Jump to content

Overhaler Jabsco pidestall impellerpumpe - smøre lager?

Akora

Recommended Posts

Hei

Driver å overhaler min impellerpumpe. Den er av denne typen: http://www.lasashop.no/products/jabsco-fotmontert-pumpe-9710-

Det er en lagerbukk med 2 lagrer inni og simmerring i hver ende. Har nå kjøpt nye simmerringer og lager fra Jabsco. Originalt sto det åpne kulelager i, noe som jeg også har fått nå. 1000-kroners spørsmålet er om jeg bør smøre med noe inne i "reservoaret" der lagrene ligger? Det er jo ingen mulighet for å smøre her senere. Synes det var noe grease inne der når jeg demonterte, men alt var skittent og "godt brukt". Fylle med grease helt/delvis? La være å smøre?

Har overhalt flere slike pumper. Men kjøper alltid tette lager. Og jeg har kjøpt alle delene fra nærmeste maskinforretning som selger slike deler. Uoriginalt forsåvidt, men det finnes ikke så veldig mange produsenter av lager osv, så de delene jeg har kjøpt kommer fra SKF. Vet ikke hva "originale deler" koster til en slik pumpe, men jeg betalte ca 250 kroner for 2 stk lagere og 2 stk simmerringer med syrefaste fjærer nå i sommer.

Ok det var ikke prisen det sto på her, men siden du nevner det så betalte jeg 500 for lagrer og simmer ringer originalt, synes ikke det var galt. De skal leve de og. Men var og på lokale maskinforetningen (tools) og det var veldig vanskelig siden de originale lagrene ikke var merket med noe, det var tommemål etc. Hørte det kom til å ta tid, da var det lettere å ta 1 telefon å ha delene et par dager senere. :) men jeg har fått åpne lagrer så det var bare derfor jeg lurte ang smøringen.