Akora Posted December 21, 2016 Share Posted December 21, 2016 Hei Driver å overhaler min impellerpumpe. Den er av denne typen: http://www.lasashop.no/products/jabsco-fotmontert-pumpe-9710- Det er en lagerbukk med 2 lagrer inni og simmerring i hver ende. Har nå kjøpt nye simmerringer og lager fra Jabsco. Originalt sto det åpne kulelager i, noe som jeg også har fått nå. 1000-kroners spørsmålet er om jeg bør smøre med noe inne i "reservoaret" der lagrene ligger? Det er jo ingen mulighet for å smøre her senere. Synes det var noe grease inne der når jeg demonterte, men alt var skittent og "godt brukt". Fylle med grease helt/delvis? La være å smøre? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Akora Posted December 21, 2016 Author Share Posted December 21, 2016 Ingen som har overhalt sine pumper? Erfaringer med hva dere fylte (eller ikke fylte) lagerhuset med? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Lazyjack Posted December 21, 2016 Share Posted December 21, 2016 (edited) Du bør fylle rommet mellom lagrene og mellom tetningene og lagrene med grease av god kvalitet. Edited December 21, 2016 by Lazyjack (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Akora Posted December 22, 2016 Author Share Posted December 22, 2016 Ok takk for et svar iallfall :-) Det var igrunnen det jeg hadde tenkt å gjøre også, så da holder jeg fast med det, Takk for hjelpen, i romjulen blir det montering. :) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
GeirFrode Posted December 22, 2016 Share Posted December 22, 2016 Har overhalt flere slike pumper. Men kjøper alltid tette lager. Og jeg har kjøpt alle delene fra nærmeste maskinforretning som selger slike deler. Uoriginalt forsåvidt, men det finnes ikke så veldig mange produsenter av lager osv, så de delene jeg har kjøpt kommer fra SKF. Vet ikke hva "originale deler" koster til en slik pumpe, men jeg betalte ca 250 kroner for 2 stk lagere og 2 stk simmerringer med syrefaste fjærer nå i sommer. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Akora Posted December 22, 2016 Author Share Posted December 22, 2016 Ok det var ikke prisen det sto på her, men siden du nevner det så betalte jeg 500 for lagrer og simmer ringer originalt, synes ikke det var galt. De skal leve de og. Men var og på lokale maskinforetningen (tools) og det var veldig vanskelig siden de originale lagrene ikke var merket med noe, det var tommemål etc. Hørte det kom til å ta tid, da var det lettere å ta 1 telefon å ha delene et par dager senere. :) men jeg har fått åpne lagrer så det var bare derfor jeg lurte ang smøringen. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts