utslagsgivenede.  Gardinene vil nok komme til sin rett sånn sett likevel.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg har vært borti tilfelle der IR sensoren ble satt helt i skyggen for alt direkte sollys i cockpit - allikevel løste den ut på samme tid hver dag. Det var ikke sollys på sensoren - men det var sol rett inn i cockpit aktenifra. Løsningen på denne båten ble å sette inn magnetkontakter på diverse steder i cockpit samt tråkkematte,

Nok om det - Er det ikke ingen her på forumet med lukket båt med eller uten flybridge som har beveglsessensor i båten?  Har alle med alarm magnetbrytere og/eller tråkkematte, event andre løsninger?

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg har magnetbryter på porten bak og IR sensor inne i lukket kabin og har begynnt å trekke for gardiner etter at jeg fikk falsk alarm en ettermiddag. Om det hjelper? Tja, jeg vet sannelig ikke. Jeg har ikke GSM varsling (foreløpig) så alarmen kan nok ha gått uten at jeg har registrert det.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Et lite apropos til falske alarmer. Har en fornemmelse av at min GSM tilknyttede alarmstasjon har en tendens til å bli "overkokt" etter ca. 4-6 mnd. tid. Begynner da enten å sende kontinuerlig ut posisjonsangivelse eller et det er innbrudd et eller annet sted ombord. Må frakople strømmen for å nullstille systemet.

mvh Arnstein

M/B JAVA