Jump to content

Gammel simrad svinger kobles til NSS 7 ? hva må jeg ha av utstyr?

Nimbus37

Recommended Posts

har et eldre simrad dybdemåler /farstmåler som jeg gjerne skulle koblet sammen med en ny plotter på FB . Her har jeg en simrad NSS 7 kan man bruke samme svinger ? f.eks paralell koble dette ? hva trenger jeg av kabler etc til å få dette til å funke ? er det enklere å legge opp en ny hekksvinger til den NSS7 . noen som erfaringer med dette 

Hva du nå en gjør så ikke paralell koble to ekkolodd og heller ikke to svingere. Om du parralellkobler to ekkolodd vil senderen på det ene loddet brenne opp mottakeren på det andre og visa versa. Om du paralellkobler to svingere blir impedansen for lav og du risikerer å ødelegge utgangen i ekkoloddet.

For at et ekkolodd skal fungere tilfredsstillende må frekvens og impedans mellom ekkolodd og svinger stemme overens.

takk for svar Bårdp. da skal jeg ikke paralell koble , men kan man bruke en svinger til 2 ulike dybdemålere ( begge er simrad sine ) er kanskje en mer rett måte å stille spørsmålet på 

Om du skal bruke en svinger på to ekkolodd, så må du ha en vendebryter som du velger hvilket ekkolodd som svingeren skal kobles opp til. Som sagt, så kan du ikkje paralellkoble dette direkte mot hverandre. Det er ikkje komplisert å koble opp en slik vendebryter, men det greieste er vel å montere en egen hekksvinger til den på Fb?

Edited by bellen (see edit history)

• 2 months later...

HEI følger litt opp denne tråden , da jeg ennå ikke har fått dette til. Utfordringen min er at jeg har en simrad NSS 7 på Fb som ikke har noe svinger eller annet koblet til, jeg ser derfor ikke dybde på FB. På FB har jeg : Robertson ( simrad AP 11 ) autopilot kan den kobles til NSS7 Simrad ? 

Nede har jeg an Dybdemåler Robertson is 11 og en autopilot AP 20 , 

Om noen kan hjelpe med om det er mulig å koble seg inn på en svinger til dybdemåleren via en vender ( hva slags vender er det da jeg må køpe ) dybde signalet som jeg trodde jeg kunne koble inn på NEMA 0183 

Alternativt så kan jeg montere NSS7 nede og koble ut Dybdemåleren IS 11 og plugge denne til NSS 7. om dette er mulig . Så kan jeg kjøre en wifi modul til en ipad på FB ( da trenger jeg vel ikke kjøpe noe nytt )

Som dere skjønner har jeg ikke mye greie på dette , så setter pris om om noen kan hjelpe litt med dette , men må nok ha det forklart detaljert.

ALTRNATIVT ER DET NOEN PÅ SØRLANDET SOM KUNNE SETT PÅ DETTE  ( og der var jaggu CaPSlocken også på ) 

• 2 months later...

Hei CRAL jeg har en robertsen is11 som kun måler dybde. Signalet inn på denne må jo komme fra " svinger" dette er gammelt utstyr så jeg regner med at dette er nemna 0183. På min plotter går det vel an å koble til både nema0183 eller 2000 . Men kan man ikke lage en overgangskabel ?

• 2 years later...

Har nettopp kjøpt en Garmin echomap 72 cv og en ny svinger til 6-700 kr....men... MÅ jeg egentlig ha svinger koplet til hvis jeg IKKE skal fiske .... jeg har vel dybden på plotteren uansett??

hval skrev 3 minutter siden:

... MÅ jeg egentlig ha svinger koplet til hvis jeg IKKE skal fiske .... jeg har vel dybden på plotteren uansett??

Tja, opp til deg ... Dybden du da ser på plotteren er jo dybdeangivelsen i kartet du bruker. Med de nøyaktigheter og unøyaktigheter det har. Kobler du til svingeren så får du jo reell dybde nettopp der du er. Uavhengig av kartnøyaktigheten eller manglende dybdedata i kartet.