nordan family 27 Svart 18.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2021 Følger opp innledende spørsmål her: er det noen regler om lengde på båt i forhold til produsentens oppgitt veilendende båtlengde på henger? Jeg lurer på å en båt på 21.5 fot for en henger på veilendende 20 fot. Båten har skrog hvor badeplattform går ut på siden av motor, så hadde den ikke hatt det ville den vært 20 fot og innenfor veiledende for hengeren. Båten har minste motoralternativet, så i forhold til balanse og kulevekt tror jeg det er vel innenfor, og det er vel innenfor nyttelast. Men båten er altså oppgitt litt lengre enn «veiledende lengde på båt» i hengerspesifikasjonen. Har ikke funnet noen regler om det utover noen artikler som sier at henger minst må dekke dette. Men det finner jeg altså ikke noen regler på. Er det noen? Ser at hengerbredde vs båtbredde kanskje er hårfint på grensen. Eller muligens hårfint over grensen. Sitér dette innlegget Link to post
Sturee Svart 18.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2021 Båtens lengde er i utgangspunktet ikke noe problem, men står i lovdata at båtens bakerste punkt ikke skal være lengre bak enn 40cm fra baklykt. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 18.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2021 Er det slik leses? Jeg forstår det slik at båtens bredde ikke kan stikke lengre ut på siden enn 40 fra baklykt, refleks og sporlys. Altså at 40 cm gjelder i bredden og ikke i lengden. Etter nr 3 leser jeg at gods kan stikke ut 1 meter akterover - eller mer med egnet lysanordning. Dette blir vel ikke aktuelt grunnet balansepunkt og nødvendig kuletrykk. Eller gjelder nr 3 annet gods enn båt? Sitér dette innlegget Link to post
Sturee Svart 18.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2021 Leste det igjen nå og godt mulig jeg har misforstått den ser jeg ? Sjekket det før jeg byttet til lengre boggihenger da min båt også var litt lang til hengeren som fulgte med den. Isåfall tenker jeg at det blir som når man kjører med materialer, har du lengre utstikk enn 1m må det merkes godt, spesielt i mørket Sitér dette innlegget Link to post
X10an Svart 19.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2021 (redigert) Dette spørsmålet går igjen på mange forum, og jeg har fremdeles tilgode å se et skikkelig svar. Grunnen til at det er så vanskelig å finne svaret på dette spørsmålet er for at det trolig ikke finnes noen formell grense, og at det står og faller på politimannens skjønn. Folk kan synes og mene hva dem vil, og som oftest helt uten kilder, men jeg skal nå forsøke å forsvare min påstand på en skikkelig måte. Det er veglistene Del B, i kombinasjon med forskrift om bruk av kjøretøy § 5-4, tabell 4, som gjelder for maks lengde på tilhengeren. Det er i utgangspunktet 12 meter fra kulekoplingen til bakerste punkt på kjøretøyet som gjelder, og dersom lasten din er innenfor dette er du på relativt trygg grunn dersom overhenget ikke faretruende stort. Det vil i prinsipp si at du kan frakte en 10 meter flaggstang på en 6 meter tilhenger, og lasten kan maksimalt stikke ut kun én meter foran tilhengeren. I tillegg er det egne regler for merking av utstikkende gods, som forøvrig ikke er særlig strenge ved "tilfeldig transport", jf. forskrift om bruk av kjøretøy § 3-4, punkt 3. Vær dog oppmerksom på at alle disse regler i utgangspunktet gjelder lengden på kjøretøyet og ikke lengden på lasten. Sett bort fra tømmerlast som har en maksimal lengde på 24 meter, og at transport med totallengde over 22 meter i utgangspunktet krever dispensasjon i en eller annen form, så finnes det formelt sett ingen maksimal lengde på utstikkende last bakover. Se gjerne punkt 2.2.3.2 i denne høringsoppsummeringen fra 2013: https://www.vegvesen.no/_attachment/562541/binary/907440?fast_title=Høringsoppsummering+–+endringer+i+§+3-4.pdf Oslo politidistrikt opplyser i samme høringsoppsummering om "at det i Oslo og Akershus i dag praktiseres veiledende grenser på ca. 50 % av bilens akselavstand for singel bil og av avstand fra bil til aksel på tilhenger." Dette betyr enkelt og greit at du i Oslo og Akershus kan ha utstikkende last på halvparten av lengden mellom bilens bakre aksel og tilhengerens aksel (tilsvarer fra ca. 2m til 3m overheng, avhengig av bil- og tilhenger-type). Dersom tilhengeren har boggi går det trolig an å benytte avstanden til tilhengerens bakre aksel og argumentere seg frem til å slippe med en advarsel. Overheng utover dette på dette anmeldes etter vegtrafikklovens § 3, med påstand om at dette ikke er aktpågivende. Selv om det på mange måter ikke er "strengt forbudt" å frakte lang flaggstang på kort tilhenger (kuletrykk opprettholdes med ballast), så kan det fint straffes etter vegtrafikklovens § 3, da dette under mange omstendigheter kan kalles "ikke aktpågivende" med tanke på overhenget bak bakhjulene og den store ekstra radien bakre ende av flaggstangen får ved kjøring i sving og rundkjøringer. Men ved lengde på båt er det nok kuletrykk som er største problemet med lang last, selv om aksler på litt større hengere ofte kan flyttes i lengderetning. Selv har jeg 10.5 meter tilhenger med 12.5 meter båt, og her er det mest viktig å ikke bli stanset i nærheten av en vektkontroll.... Jeg har her forsøkt å gi et så korrekt svar på denne problemstillingen som mulig, med både kildereferanser og egne vurderinger. Den eksakte fasiten finnes trolig ikke, men om noen mener jeg tar feil på noe som helst her, eller om det har kommet nye regler siden sist, så settes det meget stor pris på en konstruktiv tilbakemelding med skikkelige referanser. Jeg er selvfølgelig kjent med påstander som kommer frem i tråder som denne: https://baatplassen.no/i/topic/130396-satans-vegvesen-og-deres-paragrafryttere/ Men hva de faktisk har blitt bøtelagt for, og om det finnes hjemler til dette er jeg høyst usikker på...? At offentlige tjenestemenn driter seg ut er ikke noe nytt, men jeg er samtidig veldig åpen for at det finnes ting jeg ikke vet. Opplys meg gjerne om du sitter på svaret. Redigert 20.Februar.2021 av X10an (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
X10an Svart 20.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2021 (redigert) Jeg registrerer at det etter endring i forskrift år 2013 (https://lovdata.no/dokument/LTI/forskrift/2013-12-16-1521) har vokst seg en utbredt misforståelse om at all båtfrakt må gjøres med baug i kjøreretning, noe som selvfølgelig ikke stemmer. For ordens skyld, forskrift om bruk av kjøretøy § 3-4, punkt 1, bokstav b, sier at båt med "BREDDE INNTIL 2,55 meter", OG som stikker MER ENN 15 cm utenfor kjøretøyets sider skal ha båtens baug i kjøreretningen. I praksis gjelder dette kun bred båt som fraktes på smal tilhenger med kulekopling. Grunnen til dette er at slike båter normalt transporteres av personbiler som er betydelig smalere enn dette. Dersom lasten på tilhengeren treffer et hinder som passeres på utsiden av bilens og tilhengerens side, er det veldig kjekt at lasten blir bredere og bredere jo lenger bakover man kommer. Da presses gods/tilhenger og hinderet ut til hver sin side, og skadepotensialet begrenses. Hekk/akter først gir bråstopp og større skadepotensial. En snekke fungerer selvfølgelig på en annen måte og kunne prinsipielt vært unntatt i forskriften. Bredere gods enn 2.55 må uansett fraktes av trekkvogn med bredde på minst 2.30, noe som i praksis betyr lastebil. På lastebil er båt "gods" og ikke "båt". Redigert 20.Februar.2021 av X10an (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
X10an Svart 20.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2021 X10an skrev for 2 timer siden: i dag praktiseres veiledende grenser på ca. 50 % av bilens akselavstand for singel bil og av avstand fra bil til aksel på tilhenger Jeg misforsto denne i farten og retter opp i dette. Jeg tenkte først avstand fra bilens bakre aksel til hengerens aksel. Men her menes det selvfølgelig avstand fra bilens støtfanger til hengerens aksel. Det handler uansett mye om skjønn og visuelt inntrykk av transporten. Sitér dette innlegget Link to post
X10an Svart 20.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2021 (redigert) Oppsummering: nordan family 27 skrev On 18.2.2021 at 10.00: Er det noen regler om lengde på båt i forhold til produsentens oppgitt veilendende båtlengde på henger? Nei, ikke foruten sunn fornuft og kulevekt. nordan family 27 skrev On 18.2.2021 at 10.00: Ser at hengerbredde vs båtbredde kanskje er hårfint på grensen. Eller muligens hårfint over grensen. Grensen for båtbredde er maks 255 cm. Hårfint over grensen er 256 cm. Hengerbredde er irrelevant. Redigert 20.Februar.2021 av X10an (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lunde14 Svart 20.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2021 X10an skrev for 4 timer siden: Grensen for båtbredde er maks 255 cm. Hårfint over grensen er 256 cm. Hengerbredde er irrelevant. Når jeg tok hengerlappen ble vi fortalt at det ikke var lov med bredere last på hengeren en markeringslysene. Ingenting kunne stikke utenfor disse. Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 20.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2021 Lunde14 skrev 4 minutter siden: Når jeg tok hengerlappen ble vi fortalt at det ikke var lov med bredere last på hengeren en markeringslysene. Ingenting kunne stikke utenfor disse. Det stemte før men nå finnes det en egen regel før båter i forskrift om bruk av kjøretøy § 3-4, punkt 1, bokstav B der det står: "Transport av båt med bredde inntil 2,55 meter tillates selv om båten stikker mer enn 15 cm utenfor kjøretøyets sider. Avstanden fra baklysets ytterkant til båtens ytterste kant skal ikke overstige 40 cm. Det samme gjelder reflekser bak på tilhengeren." Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 20.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2021 For øvrig synes jeg X10an oppsummerer bra og også beskriver et stort problem; reglene praktiseres forskjellig og mange ganger har ikke de enkelte tjenestemennene nok kunnskap om reglene. Jeg jobber med båthengere og vi er regelmessig i kontakt med vegvesenet for å holde oss oppdatert vedrørende lover og regler. Tross dette møter jeg ofte kunder som har blitt stoppet og der kontrollørene tolker reglene annerledes en vegvesenet sentralt. For eksempel tok det flere år (spesielt rundt Stavanger og Tromsø av noen grunn) før de endrede reglene om bredde på båt i forhold til henger nådde ut. Vet flere transportører som hadde printet ut loven og hadde i bilen for å kunne argumentere når de ble stoppet. Kjenner også til minst en marina som blitt stoppet og har fått beskjed at de kan trekke båter over 255 cm med vanlig bil og henger så lenge de bruker gul og rød breddemarkering. Dette er i følge vegvesenet sentralt ulovlig og et slikt unntak står meg bekjent ikke noe sted i loven. Sitér dette innlegget Link to post
Lunde14 Svart 20.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2021 Se det da lerte jeg noe nytt i dag også @Kallethekid ??? Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 21.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2021 Det var gode og grundige svar. Tilfellet mitt er godt innenfor, skjønner jeg, bare kuletrykket / balansen blir rett. Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 21.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2021 Jepp, kuletrykket er viktig: https://youtu.be/fWd8ml9mFMo Sitér dette innlegget Link to post
X10an Svart 10.April.2021 Link til dette innlegget Svart 10.April.2021 https://www.nrk.no/sorlandet/a-kjore-med-flaggstang-pa-biltaket-kan-vaere-lov-1.15447586 Om man kjenner reglene og er flink til å snakke for seg kan man slippe unna med mye rart... Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 2.November.2021 Link til dette innlegget Svart 2.November.2021 Følger litt opp denne gamle tråden som jeg var engasjert i. Jeg trodde at man til slutt måtte ha en lysanordning dersom det ble for langt utstikk i forhold til bilens lys. Jeg har oppfattet at denne 40 cm grensen som nevnes for båt er en slik grense (?). Men dette meg flaggstangen over tilsier at det overhodet ikke er nødvendig? Vil det samme si at med et langt overheng bak på en henger - frem til man blir tatt for skjønnet om forsvarlighet - ikke krever noen nye lysanordninger dersom overhenget ikke dekker for hengerens bremselys - f.eks ved flaggstangen, planker aller an kajakk som ligger i senter av henger hvor lys / bremselys forsåvidt da blir godt synlig? Eller kreves det ikke i det hele tatt hvis overhenget er båten, som jo skjuler lysene fra en for eksempel høytsittende lastebilsjåfør? Sitér dette innlegget Link to post
X10an Svart 2.November.2021 Link til dette innlegget Svart 2.November.2021 nordan family 27 skrev 5 minutter siden: Jeg har oppfattet at denne 40 cm grensen som nevnes for båt er en slik grense (?). Avstand fra baklysets ytterkant til båtens ytterkant skal ikke overstige 40 cm. Dette gjelder altså for bredden, ikke for lengden. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.