Jump to content

Montere raymarine autopilot i hr26

AlmaHR26

Recommended Posts

Jeg er relativt (helt) fersk på vannet og kjøpte meg en hallberg rassy 26 i sommer. Jeg har også gått til innkjøp av en raymarine st2000 som jeg har ambisjoner om å få montert før sesongen starter. Jeg har en liten utfordring mht hvordan jeg skal montert denne i riktig høyde/avstand slik at den står riktig på rorkulten. Forstått at alle båter er unike og at man må kjøpe til noen ekstradeler for å få dette til å passe. Det er dog et gammelt feste til en "forhøyer" i cockpiten men selve hylsteret er ikke å oppdrive. Noen som har fått dette til på en god måte i sin hr26?

Edited by AlmaHR26 (see edit history)

Velkommen til forumet!

Legg ut noen bilder, så er det lettere å mene noe om dette.

Har tilsvarende AP fra Simrad og den har samme løsning.

Medlemmet festina_lente har en HR26 som han har som sideprosjekt. Kanskje han har noen innspill.

Jeg trodde de hylsene du setter AP'n nedi var å få kjøpt. Men jeg tror de koster litt.

Antar at du har kjøpt AP brukt siden du ikke har hylsa?

Det må jo gå ann å bruke hva som helst av passende rørstump i rett dimensjon og felle den ned i et hull i en trekloss.

Edited by Eureka (see edit history)

Hei AlmaHR26,

Gratulerer med flott båt!

Her har vi åpenbart en felles utfordring her.
Jeg har som Eureka skriver en HR26 som prosjektbåt - den kan du lese mer om her .

Plassering og montering av autopilot står på oppgavelisten (som er lang som et vondt år), og jeg er veldig interessert i å løse de praktiske problemene rundt dette. Høydeforskjellen har jeg grublet litt over, men vet at der finnes en arm som kan festes under rorkulten som senker festepunktet.
Så er det hvordan den skal festes i cockpitbenken. Har ikke grublet ferdig denne ennå.

HR-26 har en egen klubb som er aktiv, og de finne på FB, søk opp denne og spør. Er selv medlem der, men har ikke postet så mye.
De har også en nettside , men jeg tror FB har overtatt mye.

Min båt ligger i vinteropplag for tiden. Noen som kan se hvor?

bilde

Edited by Festina_Lente (see edit history)

Er ikke den braketten/ arma som senker festepunkter på rorkulten med i pakka til AP da? -sammen med en forlenger til "staget" på AP'n.

Har brakett for å senke innfesting på min comfort30. Har dessverre ikke bilde av det og jeg er bortreist. Dette er på en Simrad TP20. Men jeg har også en Raymarine ST-et eller annet hvor det kun er pumpa som monteres på rorkulten og eget display som monteres fritt. Kjøpt brukt og ikke montert enda. Den har samme brakett med.

Men det kan jo hende dette er ekstrautstyr..

Guest Avmønstret#

På Mambaen jeg hadde så var rorkulten "for høy". Der var det en sånn hylse som bygde opp noen cm, pluss at festet til armen på rorkulten var montert på undersiden av rorkulten. Fungerte fint. Ville også vurdert en eller annen elegant treklossvariant eller noe med mindre det er svært viktig å kunne beholde flush der festet skal være.

Kan jo også evt lage til en "klump" ned fra rorkulten.. hvis det er et bedre alternativ. Ville målt opp hvor mye som trengs og grublet litt på alternativene.

Min "hylse" for innfesting av AP-enheten mot selve båten, ikke rorkult, er på cockpitbenken. Den stikker opp 3-4 cm og er et helv... å sette seg på. den kan riktignok relativt lett tas bort, i havn, men det glemmer jeg jo inntil jeg setter meg på

den.. :)

Guest Avmønstret#

Hadde også en sånn metallkødd som stod opp fra benken. Og metallkødden forsvant mellom hver gang jeg skulle bruke den...

Ville satset på å få til en løsning uten løse deler som kan forsvinne eller stå i veien.

Hei

Jeg har en HR 26 med ST2000 autopilot. Skal se om jeg kan finne et bilde av opplegget. 

Autopiloten er festet i Cockpitkarmen og på en liten kloss på siden av rorkulten som gir rett høyde.

Burde være en enkel sak å få til

• 2 weeks later...

Ser fordelen av å montere den såpass langt akter, mtp å utnytte plassen i cockpit. Men må ikke den APn jobbe tungt? Dog må den riktignok ikke ha så store utslag.. min er montert forran senter av rorkulten.

Takk for mange gode svar! Når jeg målte 460mm så havner jeg lenger frem enn hvor du Oystein_K har montert den , men vil tro at ST2000`en skal klare det. Da slipper man jo å sette seg på / rote bort / få moddet den metallkødden. Ikke noe som fulgte med i pakka, men skjønner jo etter å ha gjort litt research at det finnes like mange riktige løsninger som det finnes båttyper :) Uansett er det sikkert greit å forsøke å tilnærme seg de forespurte 460mm

• 10 months later...

Hej,

On 12/28/2016 at 8:56 PM, AlmaHR26 said:

Takk for mange gode svar! Når jeg målte 460mm så havner jeg lenger frem enn hvor du Oystein_K har montert den , men vil tro at ST2000`en skal klare det.

Hur har det gått för dig med monteringen? Fungerar det bra eller skulle du gjort något annorlunda idag?

-J