Goodspeed Posted December 19, 2016 Share Posted December 19, 2016 Radaren min har tatt kvelden og vurderer trådløs radar da dette vil forenkle monteringsprosessen vesentlig pga kabeltrekking. Det er også en del rimeligere å få en trådløs radar der man broker Ipad som skjerm. Er det noen som har tatt I bruk dette som har noen erfaring så langt, ser at det er ikke så mange trader som omhandler dette enda. Er det noen begrensninger man bør vurdere med det å bruke Ipad som skjerm for dette (se bort I fra ting som går på batterikapasitet og direkte sollys på skjerm)? Quote Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post Share on other sites More sharing options...
Euklid Posted December 19, 2016 Share Posted December 19, 2016 Jeg har ikke Furuno-varianten, men Raymarine Quantum. Denne går også på wifi, og trenger kun en strømkabel. Burde ikke være verre å montere denne enn Furunos, men den krever Raymarine-skjerm. Bruker ofte iPad for å vise radarbildet, har aldri hatt noen trøbbel med det. Synes av og til det er praktisk å ha radaroverlay og AIS på kartet, får du en god løsning for dette med Furuno-radaren? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Goodspeed Posted December 19, 2016 Author Share Posted December 19, 2016 Man får bra skjermløsninger til furuno-radaren, men da snakket vi plutselig om 9-12000 ekstra for skjerm, og det synes jeg ble litt I overkant. Da kjøper jeg meg heller en ekstra iPad da jeg allerede broker den jeg har til plotter og man får ikke kombinert plotter og radar på samme skjermbildet på radaren. Kan du ha plotter og radarbilde I samme bildet på ipad med den du har? Quote Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post Share on other sites More sharing options...
Euklid Posted December 19, 2016 Share Posted December 19, 2016 Ja, men det er fordi jeg styrer (og viser) Raymarine-skjermens bilde. Kjenner ikke til andre radarer enn Furuno som går rett fra radar til iPad. Enig i at kartplottere ofte er spinnvilt dyre sammenlignet med nytten de gir. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
abbor Posted December 19, 2016 Share Posted December 19, 2016 Den trådløse Furuno radaren har elendige spesifikasjoner, 7,2 graders horisontal strålebredde. Det vanlige på en radar av denne størrelsen er ca 5 grader. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Goodspeed Posted December 20, 2016 Author Share Posted December 20, 2016 Ja, det har jeg lest om, men hvor mye vil det ha å si i praksis dersom mitt formål med radaren i utgangspunktet kun er for å avdekke objekter/staker/båter osv når det er dårlig sikt. strålebredden gir bare dårligere oppløsning på objektet på skjermbildet slik jeg har forstått det, eller øker det også faren for at signalet blir for svakt slik at staker og mindre objekter ikke vil blir reflektert? Det er ikke så nøye for meg om ikke oppløsningen er helt optimal, det viktigste er at jeg kan stole på ekkoene jeg ser på skjermen. Quote Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post Share on other sites More sharing options...
Ask Posted December 20, 2016 Share Posted December 20, 2016 Det er ikke så nøye for meg om ikke oppløsningen er helt optimal, det viktigste er at jeg kan stole på ekkoene jeg ser på skjermen. Hei Det viktigaste er vel å kunne stola på at radaren viser alt som skal visast? Elles føl eg tråden i spenning, då eg lurar på å kjøpa ny radar. Ask Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Goodspeed Posted December 20, 2016 Author Share Posted December 20, 2016 Det viktigaste er vel å kunne stola på at radaren viser alt som skal visast? Ja, litt dårlig formulert av meg, men det var akkurat det jeg mente. :) Staker og mindre bøyer bør vises greit på skjermen. Jeg har sett litt videoer over skjermbildet, men da viser de mest hvordan båter ser ut og ikke staker, så blir spennende å høre om det er noen erfaringer. Jeg skal også be Furuno om svar på dette og deler det her. Quote Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Posted December 20, 2016 Share Posted December 20, 2016 (edited) Min erfaring er at høgare strålebreidde rotar saman ekko slik at feks 3 staker med 10m mellom kan visast som 1 innimellom. Med ein kvass radar kan du sjå ledig plass i flytebrygga, medan ein brei radar viser samme brygga meir som eit nes. Når du har justert vekk litt sjø så forsvinn lettare blåser og bøyer også til større strålebreidden er. Edited December 20, 2016 by Sæbø (see edit history) Quote Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
Bårdp Posted December 20, 2016 Share Posted December 20, 2016 Det er vel så enkelt at alt blir dårligere med en liten antenne med stor strålebredde kontra en stor med liten strålebredde. En annen ting har vurdert å bruke en gammel iPad som kartplotter men hvordan er det med dimmingen på disse kan jo ikke ha en skjerm som ikke kan dimmes helt ned stående å ta nattsynet. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
-morten- Posted December 20, 2016 Share Posted December 20, 2016 Jeg har en ganske gammel Ipad som jeg bruker til å ha oversiktskart på, ingen problem med nattseilas, bare å dimme ned!! Quote Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post Share on other sites More sharing options...
Euklid Posted December 20, 2016 Share Posted December 20, 2016 Raymarine-skjermene vi har kan dimmes mye lengre ned enn iPaden, ingen tvil om det. Men har ikke opplevd det som noe stort problem, og jeg har fra tid til annen seilt også mens det er mørkt ... Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Posted December 20, 2016 Share Posted December 20, 2016 liten antenne med stor strålebredde kontra en stor med liten strålebredde. Og det henger nøye sammen. Enten det gjelder radar, VHF antenne eller ekkoloddsvinger. Size matters. Når det gjelder radar, velg den med den lengste antenna. Noen vil gjerne anføre at moderne digital signalprossering hjelper på, og det er forsåvidt riktig, men det oppveier aldri ei lang antenne. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Bjørn Løvjomås Posted December 20, 2016 Share Posted December 20, 2016 Fra tid til annen i mørket Euklid ??? okay. Er det mest midnattsol der du er nå? Spent på om trådstarter får lyst å kjøpe denne furuno radaren. Synes den virker spennende selv. Quote Endelig ble det Bobåt Link to post Share on other sites More sharing options...
Goodspeed Posted December 20, 2016 Author Share Posted December 20, 2016 Da har jeg fått litt svar fra Furuno (Norge) som bekrefter langt på vei det som blir sagt her og som fremkommer av tester på nett. Det jeg imidlertid savnet, som han ikke kunne gi konkret svar på selv (noe jeg mener han kanskje burde ha gjort som leverandør(?)), var dette med om det er fare for at man ikke får opp mindre staker/bøyer når man f.eks går i kraftig regnvær/sjø og reduserer støy ifm dette. Til dette kunne han bare si at "ytelsen på radar avhenger av plassering/høyde og utforming på staken". Noe som ikke sier så mye annet enn det vi allerede vet. Så på akkurat dette punktet vil jeg gjøre litt mer research og høre med noen forhandlere hva de har av erfaring på dette. Jeg skjønner jo at det ligger i sakens natur at en såpass billig radar (sammenlignet med alternativene), med dertil begrensning i strålebredde osv ikke vil gi same kvalitet som de dyrere og større radarne. Men det viktigste for min del er uansett at jeg vet at den i alle fall fanger opp staker som minstekrav i kraftig regn (noe som jo kan forekomme her på vestlandet :)) Så akkurat nå er jeg vel der at om jeg får nok trygghet for at den faktisk er i stand til å vise dette, så heller jeg nok mot å kjøpe denne. Om ikke annet kan jeg bli testpilot for BP. :) Skal komme tilbake med mer info fra forhandler om/når jeg får det. For øvrig hadde han dette å melde om radaren (klippet direkte ut fra svar i e-post når jeg spurte om dette med ytelser og nøyaktighet) for de som er interessert; "Går du i et trangt sund vil en bred stråle kunne gjøre at sundet «gror» sammen. Altså den horisontale strålebredden er med på å bestemme skille evnen til en radar i peiling. Tror ikke du vil se stor forskjell på 5 eller 7 grader. De største x band antennene vår ( 8 fot) har for eksempel 0,9 grader. Da ser man forskjell. Har lagt ved en link fra Båtmagasinet nedenfor http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/test-radarantenner " På oppfølgingsspørsmålet mitt konkret om staker i regnvære med nedjustering av støy fikk jeg til svar: "Det å se staker i sea clutter er en annen sak. Det er det vi kaller short range performance. Hvor god er radar til å detektere små object i clutter. Vi snakker nå om X bånd som kan være følsom for både sjøstøy og nedbør. Moderne radarer har elektroniske filter som reduserer clutter." I tillegg opplyste han om at den hadde automatisk sea clutter filter, auto gain og auto noise rejector. Quote Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post Share on other sites More sharing options...
lano2 Posted December 20, 2016 Share Posted December 20, 2016 Hvis du ikke kan se staken lenger, bør du slanke deg! Jeg er enig med abbor her, og det er jo ikke så ofte :) http://www.panbo.com/archives/2016/08/testing_furuno_drs4d-nxt_solid-state_doppler_radome_radar_redefined_most_definitely.html Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Euklid Posted December 20, 2016 Share Posted December 20, 2016 Jeg skjønner jo at det ligger i sakens natur at en såpass billig radar (sammenlignet med alternativene), med dertil begrensning i strålebredde osv ikke vil gi same kvalitet som de dyrere og større radarne. Men det viktigste for min del er uansett at jeg vet at den i alle fall fanger opp staker som minstekrav i kraftig regnMin radar koster en tusenlapp mer enn den du kikker på. På flatt vann kan jeg låse inn sporing av en svømmende and. Det burde altså ikke være nødvendig å ha så lave forventninger selv til en billig radar, og generelt burde jo solid state være bra på nært hold. Mener ikke med dette å ignorere at totalprisen blir høyere når en må ha med skjerm eller å hevde at Raymarine er det eneste saliggjørende, kun at også en "billig" radar kan ha godt syn. Det er vanskelig både for forhandlere og produsent å gi noen generelle uttalelser om hva en radar kan og ikke kan se. Er bølgene store nok forsvinner også lasteskip på 1100 fot blant støyen inntil de nærmer seg. Vil tro en test er beste kilde til slik info. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Posted December 20, 2016 Share Posted December 20, 2016 Min radar koster en tusenlapp mer enn den du kikker på. På flatt vann kan jeg låse inn sporing av en svømmende and. Det burde altså ikke være nødvendig å ha så lave forventninger selv til en billig radar, og generelt burde jo solid state være bra på nært hold. .... Og vist det kjem forstyrrelser som bølger, så kan ein kvassare radar alikevel spotte på eit og anna sveip. Quote Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
abbor Posted December 20, 2016 Share Posted December 20, 2016 Det er vel så enkelt at alt blir dårligere med en liten antenne med stor strålebredde kontra en stor med liten strålebredde. En annen ting har vurdert å bruke en gammel iPad som kartplotter men hvordan er det med dimmingen på disse kan jo ikke ha en skjerm som ikke kan dimmes helt ned stående å ta nattsynet. Furuno har åpenbart redusert oppløsningen på denne radaren, sannsynligvis for å unngå konkurranse med deres dyrere radarer. Radaren har 18 toms antenne, men strålebredde er på nivå med en 12 toms. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Goodspeed Posted December 21, 2016 Author Share Posted December 21, 2016 (edited) Mener ikke med dette å ignorere at totalprisen blir høyere når en må ha med skjerm eller å hevde at Raymarine er det eneste saliggjørende, kun at også en "billig" radar kan ha godt syn. Det er vanskelig både for forhandlere og produsent å gi noen generelle uttalelser om hva en radar kan og ikke kan se. Er bølgene store nok forsvinner også lasteskip på 1100 fot blant støyen inntil de nærmer seg. Vil tro en test er beste kilde til slik info. Ja, det er akkurat det med totalprisen som jeg sikter til. Hadde det vært snakk om noen tusenlapper, så hadde jeg ikke stusset. Men totalpakka med installering og ny skjerm vil fort koste mellom 25-30 000. Delvis pga mye arbeid med å trekke kabler som jeg jo strengt tatt vil kunne gjøre selv, men åkkesom snakker vi fort 12 000 kroner mer, selv med egeninnsats på de tilbudene jeg har fått. Når det gjelder det med test så er jo utfordringen at det ikke er så mange tester ute enda, det eneste jeg har kommet over som minner om noe som dette er denne http://www.panbo.com/archives/2014/10/furuno_drs4w_1st_watch_wifi_radar_niche_or_breakthrough_product.html . Et av punktene som trekkes frem er dette med Ipad og sollys, som for min del og mitt bruk ikke er relevant. For det første har jeg lukket båt, og for det andre - om sola skinner så sterkt at jeg ikke ser Ipaden, så trenger jeg sannsynligvis ikke radar den dagen heller. :) Hvis du ikke kan se staken lenger, bør du slanke deg! Jeg er enig med abbor her, og det er jo ikke så ofte :) http://www.panbo.com/archives/2016/08/testing_furuno_drs4d-nxt_solid-state_doppler_radome_radar_redefined_most_definitely.html Denne testen er ikke den aktuelle radaren vi snakker om her (eller overså jeg noe I teksten?). Wifi-modellen er DRS4W (din link er DRS4D). -- Det som uansett trekkes frem er at brukergrensesnittet er bra, og for min del så ser jeg nå at dette valget blir litt enten ikke ha radar, eller ha en radar som gir meg noe mer trygghet enn å ikke ha det. Så sånn sett heller jeg litt mer mot å prøve denne etter å ha tenkt litt mer på det. Vil uansett fortsatt prøve å få tak i litt mer info om ytelse/nøyaktighet fra forhandlere. Edited December 21, 2016 by Goodspeed (see edit history) Quote Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post Share on other sites More sharing options...
Euklid Posted December 21, 2016 Share Posted December 21, 2016 Folk som kakler lenge om at iPad ikke kan brukes på grunn av sollys skal man ikke høre for mye på. Kartplottere er bedre, men det går helt fint med iPad. Burde vel være mulig å få en pakke med en enkel plotter ned til (eller under?) 20000. Men det er jo en del mer enn alternativet, og jeg vet ikke hvor mye det er verdt å betale for AIS/radaroverlay på kartet. Neppe såpass? Men da bør du i det minste ha en annen kartløsning enn iPad, for å skulle hoppe mellom Navionics og radarappen i travle stunder høres mindre ideelt ut. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
lano2 Posted December 21, 2016 Share Posted December 21, 2016 (edited) Du har helt rett ! Jeg linket med vilje til den nyeste teknologien !! Du kjøper deg "pynt" som ikke kan brukes til noe, hvis du kjøper den "billig-varianten" til Furuno. Jeg er også av den oppfatning av at radar uten satellitt-kompass er ubrukelig, fordi radarbildet hopper alle veier uten et skikkelig kompass. Sikkert mange her inne som er uenig, men har du sett en fiskebåt uten satelittkompass noen gang ? Å kjøre i tett tåke slik jeg ser det, krever det ypperste av dagens teknologi. Jeg vet mange her inne er uenig med meg, men prøv å kjør innerleia fra Farsund til Lillesand i tett tåke. Jeg har prøvd med Furuno DRS4D, som er overlegen den wifi radaren til Furuno, og det er ingen lett oppgave ! Det krever konsentrasjon hele veien ! Jeg hadde heller spart de pengene ! Edited December 21, 2016 by lano2 (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Euklid Posted December 21, 2016 Share Posted December 21, 2016 Å mene at alt som ikke er toppmodell og aller siste skrik er ubrukelig er å trekke det komisk langt. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
lano2 Posted December 21, 2016 Share Posted December 21, 2016 Argumentet ditt er at det er komisk med tåke ? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Euklid Posted December 21, 2016 Share Posted December 21, 2016 Nei, argumentet mitt er at en rimelig radar gjør nesten like mye som en kostbar radar, og at det derfor er vrøvl å hevde at en like gjerne bør beholde pengene på konto om en ikke kan kjøpe det beste. En enkel modell vil gi et bra bidrag til sikkerheten i svært mange situasjoner, og jeg tror ekstremt få av oss kommer opp i situasjoner der forskjellen mellom en dyr og rimelig modell utgjør noen vesentlig forskjell for sikkerheten ombord. Men det er ganske sannsynlig at en vil komme opp i en eller annen situasjon der radar er nyttig. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts