Jump to content

Trim på 14 fot jolle? (Askeladden 420)

MegaTrondy

Recommended Posts

Har to Askeladden 420. En med styrekonsoll langt foran i båten og en med påhengsmotor og vanlig styrekult. Har ikke testet Den med styrekonsoll skikkelig da jeg kjøpte den i høst og har ikke hatt den på vannet. Den andre båten bruker jeg i vinter og skal selges til våren.

Det jeg lurer på er om det kan være gunstig med smart tabs på båtene eller om jeg ikke trenger det på den med styrekonsoll? Den uten styrekonsoll og 15 hk bli veldig baktung og planer ikke hvis det blåser motvind og jeg er alene i båten på grunn av mye vekt bak. I dag for eksempel blåste det litt og da måtte jeg slippe opp gassen. Båten går da fort ut av plan, og bugen reiser seg så mye at jeg ikke ser noe. Har jeg passajer går det fint. Båten planer med 5 hk hvis jeg har vekten langt foran, men sitter jeg akter må jeg ha minst 9,9 hk for å få den opp i plan. Må også være helt stille.

Går det greit uten smart tabs på den med styrekonsoll eller vil jeg få problemer med full båt?

Redigert av MegaTrondy (see edit history)

Vi har en askeladden 14 motorvennlig med oppskremt 9,9, er ikke sikker på om den er lik din, kjenner ikke til 420. Vår planer fint med 2 voksne bak ,ca 140 kg, men jeg bruker motorens tiltpinne flittig. Det fungerer fint.

Jeg ville prøvd båten uten smarttabs først. Med smarttabs 25hk og styring framme kan det tenkes at båten vil overplane, det er ikke kjekt.

På tidlig 90 tall hadde jeg en oppskremt 20 hk på vår 14 foter, den plante uten problemer med 4 mann ombord, styrekonsollen bak

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...