Jump to content

Går det an å mjuke opp sol / uv skadd kabel

Sjeldenutpå

Recommended Posts

Båten skal få nyare brukt radar i vinter. Den som eg demonterer nå har eit parti av signalkabelen som er gulbrun og stiv. Dette er frå montering før mitt eige. Eg er redd ytterste dekke kan sprikka vist den vert bøyd mykje. Ombord i min båt så gjorde ikkje dette noko fordi kabelen rakk slik at det stive partiet vart inne.

Finnes det noko lurium eg kan mjuka kabelen opp med slik at den vert meir presantabel for videresalg ?

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Eg tenkte at eg ville prøve å redusere problem for neste eigar ifbm montering av kabel, krympestrømpe gjer den nok ennå stivare. Det er ca 3 meter av kabelen som er gul og stiv. Men det er godt tips til vatntetting dersom ytterste isolasjonen sprikk. Eg må nok forklara problemet når eg lager annonse.

Eg hadde eddik i tankane når eg spurte her. Eg klarer ikkje komme på i hvilken sammenheng eg kan ha hørt om eddik som mykner.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Er jo bare en kabel dette her.

En mulighet om kabelen er lang er å kappe bort det skadede feltet på kabelen og lodde lederene sammen igjen.

Er den (for) kort kan man finne en kabel med like mange ledere.

Måtte gjøre det på en ny Raymarine radar til en kompis da det var eneste alternativ da vi måtte trekke den nye kabelen med den gamle og pluggen var for stor. Konsulterte en Raymarine-montør i forkant som sa det var uproblematisk og kappe/ skjøte.

Var ikke noe hokus pokus på den radaren hvertfall. Om jeg husker rett var det 4-5 små ledere som ble loddet og påført tynn krympeslange før vi så tok en stor krympeslange over skjøten og et stykke inn på kabelen på hver side.

Den gamle kabelen ble også loddet sammen igjen og radaren/ skjerm/ kabel ble solgt.

Begge radarene fungerer topp etterpå.

Gjorde det samme med en kabel med skjerming til GPS antenne også på båten min. Problemfritt det også.

Mvh. SAP

Demonterte ferdig fra båten i går kveld, og når eg forsøkte å kveile med "normal" størrelse på bukt så sprakk den ytterste slik anntok. Godt tips å klippe vekk og lodde saman, det har eg ikkje tenkt på. Kanskje betre med ein god kabel på 12m en ein stiv sprukket på 15m.

Jepp det er sånn kabel som på bildet.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...