krstianh99 Startet 16.Desember.2016 Link til dette innlegget Startet 16.Desember.2016 Hei har problemer med lading av batteri! Når jeg tar ut tenningsnøkkel får jeg lys i ladelyset. når jeg måler over ladepære ser jeg at det kommer 12 volt fra dynamo. etter sånn som jeg har lest, skal det sendes 12v fra tenning gjennom ladepære som trigger lading ved dynamo, når dynamo starter å lade vil den øke spenningen (i dette tilfelle IND ) og utgjevne spenningen over pæren så den slukker. Noen som kan svare på hvorfor jeg har 12 volt ut fra IND når tenning er av. Har dette noe med polarisering av dynamo og gjøre? håper på svar :) Sitér dette innlegget Link to post
Fiks Svart 17.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2016 Hei! Det første du skal gjøre er å sjekke om starteswitch er i orden. Har kopi av opprinnelig koblingsskjema fra Universal Diesel til 4108M fra 1976 og revidert skjema etter montasje av dynamo med innebygget regulator. Send IM med din E-postadresse hvis du trenger dette. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 17.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2016 Du har enten ei feilkobling eller en deffekt tenningsbryter. Sitér dette innlegget Link to post
krstianh99 Svart 17.Desember.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2016 Går kabel fra B+ til starter som deretter går til pluss på batteriet! Minus går til gods. Kobligen fra IND går til pære for ladelys. Ladelys får 12V fra nøkkelbryter når en vrir om denne. Da får ladepæren 12V fra begge sider potensiale på 0 og lyser ikke. Når moter er av nøkkel tatt ut leverer fortsatt IND 12v. Og lampen da lyser siden du har 0V fra nøkkelbryter. Sånn som eg har lest og forstått Skal IND begynne med å levere 0V og stige når ladingen kommer igang og lyset skal da slukke, det virker her nesten som om dynamoen virker "motsatt" vei. Så har sjekket starswitch den gir 0V ved frakobling og 12 når vridd om. Hva mener du med defekt tenningsbryter Maskinisten? Takk for hjelp Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 17.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2016 Der fins ikkje noko slikt som "begynne med å levere 0V og stige når ladingen kommer igang og lyset skal da slukke" i ein startersvitch - eller tenningsbrytar på norsk. den er berre av og på med full spenning. Ladelampen har ein ledning som går til tenningsbryteren og ein som går til dynamoen. Når tenningsbryteren er avslått, og lyset likevel er på, mål spenningen på ladelyset. Kor mange volt der er, er ikkje det som er mest interressant, men hvilken av desse ledningane som er pluss, og hvilken er minus. Hvis ledningen til tenningsbryteren er pluss, so er feilen der, men hvis ledningen til dynamoen er pluss so er det grunn til å sjekka denne. Magne Sitér dette innlegget Link to post
krstianh99 Svart 17.Desember.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2016 har dynamo type: prestolite 660 211 26 Hvilken spenning skal eg måle over IND når motor ikke går? Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 17.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2016 (redigert) Mellom "ind" og B- skal du måle 12v når motoren ikkje går. Ladelampen skal kobles i serie med "ind" og tenningsbryter. Når tenningen er avslått, så skal denne kretsen vere brudt. Lyser den fortsatt, så har du feil på bryter eller koblingsfeil. Du kan ikkje få ei pære til å lyse ved å koble eine siden til pluss og vifte den andre enden opp i luften. Ingenting som heiter at noe gir 0 volt. Redigert 17.Desember.2016 av bellen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 17.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2016 (redigert) Her gjelder først og fremst og finne ut hvor strømmen kommer fra. Lampen lyser når den ikke skal lyse, så enten kommer strømmen fra nøkkel, eller kontakten på dynamo. Det skal ikke komme strøm fra noen av dem når nøkkel er slått av og ladelampe skal være slukket. I grunnen kan du bare bruke ladelampen som prøvelampe. Ta ledningen til ladelampen av ved ind på dynamo og sett den i stedet på batteri -. Da skal ladelampen bare lyse når tenning er på. Lyser den fremdeles med tenning av også må det være tenningslåsen som tuller. Etterpå kan du ta ledning til ladelampe av ved tenningslås og koble den enden til batteri minus. Da skal det ikke lyse under noen omstendigheter. Lyser det likevel kan det være dioder i dynamo som er defekt. Strømmen kommer da fra batteri, inn på B+ , gjennom defekt diode og videre til ind kontakt og ladelampe. Jeg har en mistanke om at dette er feilen fordi en nøkkel som ikke slår seg av ville også gitt liv i instrumentene. Kommer strømmen fra ind blir det normalt ikke reaksjon i instrumentene da strømmen må gjennom pæra, det blir for lite strøm, og følgelig ikke noen reaksjon. Noe tungvindt kanskje og koble til og fra ladelampe, men greit om du forstår prinsippet. Alt dette gjøres og måles mens motor er stanset. Redigert 17.Desember.2016 av hegra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
krstianh99 Svart 18.Desember.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2016 Takk for svar hegra, har gjort alle disse målingene. Problemet mitt har vært forståelsen av dynamoen. Takk for god forklaring dette forteller med at eg har et brudd i en diode i dynamoen. Så da prøver eg å bytte den i dag Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 18.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2016 Ok, og da regner jeg med at du har målt idn utgangen på dynamo uten ledning til ladelampe påmontert. Da skal det ikke være spenning , ei heller lys i prøvelampe om den kobles mellom idn og batteri minus. Lyser den er det noe galt. Jeg er heller ikke helt sikker på dynamoen da de eldste 4108 ble levert med ekstern regulator, se innlegget til Fiks. Det er jo viktig at du vet hva du har. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.