MegaTrondy Startet 22.Desember.2016 Link til dette innlegget Startet 22.Desember.2016 Var å så til båten min i dag. Når jeg var der løsnet den ene utriggeren og ble klemt mot båten. Bare flaks gjorde at ikke jeg havnet på sjøen og ble klemt mellom selv. Jeg fikk Ikke løs båten på egen hånd. Fikk heller ikke tak i noen andre, så måtte ringe brannvesenet. Fikk hjelp til å redde båten kjapt. Måtte klippe løs lås og tau pga stort spenn.Spørsmålet er hva jeg skal gjøre videre? Har ikke fått båten på land for grundig inspeksjon. Forløpig er det snakk om litt skrapemerker. Har ikke sett om det er sprekker i skroget ennå. Ikke fått sett under vannlinjen. Det er en eldre båt dette, så den er ikke strøken fra før. Det er heller ikke en spesielt dyr båt. Har likevel kasko på den siden jeg ikke må betale mer for det. Har gode avtaler. Er en åpen Askeladden 14 foter.Egenandelen er 4000 kroner, og det er litt under 1/2 verdien av båten (uten motor) Det må være ganske store skader på den hvis det skal lønne seg å fikse. På den andre siden er det kjipt å få skader på båten på grunn av at anlegget du låner plass på svikter. Er det egentlig ikke de som eier anlegget som er ansvarlig hvis det er større skader på båten? Så langt har jeg tapt 1000-1500 kroner på tau og låser, så gjenstår det å se om båten har fått større skader. Har ikke sjekket motor ennå. Men den så ok ut. Har tatt den på land. Moderator har endret emnetittelen. Var opprinnelig Skade på båt - tips? hvilket ikke er iht reglene for "Båtforumet".Alle må vennligst lese disse før man poster. Sitér dette innlegget Link to post
Hank Svart 22.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2016 Kanskje en ide å ta en telefon til forsikringselskapet for å få råd om veien videre. Sitér dette innlegget Link to post
Bestefar Svart 22.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2016 Det er alltid lurt å varsle forsikringsselskapet om skae eller mulig skade. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 22.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2016 Jepp, og informer bryggeeier, ta bilder av defekten på bryggen. Ha datoer og dokumentasjon på styr. Sannsynligvis kommer bryggeeier til å hevde at dette var et hendlig uhell, ikke grunnet manglende ettersyn og/eller vedlikehold. Følgelig kommer du til å bli anbefalt å bruke din egen kasko. Sitér dette innlegget Link to post
MegaTrondy Svart 22.Desember.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2016 (redigert) Har kontaktet styret og fikk hjelp der i fra til å sikre bryggen. Har også sendt skademelding til forsikringen. Men jeg vet liksom ikke hva jeg bør gjøre videre. Skal jeg bare la det gå forbi at jeg har fått noen ekstra skraper hvis det ikke er noen sprekker, eller bør jeg kreve å få det utbedret og eventuelt kreve egenandelen dekket av brygge eier? Eventuelt minste kreve å få dekket ny lås og wire? Ikke så godt bilde, men litt av skaden. https://s29.postimg.org/jp53jd58n/image.png Redigert 22.Desember.2016 av MegaTrondy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 22.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2016 Vil tro brygge eier har tatt forbehold om skader som skyldes at anlegget sliter seg eller kollapser slik at båter blir skadet. Vil tro du må ta dette på din kaskoforsikring. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 22.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2016 Kontakt forsikringen for råd. Dette kommer også litt an på eierforholdet til bryggeanlegget. Og hva kontrakten din gir av rettigheter og begrensninger/plikter. Og så spiller krav til bryggeeiers aktsomhet inn. Hvor grensen for aktsomhetskrav går er gjerne tuftet på praksis, og dette kjenner forsikringsselskapet til. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 22.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2016 (redigert) Ikke så godt bilde, men litt av skaden. https://s29.postimg.org/jp53jd58n/image.png Ut fra bildet ser det ut som noe gelcoat har blitt hakket av. Hvis det kun er det (og ikke tydelige strukturelle skader, noe jeg betviler da de båtene tåler en del) kan du flekke over skadene med gelcoatsparkel. Fås i flere farger, eventuelt kan du blande hvit og en av de lyse gråfargene for å komme nærmere originalfargen (alternativt kjøpe originalfargen hos en dyrere maritim butikk). Uansett langt rimeligere enn å bruke forsikringsselskapet. Får du båten innomhus kan du gjøre reparasjonen nå hvis det er temperatur nok i rommet (etter båten har fått stått en tid for å tørke). Hvis du ikke får båten innomhus hadde jeg teipet over skadene med hvit gaffateip for å hindre mer inntrengning av fukt og tatt utbedringene til våren. En fordel å bruke f.eks. en Dremelfres til å rengjøre nedi hakkene, avfetting med aceton og så sparkling. Gelcoatsparkel kan krympe litt når den herder, derfor kan det være en fordel å bygge opp flere lag med sparkel (avhengig av hvor dype hakkene er). Når sparkelen er bygget godt nok opp er det å slipe overflaten med stadig finere våtslipepapir før rubbing og polering til slutt. Da jeg kjøpte seilbåten måtte jeg reparere flere lignende skader, både mindre og litt større. Det er over fem år siden reparasjonene, man kan ikke se hvor skadene har vært, har holdt godt til nå Redigert 22.Desember.2016 av Hakkannen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MegaTrondy Svart 22.Desember.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2016 Båten skal selges til våren, så jeg vil ikke bruke mer penger på den enn jeg trenger. Det er som sagt en billig båt. Vil denne skaden (hvis det bare er dette) ha mye å si for verdien på en rimelig båt (godt under 10.000)? Kjøpte den nå i vinter for å ha en rimelig båt mens den store er i vinteropplag. Vil helst ikke få igjen mindre enn det jeg betalte for den - spesielt når jeg kjøpte den billig på vinteren. Hvis det bare er kosmetisk er det litt fristende å ikke gjøre noe med den hvis jeg ikke taper noe. Dette er tross alt en båt for grovbruk. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 22.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2016 Spørsmålet er hva jeg skal gjøre videre? ...kjipt å få skader på båten på grunn av at anlegget du låner plass på svikter. Er det egentlig ikke de som eier anlegget som er ansvarlig hvis det er større skader på båten? (innlegget er klippet og kortet ) Dersom du låner en plass vil jeg mene at du er ufin mot bryggeeier om du retter et krav for skadene. (I min hjemkommunes vedtekter for kommunale brygger står det at all bruk skjer på eget ansvar etter 15.okt) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 22.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2016 Når jeg var der løsnet den ene utriggeren og ble klemt mot båten. Tror du sliter med å få til noe annet enn å måtte ta ansvar for egen båt, på lik linje med alle andre båteiere. Særlig fordi det skjedde når du var der iom at kun du selv hadde mulighet til å, der og da, inspisere og forhindre at det kunne skje på forhånd. Og også fordi det var du selv om ikke klarte å hindre at det oppstod skade på båten når utriggeren løsnet. Hadde vel nesten vært bedre om du kom til skadet båt... Om jeg skal være djevlens advokat så lurer jeg på hvorfor du ikke inspiserte utriggeren til egen båt når du kom dit? Hadde du gjort det så hadde ikke skade kunne skje fordi du hadde gjort noe for å forhindre at utrigger løsnet, feks feste et tau for å avlaste eller flytting av båten. Og når utriggeren først løsnet, hvorfor endte det med skade på båten din? Lå den ufendret i båsen, kunne du ikke bare flytte på en fender, bruke et tau til å dra utrigger unna, flytte båten til en annen bås (ledige båser i nærheten)? Osv. Ja, mye av det jeg spør om er urimelig, men sånn er livet ofte ;-) Ikke ta det personlig. Men ikke minst, har du lest reglementet som gjelder for båtplassen din? Sitér dette innlegget Link to post
MegaTrondy Svart 22.Desember.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2016 Leier egentlig plassen, men de har ikke sendt meg faktura eller kontrakt ennå. Sitér dette innlegget Link to post
MegaTrondy Svart 22.Desember.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2016 (redigert) Tror du sliter med å få til noe annet enn å måtte ta ansvar for egen båt, på lik linje med alle andre båteiere. Særlig fordi det skjedde når du var der iom at kun du selv hadde mulighet til å, der og da, inspisere og forhindre at det kunne skje på forhånd. Og også fordi det var du selv om ikke klarte å hindre at det oppstod skade på båten når utriggeren løsnet. Hadde vel nesten vært bedre om du kom til skadet båt... Om jeg skal være djevlens advokat så lurer jeg på hvorfor du ikke inspiserte utriggeren til egen båt når du kom dit? Hadde du gjort det så hadde ikke skade kunne skje fordi du hadde gjort noe for å forhindre at utrigger løsnet, feks feste et tau for å avlaste eller flytting av båten. Og når utriggeren først løsnet, hvorfor endte det med skade på båten din? Lå den ufendret i båsen, kunne du ikke bare flytte på en fender, bruke et tau til å dra utrigger unna, flytte båten til en annen bås (ledige båser i nærheten)? Osv. Ja, mye av det jeg spør om er urimelig, men sånn er livet ofte ;-) Ikke ta det personlig. Men ikke minst, har du lest reglementet som gjelder for båtplassen din? Jeg var der for å inspisere båten og plassen når det skjedde. Kunne ikke se noe galt. Utriggerne er festet til en slags skinne. Min har sklidd ut av skinnen sannsynligvis pga. en plutselig bølge.. Det er ikke noe som stopper utriggeren å bevege seg til siden uten om en mutter og skive som låser den fast i sporet. Grunnen til at båten ble skadet er fordi den ble klemt mellom utriggeren som tippet over på siden, og utriggeren slo med bunnen først i båten som en hammer. Undersiden var full i skarpe skjell. Jeg gikk på utriggeren rett før den løsnet og det gikk ikke an å se noe galt. Alt var på plass der det pleier før det skjedde. Fikk ikke fjernet båten selv når det skjedde pga utriggeren dro båten ned og alt var så stramt at jeg ikke fikk opp låsen. Måtte få hjelp til å klippe tau og lås og dytte utriggeren unna. Hadde ikke mulighet til å dra utriggeren unna selv da den ligger ytterst og jeg måtte da hatt båt for å feste tau i den ute. Har ikke lest nei. Har ikke fått faktura og kontrakt ennå. Redigert 22.Desember.2016 av MegaTrondy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 22.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2016 Jeg gikk på utriggeren rett før den løsnet og det gikk ikke an å se noe galt. Alt var på plass der det pleier før det skjedde. *Djevelens advokat*: Mao så løsnet utriggeren fordi du gikk på den. Selvpåført skade dette. Leverer du krav til forsikringa så snakker vi forsikringssvindel. Igjen, ikke ta det personlig :-) Bare så du er forberedt på det verste. Satser på at det ordner seg :-) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 22.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2016 Eg hadde tatt på egenkappe å smurt noko sparkel og coat og gløymt det. Kjøp billig nytt tau på biltema. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Anders_K Svart 22.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2016 Så ikke så galt ut det der, Hvis du skal selge den til våren er det like lett og sparkle i det som er der, (så sant det ikke er mer som skjuler seg) en god vask og en kjapp polering så er det en lettsolgt båt så lenge prisen er rett Sitér dette innlegget Mvh Anders_K Prosjekt Halco Link to post
MegaTrondy Svart 22.Desember.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2016 Får ta båten på land og inspisere den. Er sikker lurest å bare leve med skaden og utbedre den selv enn å ta det på forsikringen, med mindre det er større skader vel å merke. Sitér dette innlegget Link to post
MegaTrondy Svart 22.Desember.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2016 (redigert) Her er bilde av utriggeren på andre siden som fortsatt er på plass. Slik er innfestningen altså.Hvis det blir mye sideveis belastning her er det ikke noe som stopper utriggeren fra å skli ut av skinnen slik min gjorde. Konstruksjons svakhet eller monteringsfeil? Dette er altså helt på enden slik det er på min plass. Redigert 22.Desember.2016 av MegaTrondy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MegaTrondy Svart 22.Desember.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2016 Her er litt mer illustrert. https://s30.postimg.org/f0zpjks5d/Screenshot_20161222_230009.png Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 23.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2016 Der var det litt lettere å skjønne hva som gikk galt ja. De gangbare utriggerene veier ganske mye og er topptunge. En 8meter er vel fort på 500 kg.. har montert et par sånne på brygga sjøl og de snur seg fort i vannet om de får sjansen. Ar det tauet til båten sto stramt skjønner jeg godt. Skjønner også at dette er småsurt. Om du ikke gjennom kontrakten er pålagt å etterse at innfestingen av utrigger er godt stammet til med mutter og kontramutter, ihht bilde, så vil jeg si at havneeier burde fått det travelt nå med å ettergå hele bryggeanlegget sitt. Tror ikke jeg ville brukt så mye energi på å få havneeier til å dekke skaden. Båten er gammel og såvidt jeg husker i en annen tråd, så hadde den noen skader fra før? -eller var det en annen tilsvarende båt. Et par hundre kr for sparkel og vannslipepapir og skaden er utbedret, samtidig vil du da fortsatt ha et greit forhold til havneeier. Dessuten har du helsa i behold. Slikt kan skje og jeg minner om at på sjøen gjelde " hver båt sin skade". Ang forsikring er det kjøretøy som er unntaket. Igjen, havneeier må snarest kontrollere alle sine utriggere. Hvilket produsent er det på brygga? ( hadde du falt i sjøen og klemt ihjel, så kan det hende havneeier hadde blitt ansvarlig) Sitér dette innlegget Link to post
MegaTrondy Svart 23.Desember.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2016 (redigert) Det står ikke noe konkret annet enn at vi kan bli pålagt av havnesjefen å se ekstra til båter og fortøyninger hvis det er meldt uvær. At vi kan pålegges å måtte fortøye båt ekstra godt. Er en skade på luken til stuerommet bak fra før hvis du tenker på gamle skader. Ellers er båten ok. Kom til å tenke på en ting. Anlegget gjør en 20-30 grader "knekk" der båten min ligger. Det er fler utrigger lengre ute. Er en gangbro fra landgangen på enden over til de andre. For en stund siden lå det en stor 40 fot trebåt der. Den hadde ikke utrigger på siden mot meg, så den festet tau bort i min for å sikre sin båt bedre en uke det var veldig kraftig vind. Kan den ha hatt litt av ansvaret for at bryggen har løsnet? Ikke at jeg vil ta han på noe, men greit å vite så det ikke blir gjort igjen. Utriggeren på enden er jo mer sårbar for belastning den veien, Redigert 23.Desember.2016 av MegaTrondy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 23.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2016 Ja, om tauet har dratt i "riktig" retning og vinden gjør sitt, så kan det sikkert ha bidratt til å dra utriggeren ut av pos. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 24.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2016 dette tauet burde heller vårt festa i brygga om mulig mener jeg, mye vindfang i en 40 foter ,, Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
dieselfan Svart 25.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2016 ...har du et bilde av hvordan båten din ligge nå, like før det blir skikkelig uvær, slik at vi kan gi deg gode råd før det er for sent.... Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 25.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2016 Nå har jeg båten i hus vinterstid men når den ligger ute har jeg alltid et tau på SB samt et på BB festet fra de nedre akterste pullertene og direkte bak inn i hovedstokken som holder uteriggerene. Da minker belastningen på uteriggerenes innfesting betraktelig og det er stort sett kun sideveis belastning samt belastning som presser uterigger inn mot samlestokk som tas opp. Ikke utover. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.