Andicap Posted December 23, 2016 Share Posted December 23, 2016 Selv om julestormen raser på Vestlandet og det knitrer fra peisen så streifer tankene til lysere tider og vann fossende om bauen - planleggingen av anskaffelse av ny båt er i gang. Er på utkikk etter en båt på rundt 35 fot og har følgende ønsker - Rask og moro å seile (mulig å seile fort uten 7 mann på ripa) - Bra til singlehanded/shorthanded seiling - Komfortabel nok under dekk til helge-/ukesturer for to personer (minimum) - Budsjettramme på rundt 700.000 Den ideelle båten hadde hadde kanskje vært en type Pogo eller lignende, men disse typer moderne båter er nok alle for dyre og en må derfor se etter litt eldre båter. Båter jeg har kikket på som jeg tror en kan få innenfor rammene mine - Dufour 34 Performance - First 34.7 - Sun Fast 35 - X-362 Sport (disse blir vel fort noe dyre) Har noen erfaringer, meninger eller tips om disse båtene eller eventuelle andre båter jeg burde kikke på? Alle tips mottas med stor entusiasme :) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Bjørkski Posted December 23, 2016 Share Posted December 23, 2016 Gjennom årene har jeg sett flere gode shorthanded båter i forskjellige prisklasser. -Jeanneau OD35. En eldre båt som går bra med vannbalast -Bongo 960. Fantastisk fransk båt, som fint går å ta på tur i over en lengre periode. -Sunfast 3200 -J109 Bjorkski Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Sun Flyer Posted December 23, 2016 Share Posted December 23, 2016 First 36,7 og bav match 35. Kanskje match 35 er hakket stivere i mye vind og dermed litt lettere å seile bra på kryss shorthanded. Quote Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post Share on other sites More sharing options...
Andicap Posted December 24, 2016 Author Share Posted December 24, 2016 J/109 ser veldig interessant ut, men tror du en kan få tak i en til under 700.000? Bav 35 Match har jeg lagt til listen, det samme med Sun Fast 3200 :) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Ask Posted December 24, 2016 Share Posted December 24, 2016 Hei Eg har ein kompis som har ein 362 Sport. Båten seglar jo bra, men for meg som er vant med katamaran er det ein trang,båt. Spesielt i cockpit og på dekk. Desom cokpitteltet er på plass, må ein gå gjennom rattet for å koma akter/ut. Det er òg trangt å koma seg forbi vanta. Eg har intrykk av at båten er av god byggekvalitet, og at verftet gjev god oppfølging. Båten stikk òg djupt, og det kan jo,gjera enkelte hamner vanskeleg tilgjengeleg. Då eg var med å segla båten krenga den, men det gjer jo dei andre båtane du vurderer. Lykke til. Ask Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Framtia Posted December 24, 2016 Share Posted December 24, 2016 Elan 37 Quote Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post Share on other sites More sharing options...
Bjørkski Posted December 25, 2016 Share Posted December 25, 2016 Lidt info om J109 vs J105 som shorthanded båt. http://www.blur.se/2016/12/24/shorthanded-going-j105-j109/ Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
BMF Posted December 25, 2016 Share Posted December 25, 2016 Diva 35 - men den er nok 2 x budget http://www.divayachts.se/fabolayachts/divayachts/diva34eng Quote Sejlerlivet skal vurderes over flere sæsoner + Glæden ved at sejle er glæden ved at glæde sig Link to post Share on other sites More sharing options...
Andicap Posted December 26, 2016 Author Share Posted December 26, 2016 (edited) Hei Eg har ein kompis som har ein 362 Sport. Båten seglar jo bra, men for meg som er vant med katamaran er det ein trang,båt. Spesielt i cockpit og på dekk. Desom cokpitteltet er på plass, må ein gå gjennom rattet for å koma akter/ut. Det er òg trangt å koma seg forbi vanta. Eg har intrykk av at båten er av god byggekvalitet, og at verftet gjev god oppfølging. Båten stikk òg djupt, og det kan jo,gjera enkelte hamner vanskeleg tilgjengeleg. Då eg var med å segla båten krenga den, men det gjer jo dei andre båtane du vurderer. Lykke til. Ask Dersom en sammenligner med en katamaran blir alle disse båtene trange :) Det er den største bakdelen med disse noe eldre performance-båtene; de er smale. Den nye trenden med breie (og i enkelte tilfeller planende) båter som er gode på slør gir også mye plass under dekk. Ønsker uansett ikke å gå på akkord med seilegenskaper da dette er en veldig viktig for meg. Framtia; Takk for tips - Elan 37 er absolutt en interessant båt som ser ut til å være populær. Burde være mulig å få tak i en slik her til lands. Bjørkski; Takk for tips - interessant lesing! J/109 seiler opp som en liten favoritt blant båtene jeg nå har på listen. BMF; For 2 x budsjett så finnes det mye interessant :) Edited December 26, 2016 by Andicap (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Bjørkski Posted December 27, 2016 Share Posted December 27, 2016 Hvis du liker "de bredde damer" bør du sjekke Bongo 960. Den ser kanskje lav ut, men er forbausende rommelig og godt utnyttet. Og så seiler den bra, spesielt ned av bakke. Ulempen er at du må til Nederland/Frankrig for å få kjøpt den. Bjørkski Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
ravddo Posted December 27, 2016 Share Posted December 27, 2016 X-35 Quote www.teamzephyr.blogspot.com Link to post Share on other sites More sharing options...
Nero II Posted December 29, 2016 Share Posted December 29, 2016 Jeg får av og til være med å seile med en Sweden Yacht 36. Jeg mener den fyller kravene dine - men det avhenger litt av hvor oppgradert den er ift rigg og seilgarderobe. Båtkvalitet og komfort har du i massevis, og i tillegg er den rask. Og det er kanskje en båt du kan få innen din prisramme? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Andicap Posted December 29, 2016 Author Share Posted December 29, 2016 Bongo 960 ser litt lav ut ja. Få, om noen, båter i denne størrelsen har ståhøyde for meg (er 1.93 høy), men ut ifra bilder ser Bongo ut til å bli i laveste laget for meg. X-35 har jeg kikket en del på. Det finnes mange i markedet, men hvordan er disse for shorthanded/singlehanded? Virker på meg som om dette er en litt vel livlig båt for seiling med lite mannskap - kan det stemme? SY36 er en flott båt! Komfort i massevis, men bare ved å kikke på lystall/rating så ser denne båten ut til å være noe tregere enn mange av disse båtene jeg kikker på. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Andicap Posted April 3, 2017 Author Share Posted April 3, 2017 (edited) Nærmer seg sesong og forhåpentligvis båtkjøp selv om det ikke er allverdens med interessante båter til salgs enda. First 30 (https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=86947165) - har noen erfaringer med denne? Ser den har hatt begrenset suksess under IRC og mange (basert på hva jeg leser på diverse fora) mener den ikke er i nærheten av å seile opp imot rating. Edited April 3, 2017 by Andicap (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Xtian Posted April 3, 2017 Share Posted April 3, 2017 Hei, Vi kjøpte en X-35 som vi fikk hentet hjem ved påsketider i fjor, og har brukt den både til regatta og 3-ukers ferie med familien. Vil ikke si at den er noe værre å seile short-handed enn andre båter sålenge man har en god autopilot. Jeg gjennomførte til og med en hel onsdagsregatta single-handed med spinnaker i fjor, men jeg droppet å jibbe med spinnaker... Skal ikke skryte på meg noen voldsomme resultater heller, men båten er veldig trivelig å seile. Christian Quote Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt. Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts