Jump to content

Krepseteiner - hvor langt tau fra bunntauet ut til teinene?

Mastiff

Recommended Posts

Jeg skal i kveld lage en krepselenke, men jeg lurer litt på hvor langt tau jeg skal ha fra bunntauet og ut til teinene. Jeg skal bruker flytetau på bunnen, 40 m opp på hver side og til å feste teinene til bunntauet (med lineklips i enden). Så hvor langt tau bør jeg ha festet fra selve teinene og inn til bunntauet?

Flott, takk! Binder du da flytetauet øverst i teina eller nederst? Logisk sett burde det vel være øverst, siden det er flytetau. Eller ...? Og siden du skriver hanefot, antar jeg at du fester en knute i hvert hjørne og har klipset midt på løkka?

Den er grei, takk! MIne fra OK Marine har noen centimeter mer høyde fra bunnen til kalven på det som vel må være ned. Lurer på om det er noe som gjør at de alltid vil havne riktig vei... Jeg har jo agnboksen festet i det som for min del må være taket.

Ville nok ikke brukt klips, da teinene av og til setter seg i søyla på bunnen, og blir tunge å dra løs. Bruker ca to meter flyt fra hovedlinen til teinen. Da har du litt lengde som er gunstig når du får teinen opp og over haleren.  Ca 25 meter mellom hver teine. 

Fjordland, på en sofa fra IKEA ligger krepseteina til'n far... :giggle: (Veldig fritt etter Ole Paus).

krepseteine_1.jpg

Omtrent en meter tau i hver del av hanefoten, godt sikret, og klipset knyttet fast på midten.

krepseteine_2.jpg

Agnboksen hengt opp midt mellom kalvene. Stor agnboks, som er lett å stappe hele fiskehuer og lignende oppi, så det varer noen dager.

krepseteine_3.jpg

Og sånn er den festet. Klipsen er trukket gjennom busen (det høres mer klissent og grisete ut enn det egentlig er... :lol: ) og sikret med en strips. Det tar bare et øyeblikk å skru boksen av og på lokket. I morgen er det videre til taulenka, med spleising utført av fruen, se egen tråd. Og på med flaggbøyene, hvordan jeg nå skal binde dem. Har egen tråd om det også...foreløpig uten svar.

Det mest spennende blir selvsagt når jeg skal prøve å sette dem. Jeg må vel kjøre langsomt med båten og slippe ut loddet og den første teina, og så klipse på etter hvert bortover. Men strammer man opp til slutt ved å trekke litt med det siste loddet, eller er det bare å slippe det med en gang tauet er kommet dit?

Baracuda, den der med taulengden så jeg nok litt for sent, men jeg prøver meg sånn som det er og så ser jeg. Ifølge flere innlegg jeg har lest på nettet (blant annet fra Fjordland), og karene på OK Marine, er klipsene mer enn sterke nok til å holde krepseteinene. Så jeg satset på at jeg ikke mister noen.

Edited by Mastiff (see edit history)

Klipsene skal vist holde flere hundre kg....

En liten kunst og sette lenka, ihvertfall når en står med hundremetervis med tau, stabler med teiner i en 16 foter?

Øvelse gjør mester. Eg synes det er enklest når det er litt ruskevær. For da driver båten i passe fart, så slipper eg gå for motor.

Klipsene mine går ikkje gjennom haleren, så eg klipser av teina før den går igjennom. Da er det gunstig med kort tau, for å ha minst mulig tauspinn rundt hovedlina..

Leste et sted av krepsen har terretorier på 14meter omkrets.... så 14 meter bør da ifølge det utsagnet være minst 14 meter mellom teinene.

Edited by Fjordland (see edit history)

Lurer litt på begrepene her. 2 x 3,14 x radien er jo definisjonen på omkrets. Da er vel avstanden mellom territoriene knapt 5 meter viss de ligger på rekke og rad men det gjør de kanskje ikke?  Elllers er vel avstanden mellom teinene også avhengig av plassen på bunnen der du setter. Er nok enig med Baracuda i avstanden på ca 25 m mellom teinene, for det er jo ikke bare en kreps du ønsker i hver teine.

Fjordland, det burde funke greit i dag, da. Ganske livlig, men det stedet jeg skal sette lenka er inne på en fjord, så det bør ikke være så mye bølger der selv om det blåser noe. Men jeg ser at det slår bra der jeg har havteinenemine, så det kan bli et interessant trekk! Og jeg må også klipse av når jeg skal gjennom kasteblokka, men det bør gå greit. Ellers blir det rundt 300 m tau og seks teiner i min 17-foter, så bortsett fra at du sikkert har flere teiner, er ikke forskjellen så stor der!

Riddar4, vi får se hvordan det går. Jeg har 15 meter mellom de seks teinene, og jeg ser jo ganske snart om det er for lite, hvis det bare kommer kreps i annenhver teine. :giggle:

Vi bruker ca 5 meter, men det er kun for å få opp teina på dekk, før neste teine kommer.

Jeg tror jeg ville valgt litt kortere tau.

Vår erfaring med agnebokser, er at slimålen kommer inn uansett hvor små hullene er.

Dermed er det enkleste ofte det beste: teiner med agneposer, som åpnes fra utsiden, i samme strikk som åpningsmekanismen til selve teina.

Da kan man agne kjappere enn om man må inn i en boks.

PS! En kreps kan bli opp til 24 cm lang. ( Måles som en hummer ) Vi fikk et par sånne denne uka ! :thumbsup:

Imponerende! Det er virkelig solide kreps! Når det gjelder slimål, så jeg iallfall da jeg hadde agnpose og boks i havteiner på gjørmebunn at de hadde vært inne i og laget et "vepsebol" av slim rundt agnposen, men med agnboksen av samme typen som jeg har satt i krepseteinene (OK Marines store boks med 2 mm hull) hadde det ikke vært noe sånt inni. Ikke makk heller. Og effektiviteten har nok litt mindre å si for min del, med seks teiner, enn de dullionene dere fisker med! :giggle: Så nå stikker jeg snart ut for å sette mitt livs første krepselenke, det kan bli spennende! :yesnod: Det mest spennende blir kanskje om jeg klarer å sette den uten å rote det totalt til! :rolleyes:

Takk for det! :yesnod: Nei, det blir nok ikke østover denne gangen, jeg går litt lenger innaskjærs, for å si det sånn. Jeg vet omtrent hvor dere setter, så ikke vær redd. Og så har jeg jo lært om flaggbøyer og sånt. Men til når jeg skal østover: Hvor lange sånn omtrent er deres lenker, så jeg skal være sikker på at jeg ikke er mellom dem ved et uhell!

Greit, takk! Siste spørsmål før jeg går ut: Jeg må vel slippe loddet i den ene enden og så styre tauet som går ned til det loddet ut av båten samtidig som jeg kjører bortover og setter ut teinene? Det går vel ikke an å la det synke til bunns og så strekke ut teinene etterpå?

Det er derfor vi har et hull akterut, og samtidig stablet opp alle teiene i et system på dekk.

Når vi kaster ut første flaggmann, er det ikke lov å være på dekk lenger.

Da sitter vi i styrehuset og ser haugen med teiner danse en og en ut av hullet akterut, Edit: mens vi kjører fremover ! :thumbsup:

bilde

Edited by lano2 (see edit history)

Det tror jeg ikke er helt gjennomførbart her, nei... Jeg er inne igjen nå, og flytetauet floket seg noe så j... selv om det var kveilet opp i pene bunter. Det var noen stive greier, håper det mykner etter hvert. Men det førte iallfall til at første forsøk ble på omtrent 30 meter... Men jeg gikk tilbake og trakk halvveis opp det første loddet mens jeg bakket langsomt, og da kom jeg opp i omtrent de hundre meterne det skal være. Så får vi se på fredag. Havteinene ble stående igjen, det var litt for livlig på utsiden for meg i dag.

Fornuftig! Når jeg er ute og trekker teiner som jeg alt har ute, bruker jeg en stor dunk fra Jula.

bilde

Dette er til lange tau. Til teiner med kortere tau bruker jeg et murerspann på 60 liter (tror jeg), som jeg setter oppi denne vanndunken. Det blir passe høyde til at tauet kveiler seg nedi. problemet akkurat denne gangen var at jeg hadde nytt sett som jeg hadde gjort klart oppe i hytta og båret ned i kveiler, så derfor ble det en del knot. Regner med at akkurat det går glattere når jeg bare skal trekke og sette ut igjen.

Hiver dere bare hele haugen på sjøen når dere begynner på lenken, så det ikke kommer to tau samtidig ut som kan surre seg, eller slenger dere blåsa på vann hundre meter før der dere skal begynne på lenken, så tauet ned til første lodd er strakt ut før dere slipper loddet og går inn i styrehuset?

Vi kaster ut flaggmann, og deretter begynner tauet å gå ut av seg selv.

Etter ca et par hundre meter ute, nær første teina, så har vi knyttet fast.

Så sleper vi rundt med dette ute, til vi kommer i posisjon.

Da knytter vi opp en knute, og teinene detter ut en og en.

Da er det uhyre viktig at man har fulgt et system. Det blir jo fort noen km med tau...

Etter siste teina er ute, går det deretter ut de samme ca 200m med tau, før siste flaggmann er ute.

Kast aldri en haug med tau ut !  La alltid tauet gå ut av seg selv !

Hold deg på god avstand, slik at du ikke blir krepsemat ! :santcheers:

Det høres fornuftig ut, takk! Jeg foretrekker å spise skalldyr framfor at de spiser meg! Men det er omtrent sånn som jeg tenkte meg at jeg kunne gjøre det neste gang, at jeg hiver ut flaggmannen på lang avstand og så sleper den fram til der jeg hiver ut loddet, og så følger på med teiner .Så da håper jeg at andre setting blir enklere enn den første!

PS! En kreps kan bli opp til 24 cm lang. ( Måles som en hummer ) Vi fikk et par sånne denne uka ! :thumbsup:

De kan faktisk bli 26 cm lange! På det første ordentlige trekket mitt (den første gangen ble det bare knot med tauene) fikk jeg åtte fine kreps, til middag til meg og fruen i kveld! Og den største var faktisk på nesten 26 cm (25,6, omtrent) målt fra midten av halen til tuppen av pannehornet! Så jeg er iallfall godt fornøyd med første forsøk. Det ville vært ni, men nummer ni var spist opp av to små krabber som hadde lurt seg inn i teina. Fordømte...

Men jeg skjønner ikke helt hvorfor den store har annerledes hale enn de andre. Den er liksom bløt, hvis du skjønner hva jeg mener. Omtrent som en finger som har vært i vann for lenge.

bilde