liberty Posted December 17, 2016 Share Posted December 17, 2016 (edited) Jeg har tenkt å kappe antennen stålpisken til AISen og dreie meg en hylse som jeg gjennger i begge endene for å justere lengden for å fintunet antenne. Vil det fungere? Edited December 17, 2016 by liberty (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Posted December 17, 2016 Share Posted December 17, 2016 Jeg bare klippet av ca. 4cm og da fikk jeg optimalt SWR, selv om det var bra uten også. Quote Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
liberty Posted December 17, 2016 Author Share Posted December 17, 2016 SWR ligger på 1,3.1 etter at jeg kappet litt av antennen . Jeg kan ta en cm til og se om den går litt til ned. Hvis det er for mye kan jeg da forlenge den igjen som foreslått Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
GeirT Posted December 22, 2016 Share Posted December 22, 2016 (edited) SWR ligger på 1,3.1 etter at jeg kappet litt av antennen . Jeg kan ta en cm til og se om den går litt til ned. Hvis det er for mye kan jeg da forlenge den igjen som foreslått Forleng den først 5-6 cm og se om SWR blir større. Klipp så ned av forlengeren i små steg. Går det ned til mindre enn 1,3 underveis må du forlenge. Hvis ikke ta små "jaffs" (1cm om gangen) av pisken du har. Men du må sjekke SWR på 162 MHz - ellers er det ingen vits. Edited December 22, 2016 by GeirT (see edit history) Quote Geir Link to post Share on other sites More sharing options...
liberty Posted December 22, 2016 Author Share Posted December 22, 2016 Jeg bruker programvaren til AISen for og sjekke hva SWR ligger på Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Astor Posted December 23, 2016 Share Posted December 23, 2016 Det selges antenner som er trimmet til AIS hos bla Seatronic for noen hundrelapper. Quote Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post Share on other sites More sharing options...
.Snorre Posted December 23, 2016 Share Posted December 23, 2016 Hvis SWR er 1,3:1 er det bra. Du oppnår ingen merkbar forskjell om du får swr på 1,1:1. Det er mer å hente på å begrense tap i kabel og plugger... Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Marwin Posted December 25, 2016 Share Posted December 25, 2016 (edited) Hvis SWR er 1,3:1 er det bra. Du oppnår ingen merkbar forskjell om du får swr på 1,1:1. Det er mer å hente på å begrense tap i kabel og plugger...Just presis!Rekkevidden er mere avhengig av plassering og størrelse av antennen. (Høy plassering og horisontal avstand til andre metallobjekter ( antenner, mast etc.) betyr mere. Samt at en 'mini-antenne' er mye dårligere enn en 'fullsize' antenne.) Edited December 25, 2016 by Marwin (see edit history) Quote Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts