Jump to content

Bytte motor?


Goddis77

Recommended Posts

Etter mye frustrasjon pga venter på deler som aldri kommer, har jeg nå begynt å se meg rundt etter alternative løsninger.

 

Fant en motor av typen AQAD-40A 155HK Turbodiesel på nettet : Link

 

Noen som har noen erfaringer med denne motoren? Har en GM 6,2LD 165HK som veier ca 450-500kg nå, men vet ikke om denne VP motoren ville gitt meg litt mer fart enn den tunge GM'en ?

 

Noen som har noen meninger om dette?

 

Har et VP 280SP nå.

 

Ser at der ligger flere VP motorer på nettet slik som denne

Redigert av outbreak (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Det ligger en 40 motor på Blocket.se. Annonsen er postet den 17.6.05. kl 2308 under båtutstyr. Velg hele Sverige som kategori. Motoren hadde gått bare litt over 900 timer, og han skulle ha SEK 25 000,- for den. Verdt å titte på kanskje?

 

God sommer!

 

Halvor

Link to post
Share on other sites

Hei,

Det står en nyoverhalt AQAD 41 A /B 200 hk,med 290 Dp til salgs på finn.no

Antar at dette er en A motor som etter overhaling er konvertert til en B motor, i såfall mindre røyk.

Vekten på denne motoren er 525 kg - det samme som 40 motoren. Tar heller ikke større plass i motorrommet. Det er en betydelig forskjell på ytelses evnen 41 motoren kontra 40 serien.

Tror motoren er relativt gunstig priset - dersom overhalingen er gjort forskriftsmessig.

Link to post
Share on other sites

Hei,

Det står en nyoverhalt AQAD 41 A /B  200 hk,med 290 Dp til salgs på finn.no

Antar at dette er en A motor som etter overhaling er konvertert til en B motor, i såfall mindre røyk.

Vekten på denne motoren er 525 kg - det samme som 40 motoren. Tar heller ikke større plass i motorrommet. Det er en betydelig forskjell på ytelses evnen 41 motoren kontra 40 serien.

Tror motoren er relativt gunstig priset - dersom overhalingen er gjort forskriftsmessig.

<{POST_SNAPBACK}>

Har sett denne på finn.no

Kunne vært noe den der, ligger til og med i nabolaget. Men er det en kaldstarter, eller er det glødeplugger?

Er det mye jobb å få justert inn en VP hvis jeg skulle byttet den inn med GM'en?

Tenker på motorfester, hekkaggreg etc, instrumenter ...

 

Det hadde gjort seg med noen ekstra HK.

Har tenkt å bruke opp til 50.000 på service på min GM, men det kunne kanskje være like greit å kjøpe en "ny", hvis prisforskjellen ikke er ALT for stor.

Link to post
Share on other sites

Hei, dersom motoren er bygget om til B utgave - er ikke kaldstart noe særlig problem lengere pga høyere kopresjon en A motoren. Det er heller ikke store jobben å montere gløding på disse motorene du trenger et rele' og 2 stk glødeplugger - dersom det ikke er på motoren da.

 

Når det gjelder montering, hvordan motorfester semmer overens med GM men det er uansett ikke store jobben å fikse dette... Sjekk at du ha plass i motorrommet lengdemessig.

 

Tror prismet på mellomaksel fra 280 drevet passer på 41 motoren,( du må ha utveksling 1:1,61 ) i såfall kan motorbytte foretas mens båten ligger på vannet. Men jeg ville anbefale deg å skifte drevet også, da må også transomplate skiftes.

 

Høres mye ut, men dette går greit dersom du har litt erfaring.

 

Lykke til

Link to post
Share on other sites

Har sendt en mail til karen så får vi se.

Er interresert å se om det er et verksted som har gjort jobben, eller om det er tatt privat.

Tenker på garanti og slikt...

 

Hvis motoren passer rett på VP280 drevet er dette å foretrekke, da jeg håper å få den ferdig til ferien (slutten av Juli). Men en VP290DP er jo kjempe, men dette kan jo vente til vinteren.

 

Er der ingen justeringer som må gjøres med motoren? Tenker på vinkling osv... Båten ligger nå på sjøen, og det hadde jo vært kjempe å kunne montere motoren i der.

Nå er jo ikke VP forhandler langt unna (Bjordal og Madsen), men regner med at disse tar seg godt betalt for å gjøre en slik jobb.. ?

 

Nå er jo GM'en som står i båten av ganske stor størrelse, men der må jo selvfølgelig måles og sjekkes om en VP motor i det hele tatt kommer seg ned i motorrommet. Er litt trangt der.

 

Her er forresten et bilde av motoren som står i : Bilde

 

Ikke det beste bildet men...

Link to post
Share on other sites

Hvis du skal ha et autorisert VP-verksted til å bytte motor for deg, tipper jeg det vil koste ca. 15.000,- i arbeidspenger!!! Så kommer +++++

I tillegg må du nok vente til langt over ferien før de har tid...

 

Dersom du tenker å benytte 280 aggregatet frem til høsten/vinteren, må du sjekke utvekslingen og at prisme passer. Regner også med at du trenger en ny propell ( 16x19 eller 16x21 ) - har muligens en til overs :wink:

 

Angående justering av motoren, så er dette ikke noe problem for en motorkyndig. Men motoren må avrettes. Mener å ha lest et godt innlegg her på forumet om hvordan dette gjøres.

Alternativt kan du sjekke i den lokale marinaen om det ikke finnes en VP "guru" som har gjort dette før og som kan være behjelpelig.

 

Er eksisterende motor en V8?

Du trenger ivertfall følgende mål på motorrommet: LxBxH = 1350( 1400 ) x 1000 x 900.

Større plass er å foretrekke grunnet bedret tilkomst til service/inspeksjon.

Link to post
Share on other sites

Fikk svar fra selgeren. Er allerede 3 stk som har meldt interresse. Jeg skulle ringe igjen i morgen, men det ser ut til at denne motoren blir solgt idag ja.

 

Nå har det seg slik at jeg kjenner en som jobber hos Bjordal og Madsen (VP forhandler), og derfor kunne det vært kjekt med en VP motor kanskje.

 

men men. må nok heller prøve å fikse den jeg har. hadde bare delene kommet så.... :headbang:

Link to post
Share on other sites

Kan jo bruke denne topic til dette spørsmålet:

 

Fant en GM 6,5L D på autodb.no refnr 718088

Dette er en bilmotor som har gått 200 timer. er 4 år nyere enn den jeg har.

Lurer på om 6,2L og 6,5L har samme eksosmanifoiler, og annet?

 

Hvis dette stemmer kan jeg jo egentlig bygge opp en 6,5L og sette over delene.

Stemmer dette?

 

Vet jo ikke om dette vil gi meg noe mer HK, men har sendt mail til selger for å høre om hva som følger med.

Link to post
Share on other sites

Kan jo bruke denne topic til dette spørsmålet:

 

Fant en GM 6,5L D på autodb.no refnr 718088

Dette er en bilmotor som har gått 200 timer. er 4 år nyere enn den jeg har.

Lurer på om 6,2L og 6,5L har samme eksosmanifoiler, og annet?

 

Hvis dette stemmer kan jeg jo egentlig bygge opp en 6,5L og sette over delene.

Stemmer dette?

 

Vet jo ikke om dette vil gi meg noe mer HK, men har sendt mail til selger for å høre om hva som følger med.

<{POST_SNAPBACK}>

Noen ideer?

Link to post
Share on other sites

Har en GM 6,2LD 165HK som veier ca 450-500kg nå, men vet ikke om denne VP motoren ville gitt meg litt mer fart enn den tunge GM'en ?

 

Noen som har noen meninger om dette?

 

Har et VP 280SP nå.

 

<{POST_SNAPBACK}>

Unskyld at jeg spørr, men har du 165Hk og 280 drev på en nidelv 24 :crazy:

 

Jeg antar at du kanskje har flere båter, eller har byttet båt, men ikke oppdatert avataren din, men jeg bare måtte spørre, for dette får jeg ikke til å rime :wink:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

allt går bare man prøver.. manifold passer.... du må flytte over dieselpumpa...

men hvorfor kjøper du ikke heller en ny motor? koster jo ikke mere enn ca 50000,- dette er bare for råmotoren, men du har jo resten på din gamle motor..

<{POST_SNAPBACK}>

Ny motor koster 78.000 + moms ...

Var den billigste jeg fant.

Kan ifølge Hansen Marine flytte alt over fra 6,2L'en.

 

Får da en 6,5L '97 mod, som har gått 27.000 km i bil. Følger også med ny elektrisk dieselpumpe.

 

Fikk prutet den ned til 11.000. Frakt på 1000,- i tillegg. Blir transportert til Bergen på Torsdag med Norlines (NorCargo).

Hadde jeg bare hatt eksosmanifoiler nå..................

Link to post
Share on other sites

Holdt på og løse motorfestene idag. Har slitt med festene i 2 dager nå. Får bare ikke den ene mutteren løs :headbang: Har prøvd 5-56, rustløser, varmepistol, hammer ....

Gav opp idag da jeg tok lillefingeren :cryin:

Kan noen si meg hva jeg kan prøve ellers??? Mutteren er på 28mm. Tenkte på mutterknuser, men har bare funnet dette for mutre opp til 27mm.

Er ganske oppgitt nå, da motoren skal opp i morgen! :nonod:

Link to post
Share on other sites

Du kommer vel ikke til med vinkelsliper? Er mutteren øydelagt, eller sitter den bare fast? Er dei fin, kan det hende det hjelper med kraftig stor skralle med mange forlengere slik at du får sikkelig kraft på skrallen. . Dette kan jo lånes på en bensinstasjon....

Link to post
Share on other sites

Du kommer vel ikke til med vinkelsliper? Er mutteren øydelagt, eller sitter den bare fast? Er dei fin, kan det hende det hjelper med kraftig stor skralle med mange forlengere slik at du får sikkelig kraft på skrallen. . Dette kan jo lånes på en bensinstasjon....

<{POST_SNAPBACK}>

Går kanskje det ja. Mutteren sitter bare fast, er ikke ødelagt. Men prøvde idag og sette på forlengere for å skaffe litt høyde. Problemet er å få kraft bak slaget nede i motorrommet. Liten plass vettu.

Gikk ikke selv med en del høyde.

 

Vinkelsliper? Er litt i stuss siden der ligger en del olje+dieselsøl i nærheten. ? Vet ikke om dette er antennelig ifm gnister, men dette er jo ikke noe man gambler med.

Link to post
Share on other sites

Prøv å varme opp bolt og mutter til ca 80-100 gr for så å kjøle bolten ned med Co2 spray.

Har du plass til en kort slagnøkkel og kommer til med en 2kilos håndslegge ( er ikke mye plass som trengs ), løsner det meste. Vanlige fastnøkkler og skraller er lite egnet til å løse forholdsvis store muttre som sitter pga at disse gir seg litt.

Alternativt kan du bruke en leddet fastnøkkel og et rør på 1 - 2 m som latmannskaft.

Link to post
Share on other sites

Har nå stått i 2 timer idag med varme + pipenøkkel. Hadde ikke mer Co2 igjen.

Etter litt rengjøring/pirking ser jeg nå at dette er en låsemutter. En slik med pakning på toppen?

Fant derfor frem baufilen og begynte å sage. Trodde ikke en kunne banne så mye for 1 stk mutter.

Gav opp når jeg hadde kommet 40% ned i mutteren.

En kompis kommer imorgen med skralle + diverse annet verktøy.

 

Han trengte noen ekstra deler til kranen sin, så vi kan ikke løfte motoren av før i morgen likevel.

 

Skjønner fort at riktig verktøy = 99% av jobben. :headbang::headbang:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...