Jump to content

Båthenger og maks størrelse?


MegaTrondy

Recommended Posts

Ser på ny båthenger. På en del står det oppgitt maks båtlengde. Vil du få problemer hvis du blir stoppet med en litt lengre båt enn det som står oppgitt som maks lengde av produsenten? Kan ikke se at det står noe annet enn maks vekt i vognkortet på hengeren jeg har nå. Nå har ikke jeg stor båt jeg trenger å frakte på henger, men det er jo greit å kunne ha hengeren en stund hvis jeg finner på å kjøpe ny båt senere. Er det ikke vekt - ikke lengde som er viktigst?

Eksempel på henger. https://m.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=82059410&fks=82059410 Den har riktig nok lav nyttelast, så det er ikke lett å finne en båt over 15" fot som veier under 300 kilo.

 

Link to post

lengde er viktig fordi det er med på å bestemme vektsenteret/balansepunkt... 

  • Kuletrykk
  • Lengde
  • Utstikk
  • Bredde i forhold til henger og lysrampe
  • Max vekt

Velg en henger som passer til aktuell båt. Hengere som passer til alle båter finnes ikke.

 

På spørmålet ditt om politi/vegmyndigheter kommer til å gjøre jobben sin om de stopper deg...  tja, ikke vet jeg.

Link to post

...det er minimal forskjell på hvor båtens vektsenter ender med eller uten dobbel bunn, selvlensende eller ikke....

 

Kuletrykket er viktig og jeg håper du tar det alvorlig. Tilhengerens påløp har godkjenning for inntil.... kg, og bilen er godkjent for inntil ....kg kuletrykk. Den som er lavest bestemmer. Om ikke bilen har særs langt overheng ville jeg lagt meg på 75% av max.

 

Nærmer du deg max lastekapasitet er det bedre å hive motor, tank og batteri inn i bilen...

 

Fornuftig kuletrykk sammen med riktig fastspenning og en god baugstøtte er AAA viktig for stabilitet under kjøring.

Link to post

Hei

Lenke som illustrerer gode poeng fra andre i tråden. Legg spesielt merke til setningen "negativt kuletrykk er livsfarlig og må ikke forekomme". Blir hengeren for kort kan dette skje, da mister du all kontroll på styringen.

http://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon/Trafikksikkerhet/Sikring+av+last/Last+pa+tilhenger

 

Veldig sant, og her kan man se hvorfor kuletrykk er viktig i praksis: https://m.youtube.com/watch?v=fWd8ml9mFMo

Link to post

 

Se nederste referat først :

 

 

Det spørsmålet er allerede besvart her i din egen tråd.... i innlegg #4 og i andre

 

Kuletrykket er viktig og jeg håper du tar det alvorlig. Tilhengerens påløp har godkjenning for inntil.... kg, og bilen er godkjent for inntil ....kg kuletrykk. Den som er lavest bestemmer. Om ikke bilen har særs langt overheng ville jeg lagt meg på 75% av max.

 

Nærmer du deg max lastekapasitet er det bedre å hive motor, tank og batteri inn i bilen...

 

Fornuftig kuletrykk sammen med riktig fastspenning og en god baugstøtte er AAA viktig for stabilitet under kjøring.

 

Du må passe på:

  • Max kuletrykk
  • Min kultrykk
  • Akseltrykk
  • Sikker fastspenning 1G i fartsretning, 0,5G akter, SB og BB

Uten at du oppgir hvilken 14fot båt det er snakk om og hvorvidt det er med eller uten motor er det ikke lett å hjelpe deg.....

 

Hvordan er det hvis hengeren er større enn båten? Er det en ulempe å ha for liten båt? Kan jeg for eksempel bruke en 14 fot båt på en henger som passer båter opp til 18 fot? På de fleste hengere kan man flytte vinsj tårnet litt. 

 
Redigert av dieselfan (see edit history)
Link to post

Ser det, men en mindre båt vil jo gjøre at vekten ikke blir fordelt over hele hengeren. Er det såfall lurte å ha den langt foran eller langt bak? Eventuelt går det an å ha den mer midt på, men båten får mest støtte fra krybben eller vinsj tårnet hvis den er langt foran eller langt bak. Er en liten 14 askeladden med vindskjerm og motor. 

Link to post

Når vi er inne på båthenger uten å starte ny tråd. Jeg har som nevnt en 14" askeladden som jeg skal ha stående på henger. Skal bruke den til fisketur osv, så det er praktisk at det er lettest mulig å kunne laste/losse båt. Hengeren jeg har nå har ikke tipp vugge, men jeg innbiller meg at det er mye lettere å ta opp båten med en tippvugge? 

Her er hengeren jeg har nå. Har ikke testet å ta båten opp og ned av vannet med den ennå, bare tatt den opp fra en krybbe. Syns det var tyngre å få den på hengeren fra krybben enn første gangen jeg flyttet båten med en lånt tysse henger med tipp vugge. Vi måtte være to stykker for å få den på hengeren denne gangen. Med Tysse hengeren som hadde tipp vugge var det bare å sveive den rett opp uten hjelp. Hvordan det er fra vannet blir kanskje litt anderledes da hengeren vil stå mer på skrå og hjulene vil være litt nedi vannet, så kanskje det blir mye enklere da? 

Ville dere ha byttet ut denne hengeren til fordel for en med tippvugge eller ville dere bare ha beholdt denne litt til? 

bilde

Redigert av MegaTrondy (see edit history)
Link to post

Jeg innbiller meg at du ikke trenger å rygge så langt bak når du har henger med tippvugge? Vi slet hvertfall med å få båten på hengeren når den sto på bakken i en krybbe. Når vi flyttet den samme båten med den andre hengeren trengte jeg ikke å anstrenge meg en gang. Gjorde alt alene og da sto båten og hengeren hel flatt. Båten bare gikk rett på plass. Med hengeren jeg har nå måtte en løfte og dra i båten for å få baugen opp på hengeren. Når den først var oppå med fronten gikk det greit å vinsje den inn. Er det eventuelt noe man kan gjøre for å få båten lettere opp på hengeren hvis jeg vil beholde den jeg har nå i stedet for å kjøpe en med tippvugge? 

Som sagt har jeg ikke brukt denne hengeren i vannet, så det er mulig det er lettere å få den på når hengeren er litt nedi vannet og står mer på skrå på sjøsettings rampen. Alternativet er å rygge langt ned i vannet, men det skal man jo helst ikke gjøre med tanke på hjullager osv. 

Redigert av MegaTrondy (see edit history)
Link to post

har en henger av lik konstruksjon til min 18fot med 90hk på. Gammel sliten gubbe sveiver den rett opp på hengeren i slipp uten å bruke vogga. Det er selvfølgelig mye tyngre å sveive båten opp i slipp enn på flatmark fra krybbe. I slipp må du jo i tillegg jobbe i oppforbakke....

(jeg har kun gummi i vannet, så jeg gjør det ikke lett for hverken båt eller henger)

Link to post

Ser den, men i krybben står båten nær på bakken og da må man løfte opp båten litt for å få den opp på hengeren. Men jeg føler meg trygg på å beholde hengeren min i forhold til å bytte den ut med en som har tippvugge. Har hatt større båt før og klarte meg også uten slik vugge da, selv om det kanskje hadde vært lettere.

Link to post

Ser den, men i krybben står båten nær på bakken og da må man løfte opp båten litt for å få den opp på hengeren. Men jeg føler meg trygg på å beholde hengeren min i forhold til å bytte den ut med en som har tippvugge. Har hatt større båt før og klarte meg også uten slik vugge da, selv om det kanskje hadde vært lettere.

 

Ikke enig. Rygger henger inntil baugen og sveiver båten opp via endehjulet på hengeren, med mindre du har en båt som er flat i nesa.....

Link to post

Ivar ...det går jo an... men da ryker typegodkjenninga.... og dermed retten til å ha skilter...

Seriøst? Kommer "typegodkjenningsnemnda" og flekker skiltet av idet siste bolt er strammet til? Eller blir hengeren avskiltet og rammenr bortslipt ved første utekontroll?

Sånne kommentarer er jo bare skremselspropaganda. Hadde kanskje stemt om man hadde kappet større deler av rammen og sveist inn store modifikasjoner. Men ikke om man skruer på en ekstra rulle som kjøpes der hengeren selges...

Blir som å miste retten til å ha skilt på bilen om du setter på alufelger i stedet for stålfelger og vindavvisere på siderutene...

Redigert av Kjetil1 (see edit history)

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
  • 3 uker senere...

Liten oppdatering på spørsmål om henger med eller uten tippvugge. Jeg har fra før erfaring med Tysse og Gaupen henger uten tippvugge. Fikk etter denne tråden tilbud om å kjøpe en nesten ny henger med akkurat tippvugge. Slo til siden den var så billig og jeg får igjen en del penger for den hengeren jeg har fra før. Skulle ha båten min på land i dag for å fikse den etter en skade. Sist det var fjære sjø, slik som i dag - hadde jeg store problemer med å få båten på hengeren. En gang ble jeg stående fast og måtte reddes opp av en ATV, en annen gang måtte jeg koble fra hengeren og bruke et langt slepetau slik at jeg kunne få hengeren nært nok båten uten at jeg blir stående fast i rampen. 

Siden det var full fjære i dag så jeg for meg at jeg måtte koble fra hengeren og bruke slepetau trikset, men der tok jeg feil. Siden jeg har tippvugge på hengeren kunne jeg rygge den godt bak uten at hjulene trengte å være i kontakt med vannet. Med den "gamle" hengeren hadde jeg ikke sjanse uten at vannet gikk opp til felg kanten på hengeren. Hadde jeg rygget så langt bak på fjære sjø hadde ikke jeg kommet opp igjen. Det skjedde sist når jeg skulle ha båten opp på fjære sjø.  Tipp vuggen stikker ut som en liten arm og den gjorde at båten gled fint opp i hengeren uten at den trengte å være i kontakt med vannet. Jeg kunne bare vinsje den rett opp uten å måtte løfte i båten slik jeg ofte måtte gjøre før. Da måtte man også gjerne være to. Nå trenger jeg ikke å bry meg så mye om det er flo eller fjære, så jeg angrer ikke på kjøpet. =) Før måtte jeg sitte å se på tidevann tabellen og passe på at det ikke var fjære når jeg skulle sjøsette eller ta den på land. 

Vil bare legge til at stort sett går det greit med vanlig henger, men for min del passer det perfekt med en slik henger som jeg har kjøpt da rampen er lang og bratt - spesielt når det er fjære sjø. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...