Jump to content

Hvor er fisket best/gode plasser for torsk og storsei trheimsleia.

Guest Balder..

Recommended Posts

Guest Balder..

Jeg fisker i området Nordleksa/Agdenes, noen som vil komme med tips om gode fiskeplasser i området.

Synes det er vanskelig å finne fiskeplasser som er stabile.

Synes det er besynderlig lite torsk til å være så nærme "storhavet".

Hvor vil det være best å dorge etter laks i det området ?

Guest Balder..

Mulig det kanske, men hadde jo håpet å få til en tråd om fisket i det området da, men er vel ikke sikkert det er hobbyfiskere fra det området her inne.

hvor stort område kan du bevege deg i? 

Det er jo "masse" fisk i området, får stadig vekk fine fiskebilder fra fiskecampene på hitra. 

Hvordan fisker du? Visst du ikke har prøvd å fiske med agn, ville jeg testet det.  Pilk og gummimark gir ikke i nærhetne av like gode fangster ute på Mausund i alle fall, som er det stedet vi pleier å dra til for å fiske. 

~Cral

Guest Balder..

Har behagelig marsjfart på 25-30knop og utgangspunkt i nærheten av Værnes camping så kan fint kjøre en bit.

Da har det kommet ett forslag :) takker for det.

Dorger for det meste men pilker når barnebarna er med og hadde vært morro å fått noe annet enn pelletsfisk.

Hva agner du med og hvilke dyp bruker du å agne på ?

Det vi bruker mest når vi agner er makrell, den sitter litt bedre på kroken enn sild, som er et annet godt agn. 
Andre ting: rå og kokte reker, akkar, brisling (kjempeflott å bruke under dorging også) 

Dybde? Tja. Torsk og Sei kan jo være helt inn på grunna, det kan de store flate også....
Lange, da må vi som regel litt dypere.

I fjor under mausundfestivalen så fisket vi på en "topp" midt i flohavet på 130 meter, seien sto fra 30-50 meter over bunn (80-100 meter)

Litt etter hva du fisker etter bruker vi også ulike attraktorer for fisket. Selvlysende perler og slanger er vanlig etter sei og torsk... 
Spinnerblader fungerer veldig greit etter flate fiske og på dypet (Lange f.eks)

~Cral

På østsiden av Nordleksa er det en grunne, prøv på nordsiden av den akkurat idet fallstraumen kommer. Rød og sort gummimark event store skjeier med et passende søkke. Har markert noen plasser jeg har funnet som "gode"

bilde

Hei, ikke kjent i det aktuelle området men kan anbefale å prøve trolling etter storsei. Fisken ser du på ekkoloddet gjerne på 50 - 100 meters dyp der jeg fisker. Min erfaring er å starte på 40-50m dyp med en fart på helst over 2 knop, sei liker fart og bete som er livlig. Fisken kommer gjerne opp høyere i sjøen mot kvelden. Bruker 6kg lodd eller tyngre på riggen. Flettaline 0,20-25 og en 5-6 meter 0,70 fortom på relativt små stenger, gøy.

Bruk kartplotteren til å merke hvor det biter, farlig verktøy for fisken.

Guest Balder..

Artig att det er svar og gode råd å få, jeg har ikke fisket så mye i området da jeg kjøpte min lille drømmeplass ved sjøen med tanke på sjøfiske for 1år siden, har brukt ganske mange timer med trolling utstyret og P1 på radioen :)

Det eneste jeg kan bidra med så langt er att de blankfiskene jeg har fått er i ett område ved Stavøya, men ser frem til å utforske området mere straks det blir vær til å sette ut båten igjen.

Mine kunnskaper om fiske er ikke mye å skryte av. Men jeg ferdes mye med båt i dette området, og da ser jeg hvor andre pleier å ligge å fiske.

Det ligger ofte båter i området mellom Garten og Storfosna. Her er det mye tidevannsstrøm, noe som kan være positivt for fisket. Det pleier også å ligge mange båter øst av Fjellværøya, som oftest fisketurister.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP