Jump to content

Perkins 4108. Feil ved lading/ feil på dynamo!


krstianh99

Recommended Posts

Hei har problemer med lading av batteri! Når jeg tar ut tenningsnøkkel får jeg lys i ladelyset. når jeg måler over ladepære ser jeg at det kommer 12 volt fra dynamo.

etter sånn som jeg har lest, skal det sendes 12v fra tenning gjennom ladepære som trigger lading ved dynamo, når dynamo starter å lade vil den øke spenningen (i dette tilfelle IND ) og utgjevne spenningen over pæren så den slukker. 

Noen som kan svare på hvorfor jeg har 12 volt ut fra IND når tenning er av. Har dette noe med polarisering av dynamo og gjøre?

håper på svar :)

 

Link to post

Går kabel fra B+ til starter som deretter går til pluss på batteriet! Minus går til gods. Kobligen fra IND går til pære for ladelys.

Ladelys får 12V fra nøkkelbryter når en vrir om denne.

Da får ladepæren 12V fra begge sider potensiale på 0 og lyser ikke.

Når moter er av nøkkel tatt ut leverer fortsatt IND 12v. Og lampen da lyser siden du har 0V fra nøkkelbryter.

Sånn som eg har lest og forstått Skal IND begynne med å levere 0V og stige når ladingen kommer igang og lyset skal da slukke, det virker her nesten som om dynamoen virker "motsatt" vei.

 

Så har sjekket starswitch den gir 0V ved frakobling og 12 når vridd om.

Hva mener du med defekt tenningsbryter Maskinisten?

 

Takk for hjelp

Link to post

Der fins ikkje noko slikt som "begynne med å levere 0V og stige når ladingen kommer igang og lyset skal da slukke" i ein startersvitch - eller tenningsbrytar på norsk. den er berre av og på med full spenning.

Ladelampen har ein ledning som går til tenningsbryteren og ein som går til dynamoen. Når tenningsbryteren er avslått, og lyset likevel er på, mål spenningen på ladelyset. Kor mange volt der er, er ikkje det som er mest interressant, men hvilken av desse ledningane som er pluss, og hvilken er minus.

Hvis ledningen til tenningsbryteren er pluss, so er feilen der, men hvis ledningen til dynamoen er pluss so er det grunn til å sjekka denne.

 

Magne

Link to post

Mellom "ind" og B- skal du måle 12v når motoren ikkje går. Ladelampen skal kobles i serie med "ind" og tenningsbryter. Når tenningen er avslått, så skal denne kretsen vere brudt. Lyser den fortsatt, så har du feil på bryter eller koblingsfeil. Du kan ikkje få ei pære til å lyse ved å koble eine siden til pluss og vifte den andre enden opp i luften. Ingenting som heiter at noe gir 0 volt.

Redigert av bellen (see edit history)
Link to post

Her gjelder først og fremst og finne ut hvor strømmen kommer fra. Lampen lyser når den ikke skal lyse, så enten kommer strømmen fra nøkkel, eller kontakten på dynamo. Det skal ikke komme strøm fra noen av dem når nøkkel er slått av og ladelampe skal være slukket. I grunnen kan du bare bruke ladelampen som prøvelampe. Ta ledningen til ladelampen  av ved ind på dynamo og sett den i stedet på batteri -. Da skal ladelampen bare lyse når tenning er på. Lyser den fremdeles med tenning av også må det være tenningslåsen som tuller. 

Etterpå kan du ta ledning til ladelampe av ved tenningslås og koble den enden til batteri minus. Da skal det ikke lyse under noen omstendigheter. Lyser det likevel kan det være dioder i dynamo som er defekt. Strømmen kommer da fra batteri, inn på B+ , gjennom defekt diode og videre til ind kontakt og ladelampe. Jeg har en mistanke om at dette er feilen fordi en nøkkel som ikke slår seg av ville også gitt liv i instrumentene. Kommer strømmen fra ind blir det normalt ikke reaksjon i instrumentene da strømmen må gjennom pæra, det blir for lite strøm, og følgelig ikke noen reaksjon.

 

Noe tungvindt kanskje og koble til og fra ladelampe, men greit om du forstår prinsippet. 

Alt dette gjøres og måles mens motor er stanset.

Redigert av hegra (see edit history)
Link to post

Ok, og da regner jeg med at du har målt idn utgangen på dynamo uten ledning til ladelampe påmontert. Da skal det ikke være spenning , ei heller lys i prøvelampe om den kobles mellom idn og batteri minus. Lyser den er det noe galt. Jeg er heller ikke helt sikker på dynamoen da de eldste 4108 ble levert med ekstern regulator, se innlegget til Fiks. Det er jo viktig at du vet hva du har.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...