tussi Posted December 25, 2016 Share Posted December 25, 2016 Kjøpte en båt i sommer med en 2014 suzuki 200 hester. Da jeg skulle skifte olje på giret for en uke siden, syntes jeg det kom ut veldig lite gammel olje. Fylte på 1,1 liter, så det var tydelig at alt hadde kommet ut. Tømte den gamle oljen over på ei halvlitersflaske, fikk da se at den kun ble 3/4 full! Den gamle olja så bra ut, mørkegrønn farge uten spon. Hva bør jeg gjøre? Reklamere ovenfor selger (privat), eller satse på at det går bra? Motoren hadde gått ca 20 timer da jeg kjøpte den, gått ca 80 nå. 20-timers service ble tatt før salg. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
bellen Posted December 25, 2016 Share Posted December 25, 2016 Er servicen gjort privat eller hos forhandler? Er den gjort hos forhandler, så er det best å reklamere mot forhandleren uten å gå via selger av motor. Men hva du oppnår er mindre sikkert, er ikkje sikkert undervannshuset har tatt skade. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Posted December 25, 2016 Share Posted December 25, 2016 høres jo mest ut som at det er slurvet ved påfylling ja - hadde det lekket så hadde du fort sett oljefilm bak båten + vann i olja. Også enig med bellen ang evt reklamasjon og hva du kan oppnå Quote Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
000 Posted December 25, 2016 Share Posted December 25, 2016 Olja såg bra ut sier du. Mao er ingen skade skjedd på noe vis. Hva er det du skal reklamere på egentlig? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Posted December 25, 2016 Share Posted December 25, 2016 Du skal reklamere til første ledd. Dvs. der du kjøpte produktet. Så er spørsmålet, hva reklamerer du på? Mulig fremtidig skade? Fører ikke frem. Heving av kjøp? Tja, mulig det kan føre frem. Kan du bevise at det manglet olje? Nix. For jeg regner med at du ikke er autorisert verksted. Konklusjon: Glem det, om det ikke har skjedd skade. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
dieselfan Posted December 25, 2016 Share Posted December 25, 2016 (edited) Hei tussi, dette var en kjei start på årets julefeiring... Du har fått gode råd om det juridiske allerede så jeg prøver heller å belyse det tekniske med noen refleksjoner. Noen vil bare ha fasiten. Selv er jeg glad i å høre hvorfor. Derfor gir jeg deg en posjon med hvorfor i beste mening... Tror vi kan anta at det ila service ikke ble fylt opp tilstrekkelig med girhusolje ved 20 gangtimer. Du har etter dette kjørt 60 timer. Hvorvidt du har fått noe skade som følge av bruk med for lite olje i girhuset eller ikke, vil vesentlig styres av belastning/bruksprofil og hvor høyt i girhuset oljen har stått. Min mening om hvordan oljenivået påvirker ditt risiko-for-skade-bilde: Nedre del av girhuset har som hovedoppgave å "slamme av" olja og "settle" spon/metalliske partikler Hovedkroppen holder gir-akslingens lager nedsenket i olje, dette smører og kjøler. Åpne lager genererer sirkulasjon i olja Øvre delen fungerer som oljereservoar. (1 liter olje bruker lengre tid på å bli "slitt" en 0.5 liter i samme driftsforhold) og holder pinjong-drev, drivaksling og dennes 1/2 lager nedsenket i olje. Hele girhuset virker også som en varmeveksler, på utsiden har du kaldt sjøvann og inne har du "varm" olje. Varmen kommer fra intern friksjon i girhuset. Den delen av friksjonen som ikke blir til varme blir til bla lyd / vibrasjon... ca 2-4% av uttatt effekt for din motor vil jeg anta. For egen del tviler jeg på om ditt girhus har tatt betydelig skade, med mindre: Du har kjørt lengre strekk med høy belastning (1-2 timer nær toppfart) Du har bedrevet vannskikjøring mesteparten av de 60 timene Oljenivået i girhuset har ikke nådd opp til propellakselens lager Dersom oljen har nådd opp til propellakselens lager mener jeg oljen er "slynget" rundt i hele den tørre delen av girhuset og smurt pinjong-drev og pinjong-lager tilstrekkelig til å unngå betydelig skade. Drevene i et slikt girhus er normalt overflate herdet etter maskinering. (trolig Z-herding, som er tilsetting av karbon i overflaten for å gjøre overflaten knallhard samtidig som resten forblir seigt og sterkt) disse drevene må finslites til hverandre. Derfor er det vanlig å skifte olje første gang etter et kort intervall, for å få ut disse partiklene som slites av under innkjøringsprosessen. . Dersom du har skadet/slitt noe på ditt girhus så er det trolig ett lager eller overflate på drevene. Ett defekt lager vil du høre... med øre eller stetoskop Slitasje på drevoverflater vil generere fine metallpartikler i oljen Ville sagt 75% sikkert at dette går bra Foreslår at du bytter olje på 20 timer til våren om det passer, har du ikke stål-mel i olja har du ikke skadet drevene og så følger du med på om du har "lager-lyd" fra girhuset/undervannshuset ditt. Ikke la dette ødelegge båtturene for deg sjekk en gang pr tur og ikke sitt med lange ører hele sommeren... Edited December 25, 2016 by dieselfan (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
tussi Posted December 25, 2016 Author Share Posted December 25, 2016 Takk for svar alle sammen. Da jeg kjørte motoren varm på land for å skifte olje, la jeg merke til en metallisk lyd fra motorstammen. Dette var før jeg var klar over mangelen på olje. Jeg rakk ikke da å kjøre motoren med ny olje, men tror den skal startes opp for å sjekke om denne lyden er der enda. Når jeg tenker tilbake nå, så har det tidvis vært en "malende" lyd i dorgehastighet.. Dette har forsvunnet ved å øke turtall med et par hundre omdreininger. Har ikke trukket vannski eller kjørt lengre strekninger på maks turtall. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Posted December 26, 2016 Share Posted December 26, 2016 Etter at man har fylt på ny olje er det lurt å vente litt før man skrur igjen fyllepluggen. Etter en stund er det nemlig godt mulig du får på en del ekstra olje når all luft er kommet ut. Jeg bruker en liten sprøyte med tynn slange som jeg topper opp med, helt til det er fullt igjen. Quote Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
dieselfan Posted December 26, 2016 Share Posted December 26, 2016 (edited) For egen del fyller jeg alltid nedenifra nettopp for å unngå dette "luftsperre" fenomenet som teerex beskriver i posten over. Bruker denne som koster 50kr ... http://www.biltema.no/no/Bat/Motor/Motortilbehor/Verktoy-og-tilbehor/Pumpe-for-giroljeskift-2000022625/ og jeg pumper med rolige bevegelser. Når du har fylt opp skrur du i luftepluggen (den øverste), så skrur du av i bunnen med en fille rundt for det blir litt søl. Når tappepluggen (den nederste) er på, løsner du oppe og topper opp det lille det er plass til. Husk at motoren skal stå i normalstilling (rett opp) Lurt å bytte pakning samtidig... Edited December 26, 2016 by dieselfan (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Posted December 26, 2016 Share Posted December 26, 2016 (edited) Jeg mente selvfølgelig luftepluggen. Fyller jo nedenfra naturligvis (var nok litt trøtt i skriveøyeblikket). Men når det renner over (og etter å ha skrudd igjen tappe/fyllepluggen med lufteplugg stengt) så åpner jeg luftepluggen igjen og og venter en god stund, hvis man har tid til det da. Og da får jeg som regel på en skvett til med nevnte sprøyte. Evt. kan man jo ordne seg en enveisventil på fyllepumpeslangen så kan den sitte der en stund, og så presser man opp litt mere olje etter en stund. Noen typer pluggpakninger varer som regel flere ganger, f.eks. Mercurys gule. Ser det står gjerne i servicemanualen at de skal byttes ved behov. O-ringer derimot er nok lurt å bytte hver gang. Og Suzuki bruker jo disse relativt harde plastpakningene som ofte sitter godt fast på pluggen pga. ekspansjon. Edited December 26, 2016 by teerex (see edit history) Quote Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
dieselfan Posted December 26, 2016 Share Posted December 26, 2016 ...føler meg trygg på hva du mente... bare for å fjerne enhver tvil ikke uten grunn at jeg nominerte deg Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Posted December 26, 2016 Share Posted December 26, 2016 (edited) Takk for det Har ikke helt fulgt med på det der. Ville ikke stemme på meg selv, men har iallefall 1 stemme allerede. Edited December 26, 2016 by teerex (see edit history) Quote Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.