MegaTrondy Posted December 19, 2016 Share Posted December 19, 2016 (edited) Har to Askeladden 420. En med styrekonsoll langt foran i båten og en med påhengsmotor og vanlig styrekult. Har ikke testet Den med styrekonsoll skikkelig da jeg kjøpte den i høst og har ikke hatt den på vannet. Den andre båten bruker jeg i vinter og skal selges til våren. Det jeg lurer på er om det kan være gunstig med smart tabs på båtene eller om jeg ikke trenger det på den med styrekonsoll? Den uten styrekonsoll og 15 hk bli veldig baktung og planer ikke hvis det blåser motvind og jeg er alene i båten på grunn av mye vekt bak. I dag for eksempel blåste det litt og da måtte jeg slippe opp gassen. Båten går da fort ut av plan, og bugen reiser seg så mye at jeg ikke ser noe. Har jeg passajer går det fint. Båten planer med 5 hk hvis jeg har vekten langt foran, men sitter jeg akter må jeg ha minst 9,9 hk for å få den opp i plan. Må også være helt stille. Går det greit uten smart tabs på den med styrekonsoll eller vil jeg få problemer med full båt? Edited December 19, 2016 by MegaTrondy (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Trønderbygger Posted December 19, 2016 Share Posted December 19, 2016 Vil nok tro at smart tabs vil hjelpe ganske mye med last i båten og ved treg planing ? de koster jo ikke allverden så det er nok en bra invistering skal selv kjøpe til jolla mi Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
MegaTrondy Posted December 20, 2016 Author Share Posted December 20, 2016 Vil tro at det ikke er noe problem å få den i plan når du sitter nesten helt foran i båten? Med last og 4-5 om bord er det kanskje en annen historie, men vil jeg vinne så mye på det? Hvilke smart tabs passer eventuelt til båten min? Det sitter en trimmet 20 hk på båten. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Mort1 Posted December 20, 2016 Share Posted December 20, 2016 Vi har en askeladden 14 motorvennlig med oppskremt 9,9, er ikke sikker på om den er lik din, kjenner ikke til 420. Vår planer fint med 2 voksne bak ,ca 140 kg, men jeg bruker motorens tiltpinne flittig. Det fungerer fint. Jeg ville prøvd båten uten smarttabs først. Med smarttabs 25hk og styring framme kan det tenkes at båten vil overplane, det er ikke kjekt. På tidlig 90 tall hadde jeg en oppskremt 20 hk på vår 14 foter, den plante uten problemer med 4 mann ombord, styrekonsollen bak Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Posted December 20, 2016 Share Posted December 20, 2016 kanskje du kan prøve en rorkultforlenger når du kjører alene. Da kan du flytte fram til bakre tofta http://www.biltema.no/no/Bat/Monteringsdeler/Ovrig/Rorkultforlenger-teleskopisk-2000032377/ Quote Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts