Jump to content

Trådløst radar fra Furuno - noen erfaringer med disse?

Goodspeed

Recommended Posts

Skulle jeg først invistert i radar hadde jeg valgt en som kunne se blåser og staker i dårlig vær.  i området der jeg ferdes er det masse objekter som ikke er merket av i karttet. Det er stor aktivitet i fiskenæringa samt masse blåser og garn som man ikke ånsker å kjøre inni. Det er jo også en fordel at oppløsningen er såppas at men kjenner seg igjen når man kommer til holmer og sund, man ferdes i, sånn at disse ikke gror igjen! Da har man i grunn samme nytte av en kartplotter! Skal man bedrive seilas i nullsikt eller stummende mørket i dårlig vær, er man avhengi av en nøyaktig radar! hvis ikke er det vissuel seilas som gjelder.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Skulle jeg først invistert i radar hadde jeg valgt en som kunne se blåser og staker i dårlig vær.

Den radaren er ennå ikke lagd. Selv med en 8 fots antenne og 25 Kw sender forsvinner små objekter når bølgehøyden blir stor nokk. En stake blir helt borte når en får 4-5m bølge høyde uansett hvilken radar du har.

Den radaren er ennå ikke lagd. Selv med en 8 fots antenne og 25 Kw sender forsvinner små objekter når bølgehøyden blir stor nokk. En stake blir helt borte når en får 4-5m bølge høyde uansett hvilken radar du har.

Det er korrekt. En radar er ikke et røntgenapparat med ubegrenset gjennomtrengningsförmåga (siste halve ordet er svensk, fant ikke på noe bedre i farta). Det er så klart forskjell mellom en radar til 18 000 kroner og en til 180 000 kroner. Man må bare ta inn over seg at det er begrensninger.

man bør også vare litt bevisst med svakheter/begrensninger i moderne radar, spes ved navigering i høy fart,

tenker på ulykken i Kragerø (mener det var der) tror det var Raymarine (sikkert samme med andre fabrikat,)

men radarantennen må detektere ett mål 2 ggr på samme 'posisjon' innen målet kommer opp på skjermen.

S/Y Gunga Din

Jeg byttet ut en analog Raymarine radar til Quantum og må si jeg ble meget imponert. Jeg benyttet den gamle kablingen som ga "overdimensjonert" kvadrat på strømtilførsel. En kan jo være skeptisk til dette med trådløs overføring men så langt har ikke ikke dette feilet - man får heller ikke irr på en trådløs overføring :) Min erfaring er at man ser detaljer overraskende bra og auto fungerer greit i relativt normale forhold. Er det litt sjø forsvinner de minste blåsene fort. Med litt trening lærer man seg å stole på radaren og det er enkelt å sette opp varslinger på objekter med og uten AIS. Det kan ta noe tid fra man markerer objekter til man får tilbake vektorer på retning og fart men ikke plagsomt.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...