Jump to content

Trådløst radar fra Furuno - noen erfaringer med disse?

Goodspeed

Recommended Posts

Jeg har hatt følge med en "amatør-radar" fra Raymarine, en digital sådan, hvor vedkommende nektet å forflytte seg mer den dagen, pga tåke. Han la seg på svai.

Da hadde han ropt på kanal 16 flere ganger, fordi han trodde han så båter. Båtene var holmer...

Slik så det ut, da vi forlot vår venn midt i leia:

bilde

Redigert av lano2 (see edit history)

Hej

Jag har haft Radar i 25 år när jag köpte den förste hade jag den till att navigera efter då det endast fanns en Decca navigator till detta. Då var det bra med en Radar med stor antenn för att få bättre upplösning. Idag har jag en Furuno 1835 en väldigt bra radar men knappast värd pengarna om man tittar på kostnad / nytta. Jag håller Radarkurser därför vill jag ha en bra radar med enkla knappar för nästan varje funktion. Idag navigerar man med ett digitalt sjökort och Radarn är ett instrument för att verifiera positionen och för att inte köra på det som inte finns i sjökortet i mörker och dimma. Detta fixar en enklare Radar nästan lika bra, det har ingen betydelse om uddar tänjs ut, sund fylls igen på större avstånd eller att prickar blir större. 

Hälsningar Ove

Jeg har hatt følge med en "amatør-radar" fra Raymarine, en digital sådan, hvor vedkommende nektet å forflytte seg mer den dagen, pga tåke. Han la seg på svai.

PBO hadde en god test av Raymarine Quantum i juniutgaven. Bedre følsomhet på nært hold enn en stor open array-antenne fra Raymarine. Jeg kjenner ikke til Furunos wifi-radar, men det stemmer simpelthen ikke at rimelige modeller bare er leketøy.

Radaren din er sikkert fin den, altså. Men argumentene dine er på villspor.

Kan den radaren du har sende til nettbrett. Eller er det bare I pad som gjelder Euklid. Jeg har forstått det slik at det må innom en plotter med wifi, før det går til brett.

Mener Raymarine også har en Android-app. Radaren har ingen direkte kobling til iPaden, eneste grunn til at radaren har wifi er at det blir enklere med kabler – den trenger kun strøm. Kartplotteren kobler seg opp på radarens trådløse nettverk, og så kobles iPaden til kartplotterens nettverk.

Takk for svar Euklid. Sammen med svaret fra Ove T så gir dette et svært godt bilde synes jeg. Etter hva jeg forstår er jo du godt fornøyd med nyanskaffelsen din Euklid.

Tenker at Furuno ikke leverer ut avfall de heller. Dermed kan man nok velge blant disse to og få et rimelig og greit alternativ.

Synes trådstarter har gjort et godt arbeid. Og gleder meg til å høre mer av hva han kommer til etterhvert. Også med erfaringer når den tid kommer.

Endelig ble det Bobåt

Etter hva jeg forstår er jo du godt fornøyd med nyanskaffelsen din Euklid.

Jepp. Den gjør jobben helt ypperlig, men det kan jo hende jeg plutselig innser at lano2 har rett – har tross alt ikke brukt den i mer enn 11797 mil ennå, og en skal ikke la seg lure av førsteinntrykk. Men for trådstarter er den ikke helt ideell – selv billigste multifunksjonsskjerm koster jo noen tusenlapper.

Appen til Raymarine heter RayControl, og om du har en kompatibel plotter trenger du ikke radar for å teste denne.

Folk som kakler lenge om at iPad ikke kan brukes på grunn av sollys skal man ikke høre for mye på. Kartplottere er bedre, men det går helt fint med iPad.

Vet ikke om du kommer fra en plass hvor en ser sola, men 800 Nits er absolutt minimum av hva som er brukbart i direkte sollys, 1000 Nits er hva jeg mener er minimum akseptabel lysstyrke, plotterene mine ligger på 1200-1500 Nits.

De forskjellige iPad modellene har mellom 400 og 450 Nits.

Et annet kanskje like stort problem med en iPad er at den ikke kan dimmes langt nok ned for bruk i mørke.

Nei, argumentet mitt er at en rimelig radar gjør nesten like mye som en kostbar radar, og at det derfor er vrøvl å hevde at en like gjerne bør beholde pengene på konto om en ikke kan kjøpe det beste.

En enkel modell vil gi et bra bidrag til sikkerheten i svært mange situasjoner, og jeg tror ekstremt få av oss kommer opp i situasjoner der forskjellen mellom en dyr og rimelig modell utgjør noen vesentlig forskjell for sikkerheten ombord. Men det er ganske sannsynlig at en vil komme opp i en eller annen situasjon der radar er nyttig.

Tror du har misforstått litt, det er Furuno WiFi radar som jeg anser som leketøy, anbefaler folk å legge i noen kroner ekstra og kjøpe en bra 18" radar i stedet for en 18" som er degradert til strålebredden til en 12" radar (de knøttsmå boksene som Furuno og Lowrance solgte for 10-15 år siden). Lowrance/Simrad 3G og Raymarine Quantum er eksempler på gode småradarer.

Du kjøper deg "pynt" som ikke kan brukes til noe, hvis du kjøper den "billig-varianten" til Furuno.

Jeg er også av den oppfatning av at radar uten satellitt-kompass er ubrukelig, fordi radarbildet hopper alle veier uten et skikkelig kompass.

Sikkert mange her inne som er uenig, men har du sett en fiskebåt uten satelittkompass noen gang ?

Hvis radaren brukes i baug opp modus så har kompasset ingen innvirkning. Jeg har både satelittkompass og Simrad kompass med rategyro, kan ikke si jeg merker noen særlig forskjell de få gangene jeg bruker radaroverlegg. Jeg har installert gps kompass for å få heave kompensajson.

img_20150705_195455.jpg

img_20150705_201523.jpg

Jeg er meget enig med Ove T og andre. For det første, radarbildet mitt står stille, har bare rategyro. Øverste bilde viser to båter på sydgående i 10 knop  som ligger på kollisjonskurs med Hulda. Visuelt ut av vinduet kan man ikke se dem. Noen sekunder etterpå ser man dem på radarskjermen som to prikker til SB. Kartet viser syddelen av Kosterfjorden. Om man ikke skal kunne navigere etter leketøysradaren min, burde man ligge stille i tåka. Radaren er en Garmin et-eller (GDR??)-annet 18. Det har vel kommet en- eller to generasjoner etter min radar, min er den første digitale til Garmin. Under et utdrag fra loggen på aktuelle tidspunkt. Da vi kom til innseilingen til Strömstad, var det båter som lå stille mellom øyene og ventet på bedre sikt.  

16:38 passerer Kælen om SB. Går 6 knop for 1400 rpm. Kurs N gjennom Väderöfd. Disig, ikke seilvind. Sjekket diesel grovfilter, OK. Sjøvannsfilter OK. Motor OK. Temperatur i motorrom 40,8 grader. Motorolje 80 grader. Temperatur i salong 31 grader og RF= 45 %.

19:30 Noen hundre meter S av fyret på Resö, tett tåke. Rakk ikke å hente fotoapparatet for å ta bildet av tåken som kom drivende inn mellom holmene fra W, før lyset ble slått av. Er som å seile i en sekk ull. Går med redusert fart. Inger holder søkkvåt utkikk i cockpit. I salongen er det behagelige 29 grader. Radaren gjør jobben sammen med kartmaskinen. Skummelt at båter tydeligvis uten radar eller AIS går i halvplan, møtte to stykker på feil side av leden i Kosterfjorden. Jeg tror ikke de ante at vi var der. Kan bare se noen meter til siden for båten.

22:00 fortøyd Strömstad. TT= 703,6. Garmin: Trip 56,7 nm. Totalt for ferien 647 nm. Bevegelsestid 10:00 timer fra Hermanö. Snitt i dag er 5,7 knop. Motortimer for hele turen (703,6- 601,0)= 102,6.

Radaren plukker opp fugler som flyr, regnbyger og bokser som flyter på vannet (når det er stille). Jeg setter stor pris på radaren vår, utmerket hjelpemiddel. Men man må kjenne utstyret såpass at man kan justere under veis, og kjenne til begrensningene.

Vet ikke om du kommer fra en plass hvor en ser sola

Har hendt sola stikker frem. Har brukt iPad som eneste navigasjonsmiddel i rundt 30000 nautiske mil, mye av det i tropiske strøk.

Helt klart en fordel med skjerm som kan bli både lysere og mørkere, men det har altså fungert fint, og vi har snart seilt rundt jorda. Mulig jeg ville ment noe annet om vi hadde en hurtiggående båt.

Enig at mange sikkert ser det som kommer til å treffe de på radaren.

Det som de billige/gamle radarene ofte mangler, er god nok funksjonalitet for å beregne kollisjonsfaren.

Jeg har selv opplevd dårlig vær, midt i tankbåt-leia nær Skagen Rev.

Vi seiler med puslefart, mens store tank/lasteskip kommer susende i 20 knop.

Du ser en prikk som kommer nærmere og nærmere, men vet ikke hvilken vei du bør vike unna.

Jeg tør vedde på at din kone innvilger litt mer radar-budsjett, når hun forstår hva sikkerheten betyr.  :giggle:

bilde

bilde

Hei

Dette er ein interessant tråd, og eg tillet meg å "utvida" den litt. Eg vonar trådstartar ber over med det.

Er det noko stort poeng at radaren er trådlaus? Det er sjølvsagt enklare montering, men er det andre føremonar?

Er det nokre bakdeler ein bør vera merksam på?

Ask

Er det noko stort poeng at radaren er trådlaus? Det er sjølvsagt enklare montering, men er det andre føremonar?

Ask

Ser ingen veldig store fordeler utover enkel montering og tynn kabel. En trådløs forbindelse vil nok alltid være mindre robust enn en kabel. Jeg har ved én anledning måttet restarte radaren fra bryterpanelet for å gjenopprette forbindelse mellom radar og plotter, etter at radaren hadde vært avslått en stund. Bittelitt strøm går det også til å drive den trådløse forbindelsen konstant, men ikke nok til at jeg gidder å bry meg.

Det skal forsvinnande lite justering til for å skille mellom ingen ekko eller litt ekko. Både på dyr og rimelig radar.

Å kunne bruke den radar man har er viktigare en prisen på den. De dyrare modellande har kanskje gode autofunksjoner, men eg er litt skeptisk til auto.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Hei

Takk for svar, Euklid.

Kommersielle farty har jo radarar av heilt annan kvalitet/styrke, og pris, enn dei aller aller fleste mindre fritidsbåtar.

Det er klart at for dei aller fleste fritidsbåtar kan ein alltid får betre radar, om ein vil betala meir.

Eg har vore 14 månadar på langtur, og segla store deler av Engelske kanal i skodda. Då var radaren kjekk å ha. No har den tatt kvelden, og eg vurderer ein ny.

Kva er eigentleg føremonen med det satelittkompasset?

Ask

Ask, har du opplevd at når båten ruller i en bølge, så vil alt på radarbilde også rulle ?

Det er fordi at båten forflyttet seg når bølgen traff. Alt rundt deg vil da bevege seg på skjermen.

Hvis du har satt radaren opp til å vise "hale"på objektene, slik mine bilder illustrerer med blå farge, så vil alt ha blå farge.

Se Skagen Rev. Selv om det er fast grunn, så får også Skagen Rev en blå hale når båten ruller uten satelittkompass.

Med satelittkompass, vil bildet aldri bevege seg, og det er kun bevegelige mål som får denne blå halen, som indikerer fart.

Dermed kan du enkelt skille holmer fra båter på radarbildet.

Satelittkompasset oppdaterer båt-posisjonen din flere ganger i sekundet. ( 10 ganger )

Selv om bølgen beveger båten, vil radarbildet oppdatere seg 10 ganger i sek med din riktige posisjon, slik at bildet er "riktig". Selv far klarer å tolke bildet!!

Edit: få nå endelig plassert utstyret der du er, og ikke langt under dekk.

Det gjelder også VHF. Alt for mange (seilbåter) plasserer alt dette ved kartbordet under dekk. Det er idiotisk plassering!

bilde

Redigert av lano2 (see edit history)

Takk for svar Euklid. Sammen med svaret fra Ove T så gir dette et svært godt bilde synes jeg. Etter hva jeg forstår er jo du godt fornøyd med nyanskaffelsen din Euklid.

Tenker at Furuno ikke leverer ut avfall de heller. Dermed kan man nok velge blant disse to og få et rimelig og greit alternativ.

Jeg er enig i det du sier, spesielt det med at jeg også tenker at Furuno heller ikke leverer i fra seg rent søppel heller.

Vet ikke om du kommer fra en plass hvor en ser sola, men 800 Nits er absolutt minimum av hva som er brukbart i direkte sollys, 1000 Nits er hva jeg mener er minimum akseptabel lysstyrke, plotterene mine ligger på 1200-1500 Nits.

De forskjellige iPad modellene har mellom 400 og 450 Nits.

Et annet kanskje like stort problem med en iPad er at den ikke kan dimmes langt nok ned for bruk i mørke.

Sånn rent sett for min egen del så bruker jeg kartplotter på Ipad og har ikke noe problem med det verken i mørke eller sollys (sistnevnte hjelper det nok at jeg har lukket båt). Så dette anser jeg ikke som noe direkte problem. I tillegg har jeg forstått at det er "night modus" på den Furuno-varianten, som gir mørkere farger og mindre opplysning, nettopp for å kompensere for dette. Ettersom det er lite tester på det er det jo vanskelig å si nøyaktig hvor bra det er, men som en relativt solid leverandør av radarer, så får jeg velge å ha litt tiltro til at løsningene ikke er helt katta.

Tror du har misforstått litt, det er Furuno WiFi radar som jeg anser som leketøy, anbefaler folk å legge i noen kroner ekstra og kjøpe en bra 18" radar i stedet for en 18" som er degradert til strålebredden til en 12" radar (de knøttsmå boksene som Furuno og Lowrance solgte for 10-15 år siden). Lowrance/Simrad 3G og Raymarine Quantum er eksempler på gode småradarer.

Jeg vil også sjekke ut og vurdere den til Raymarine da denne også har en enkel montering som er en del av bakgrunnen for at jeg ønsker wifi i utgangspunktet (må demontere store deler i båten for å komme til alle kablene). Ulempen er at totalprisen uansett vil bli en 7-8000 kroner dyrere enn Furuno-varianten, og spørsmålet mitt (til meg selv) er da om jeg virkelig trenger en større og bedre  radar med separat skjerm, ut i fra mitt behov og tiltenkte bruk.

Hei

Dette er ein interessant tråd, og eg tillet meg å "utvida" den litt. Eg vonar trådstartar ber over med det.

Ask

Helt i orden, Ask! Det er nyttig info for meg også dette. Jeg kan jo også kort svare for meg selv på spørsmålet ditt om det er noe stort poeng at den er trådløs - som nevnt over, så er det pga tungvint jobb med å strekke nye kabler (strømkabelen min kan gjenbrukes på ny radar men ikke de andre). Dette gir meg langt lavere kostnader pga mindre arbeidstimer. I tillegg vil Furuno sitt alternativ spare meg for en ekstra skjerm som minimum vil koste rundt 6000 kroner ekstra (og da får jeg en mindre skjerm enn jeg har på Ipaden).

-----

Ellers er det kjekt med alle innspill og tips/meninger som har kommet her, jeg er ganske grønn på radarvitenskap om hva bør/må ha osv, ikke minst erfaringen min er heller ikke den største. Så jeg suger til meg alt som blir sagt. Hadde jeg hatt ubegrenset budsjett ville jeg nok uten tvil tatt steget opp et lite hakk i alle fall. Jeg vil ikke drive med hurtigseilas over lengre havstrekk/blant skjær og holmer i så tykk tåke at jeg ikke ser baugen (satt på spissen), da vil jeg heller tilpasse farten. Både med og uten radar. Om to staker flyter sammen til ett ekko på skjermen er ikke så nøye, det viktigste er at stakene gir et ekko og at radarbildet gjør meg oppmerksom på dette og spesielt andre båter. Det er mitt hovedformål, og derfor tenker jeg at det kanskje ikke er nødvendig å bruke 20 - 25 000 på ny radar når jeg kan komme unna med halve prisen og få en radar som er jeg ganske sikker på gjør mer enn nok nytte for mitt formål. Men kanskje jeg tar feil. Og om det blir kjøp av denne og det viser seg at det blir bomkjøp, så skal jeg være første mann til å melde i fra om det! (erfaringen vil jeg dele uansett da :)). Så oppsummert for meg så er dette altså et spørsmål om penger, og jeg synes ikke jeg skofler ved sikkerheten selv om jeg går for en billig radar. Tross alt er det bedre med radar enn ingenting. Men det er jo bare min oppfatning. :)

Redigert av Goodspeed (see edit history)

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Om to staker flyter sammen til ett ekko på skjermen er ikke så nøye, det viktigste er at stakene gir et ekko og at radarbildet gjør meg oppmerksom på dette og spesielt andre båter.

Staker ser du på kartplotteren. Navigere gjør du på kart.

Hovedformål med radar er å unngå kollisjon med andre båter.

Staker ser du på kartplotteren. Navigere gjør du på kart.

Hovedformål med radar er å unngå kollisjon med andre båter.

Ja, det har du jo rett i. Jeg synes bare at det er kjekt å få de opp på radar som back up, om f.eks GPS'en i Ipaden skulle ta kvelden eller noe. I tillegg hjelper det med å spotte staker enklere i redusert sikt selv om man går med plotter/kart ved siden av.

Redigert av Goodspeed (see edit history)

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Ask, har du opplevd at når båten ruller i en bølge, så vil alt på radarbilde også rulle ?

Satelittkompasset oppdaterer båt-posisjonen din flere ganger i sekundet. ( 10 ganger )

Selv om bølgen beveger båten, vil radarbildet oppdatere seg 10 ganger i sek med din riktige posisjon, slik at bildet er "riktig". Selv far klarer å tolke bildet!!

skall man vare litt pirkete......så får du en bra posisjon med en enklere GPS med eller

uten korreksjonssignaler.

men fordelen med en satelittkompass er att både Posisjonen og Headingen/kursen oppdateres 10Hz

(enklere GPSer kalkulerer en COG/SOG mellom to posisjoner.)

en satelittkompass gir deg en god Heading i lave farter (seilbåt) til og med ved brygge, 

da du ligger still

'radarn' i seg, er en 'relativt simpel sak' som sender ut pulser og tar emot og presenterer disse (bæring og avstand) relativt din egen båt

med satelittkompassen så kan programvaren i radarn regne om ekko'ne til posisjoner

(lat/long) uberoende om din båt har gjort en frivillig eller ufrivillig kurskorrigering

dette er en stor fordel om du kjører noen form av overlay-funksjon

du vill vise radarbilde over kart eller eller om du vill ha AIS-målen inn på radarskjermen

du trenger også dette om du skall kjøre ARPA / MARPA

tror også att det er med o stabilisere bilden dersom du kjører radarn i "True motion"

dvs din egen båt og andre båter flytter seg over skjermen, men land ligger still 

så helt klart er att en satelittkompass er en kjempefordel for seilere eller båter i lav fart, 

ved høyere fart og stødig kurs i smult vann, så får du en brukbar signal fra en vanlig GPS

S/Y Gunga Din

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...