Mktf Posted December 24, 2016 Share Posted December 24, 2016 Hei hå, Har nylig kjøpt meg en viksund 990 med en perkins motor fra 1984 på 81hk.Oppdaget tidlig at wiren som går til gassen hoppet av den "kulen" som den satt fast på.På enden av wiren er det en metall bit med et hull i på undersiden, i hullet skal denne kulen sitte og det er en liten metall bit som skal låse av denne kulen slik at wiren ikke detter av kulen, noe som den gjør om jeg jokker litt på gasshendelen. Er det mulig å bare bytte akkurat denne delen, altså enden på wiren? Og eventuelt hva kalles en slik del? Er det noen andre løsninger? Har foreløpig løst problemet ved bruk av strips, men anser ikke dette som en endelig løsning på problemet :D Mvh Mktf Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Wallas Service Posted December 24, 2016 Share Posted December 24, 2016 Hjelper alltid med et bilde av problemet du har, men jeg tror du ser etter noe slikt som dette: https://www.telmo.no/kuleledd-i-plast-m5-gjenger- eller denne: https://www.flak.no/produkter/styring-og-kontrollutstyr/kontrollutstyr/kuleledd-for-kontrollkabel-l7-p1002507 Fåes kjøpt "overalt" hvor det finnes ei båtsjappe, eller på nettet om du vil. Quote Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post Share on other sites More sharing options...
Mktf Posted December 24, 2016 Author Share Posted December 24, 2016 Ligner på den siste som du viste til, men den som står på er ikke gjenger på, slik at den metalbiten bare skyves frem for å låse av kulen, det er denne som sklir tilbake for lett og wiren hopper av kulen. Er litt usikker på hvordan denne enden er festet til selve wiren, men må jo vær mulig å bytte? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Wallas Service Posted December 24, 2016 Share Posted December 24, 2016 Metallbiten som skyves holdes på plass av en fjør. Som du også ser så er det gjenger på enden av denne koblingen. Passer på nesten alle gass/gearkabler for innenbordsmotorer; standard M5 gjenger. Unntaket er vel OMC og Mercruiser? Quote Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post Share on other sites More sharing options...
Mktf Posted December 24, 2016 Author Share Posted December 24, 2016 Det stemmer det som du sier Wallas Service.Er en fjær som har vært på kuleleddet som er skjøvet lengre bak på metalldelen, om du zoomer inn på bildet ser du den.Mener du at en slik https://www.flak.no/produkter/styring-og-kontrollutstyr/kontrollutstyr/kuleledd-for-kontrollkabel-l7-p1002507skulle passe på enden av wiren? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Wallas Service Posted December 25, 2016 Share Posted December 25, 2016 Prøvde å zoome inn, men ble uskarpt. Uansett: Er temmelig sikker på at den jeg har linket til hos flak, er den du skal ha. Quote Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post Share on other sites More sharing options...
Mktf Posted January 4, 2017 Author Share Posted January 4, 2017 Har bestilt denne, skal sjekke om den passer! :)Takk for hjelpen Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts