Bisse Posted December 20, 2016 Share Posted December 20, 2016 Har en 12 volts pc i båten som jeg installerte for ca en mnd. siden og alt fungerte helt greit, helt til jeg startet opp motorene i dag. Har ikke vært startet på to mnd. Da slo pc'n seg av. Ingen sikring gikk. Fikk se at når dynamoen begynte å lade gikk spenningen opp til 14,4 Volt. Kan det tenkes at pc'n ikke tålet noe serlig mere enn 12 volt? Og om det er så, hva skal til for å gå dette til å funke? Legger ved bilde av pc: Quote Ole-Martin Nilsson, Halden. Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Posted December 20, 2016 Share Posted December 20, 2016 Nok til at pc konker. Du må ha en spenningsstabilisator. Sjekk hos Clas O eller ebay. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Kallethekid Posted December 20, 2016 Share Posted December 20, 2016 Kjørte du PC via omformer eller rett på 12 volt anlegg? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Posted December 20, 2016 Share Posted December 20, 2016 Kan det tenkes at pc'n ikke tålet noe serlig mere enn 12 volt? Sånne "Carputers" er vanligvis ganske robuste. Spenningsområde ligger på 9-16 V. Noe annet er om den står i krets med startbatteriet. Da kan det komme kraftige spikes. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
bellen Posted December 20, 2016 Share Posted December 20, 2016 Som Mulligan skriver, så skal desse tåle 9-16 volt. Hadde en slik i min bil som eg kastet ut og bygde om til plotter i fars sjark. Tipper den stoppet på grunn av lav spenning når du startet motoren. Fekk du den ikkje igang igjen etterpå? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
hegra Posted December 20, 2016 Share Posted December 20, 2016 Samme erfaring som bellen. Hadde for flere år siden en laptop med internt batteri. Dette batteriet var nok helt kaputt da den kun virket via kabelen til sigarettenneren eller når den sto i stikkontakten hjemme via 220 volt adapteren. Sto den på når jeg startet motoren ble skjermen svart og laptoppen måtte startes på ny. Sigarettuttaket gikk på startbatteriet på den båten. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Bisse Posted December 20, 2016 Author Share Posted December 20, 2016 Pc fungerer helt fint når motorer ikke er i gang. Om jeg prøver å slå på pc etter at motorene er startet vil ikke pc starte. Stopper jeg motorene får jeg startet pc. Quote Ole-Martin Nilsson, Halden. Link to post Share on other sites More sharing options...
Bisse Posted December 20, 2016 Author Share Posted December 20, 2016 Ville denne funke? http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Bilelektrisk/12-volt/2412-V-omformer-2000033704/ Quote Ole-Martin Nilsson, Halden. Link to post Share on other sites More sharing options...
Popeye70 Posted December 20, 2016 Share Posted December 20, 2016 (edited) Ville denne funke? http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Bilelektrisk/12-volt/2412-V-omformer-2000033704/ Den vil neppe fungere, da den trenger 20-30V inn. Da er denne bedre, som tar alt fra 8 til 40 volt inn, og leverer 12V ut: https://www.ebay.com/itm/311627034464 Edited December 20, 2016 by Popeye70 (see edit history) Quote SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Posted December 20, 2016 Share Posted December 20, 2016 Jeg vet ikke hvor mye strøm PC trekker, men jeg ville heller valgt en lignende som kan gi 10A, ikke bare 6A. Quote Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Popeye70 Posted December 20, 2016 Share Posted December 20, 2016 Jeg vet ikke hvor mye strøm PC trekker, men jeg ville heller valgt en lignende som kan gi 10A, ikke bare 6A. Det er et poeng med 10A, men en fornuftig 12V PC kan trekke så lite som 1,5A med en strømsvak Intel Atom prosessor, passiv kjøling og en liten og grei SSD. Quote SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger jo Posted December 21, 2016 Share Posted December 21, 2016 (edited) Her er en 10A http://www.ebay.com/itm/DC-DC-Voltage-Stabilizer-8-40V-to-12V-10A-120W-Power-Supply-Regulator-Waterproof-/271212988766 Billigere her nede på siden http://www.ebay.com/bhp/voltage-regulator-12v Den greier TV, PC http://www.ebay.co.u...-/262722669562? hash=item3d2b7dcbfa:g:0z4AAOSwcLxYLXCq http://www.ebay.co.u...sd=252639846637 har en Finnlux TV som kutter på CA. 13, V Den nye PC`n kutter på 11,8 og 12,8 V Edited December 21, 2016 by roger-jo (see edit history) Quote Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post Share on other sites More sharing options...
Joerg Becker Posted December 25, 2016 Share Posted December 25, 2016 En liten anmerkning mht. montering. De fleste apparater er vernet mot økt luftfuktighet. Men ofte er det bedre å installere sånt slik at evt. kondenserende vann ikke finner veien rett inn i apparatet. Enkelt sagt ville jeg nok montere slik at kontaktene peker mot gulv.God jul ! Jørg Quote => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post Share on other sites More sharing options...
LALUNA II Posted December 25, 2016 Share Posted December 25, 2016 Har dere sporet av litt nå ?han sier han får startet pc ......men ikke når motorene er i gang er vel der han trenger hjelp nå Quote Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Posted December 25, 2016 Share Posted December 25, 2016 Se #2. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
bellen Posted December 25, 2016 Share Posted December 25, 2016 Når eg tenker meg om, så skal desse ha en innebygd spennigsstabilisator. Så da må det vel vere den som er deffekt? Eg kjøpte ny hos en vanlig pc-forhandler, vel og merke så trur eg han måtte bestille den. Men regner med at alle pc-forhandlere kan skaffe slik. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Fantino Posted December 25, 2016 Share Posted December 25, 2016 Enig med Bellen. Det virker sannsynlig at intern spenningsstabilisator har fått seg en knekk pga spenningpulser under oppstart. Hvis du åpner dekselet og tar noen bilder finner du sikkert ut hva du trenger. Dette kalles typisk Carputer PSU eller Carputer Power Supply på AliExpress/eBay/Amazon osv. Noen av disse er 'smarte', dvs de kan koples til å være styrt av tenning osv slik at de ikke slår seg på før spenning er stabil osv. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts